INZERCE

Ropovod IKL. Foto: Mero ČR

„Slyšící“ optické kabely umí rozpoznat i naprasklou kolejnici či vadné kolo vlaku. Technologie je už v České republice

Unikátní systém pro detekci, lokalizaci a třídění událostí podél vlakových tratí, či produktovodů je už k dostání v České republice. Umožňuje zvýšit bezpečnost hlídaných objektů, ale i například cestujících. Navíc snižuje nároky na fyzickou ostrahu.

Hlídat ropovod proti jeho navrtání či poškození sabotérskými skupinami je nadlidský úkol. Lze na řadě příkladů dokázat, že pokud má někdo pořádnou motivaci, tak se k zařízení dostane a dokáže z něj (se značným bezpečnostním rizikem) přepravovaný materiál odčerpat. O záměrném poškození nemluvě. Náklady na následné opravy jsou velmi vysoké, stejně jako ztráty způsobené poškozením takového zařízení. V Evropě se však objevila unikátní technologie DAS, která dokáže standardní optický kabel proměnit v pole tisíců virtuálních mikrofonů. Ve Skotsku tento systém „naslouchá“ i provozu na dálnici. Zástupci společnosti Trade Fides, která v České republice systém britské společnosti OptaSense distribuuje, tvrdí, že systém dokáže rozpoznat i prasklou kolejnici, nebo vadné kolo u vlakové soupravy a automaticky upozornit obsluhu na hrozící nebezpečí. Tedy na rozdíl od většiny běžných systémů, které detekují až konkrétní poškození, škodám předchází. Díky virtuálním mikrofonům v optickém vláknu totiž umí rozpoznat jakoukoliv činnost v blízkosti sledovaných aktivních zón na dlouhé vzdálenosti,“ vysvětluje Pavel Fiala, vedoucí projekčního oddělení Trade Fides.

Jak je možné, že optický kabel, kterým se vedou data – tedy „jedničky a nuly“ slyší? Podle Fialy využívá optického jevu nazývaného Rayleighův rozptyl a reflektometrického měření Time-Domain-Reflect (TDR). „Velice zjednodušeně řečeno laserový paprsek vysílaný do optického vlákna využívá zpětných odrazů od přirozeně se vyskytujících nečistot v optickém kabelu. Takto vzniklé jemné modulace jsou zachyceny ve snímací jednotce a následně převedeny na akustický signál. Jednotka vysílá stabilizovaný puls světla do optického vlákna a vytváří tím síť virtuálních mikrofonů,“ vysvětluje Fiala. Podle něj proměnná velikost vysílaného impulsu zajistí, že tyto virtuální mikrofony mohou být od sebe rozmístěny 5 až 15 m od sebe po celé délce optického vlákna a předávají si zjištěné zvukové informace. Operátor je podle těchto informací schopen detekovat, klasifikovat a lokalizovat jakoukoli ohrožující událost v blízkosti monitorovaného objektu v reálném čase. Vyhodnocení akustických dat provede procesorová jednotka, která sleduje každý „mikrofonní kanál“. Obsluha systému, která může být stovky kilometrů daleko tak na příslušném monitoru vidí, že se něco v okolí hlídaného objektu děje.

Zobrazení narušení hlídaného objektu podle druhu narušení. Foto: TradeFides

Technologie již „monitoruje“ 700 kilometrů ropovodu ve východní Evropě, řadu objektů v domovské Británii a také dálnici ve Skotsku. Může být nasazena i na monitorování stavu tunelů, či potenciálně nebezpečných svahů u významných dopravních či jiných staveb. Dokáže rozpoznat prasklou kolejnici či vadné kolo u metra či vlaku a soupravu včas zastavit. „Po propojení s informačním a monitorovacím systémem Latis SQL, (produkt společnosti Trade FIDES) který dokáže integrovat většinu současných bezpečnostních technologií, jsou výstupy z řídících jednotek OptaSense předány kamkoliv je určeno –  na pulty dispečinku, pult centrální ochrany policie, bezpečnostních agentur atd.,“ dodává Fiala.

Jiří Reichl