INZERCE

Z důvodu financování má projekt dvě části. Foto: Pixabay

Slovensko připravuje tendr na modernizaci železniční trati z Čadce směrem k české hranici. Rychlost se zvýší na 120 kilometrů za hodinu

Trať naváže na tu českou, vedoucí z Ostravy. Celková délka opravovaného úseku, který je součástí dvou evropských koridorů, bude necelých pět kilometrů. Projekt zahrnuje modernizaci dvojkolejné tratě na vyšší rychlost, trakčního vedení, obnovu železničního svršku i spodku nebo nové zabezpečovací zařízení. Financování Slovensko pokryje z evropských fondů.

Železnice Slovenské republiky vyhlásily výběrové řízení na třetí etapu modernizace koridoru vedoucího na státní hranici s Českou republikou v délce 4,9 kilometrů. Zmodernizovaný úsek naváže na 69kilometrovou dvojkolejnou českou trať číslo 320 z Bohumína směrem do slovenské Čadce.

Vyšší rychlost i bezpečnost

Projekt „ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 3. etapa“ zahrnuje modernizaci dvojkolejné, elektrifikované tratě na rychlost 120 kilometrů za hodinu s obnovou železničního svršku i spodku, modernizací trakčního vedení, vybudování protihlukových stěn a moderních zabezpečovacích zařízení. Součástí bude i přemístění a celková obnova jediné zastávky na trati – Svrčinovec.

Přibydou zde například nové nástupiště, přístřešky pro cestující, osvětlení a informační prvky. Na trati projdou rekonstrukcí a vybudují se nové propustky, podjezdy a mosty.

Dvě části projektu

Z důvodu financování má projekt dvě části. První z nich se bude týkat 2,7 kilometrů dlouhého úseku Čadca – Svrčinovec zastávka. Zde již od roku 2020 existuje uzavřená smlouva o financování z Nástroje na propojení Evropy (CEF) a ze státního rozpočtu. Celkové investice se vyšplhají na 47 milionů eur, z evropských peněz se použije více než 39 milionů eur. Grant pokryje i stavební dozor, ten se však bude soutěžit samostatně.

Slovenské železnice. Foto: Pixabay

Druhá část projektu zahrnuje úsek mezi Svrčinovcem a státní hranicí mezi Slovenskem a Českou republikou v délce 2,2 kilometry. Financovat se bude z Operačního programu Integrovaná infrastruktura. Schválená částka pro tento záměr představuje 31 milionů eur. K podpisu smlouvy o financování by mělo dojít v průběhu tohoto roku. Peníze z evropských zdrojů je možné čerpat do konce roku 2023.

„Vloni se nám podařilo přidat vlakové spoje směrem na Čadcu. Víme, že místní obyvatelé velmi intenzivně využívají železniční dopravu. Předpokládám, že veřejnou zakázku uzavřeme ještě letos, abychom se stavebními pracemi mohli začít příští rok na jaře,“ říká ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Podfinancování a nedostatečná kapacita

Slovensko před pár dny zveřejnilo seznam investičních priorit na železnici. Slovenské dráhy se dlouhodobě potýkají s podfinancováním a s nedostatečnou kapacitou tratí, hlavně v okolí větších měst.

Nedostatek financí je znát jak u nutných oprav, tak u modernizací tratí. Předpokládané tempo obnovy železniční infrastruktury by mělo být mezi šedesáti až sto kilometry za rok, reálně je to ale jen dvacet kilometrů za rok.

Lucie Přinesdomová