Po letech stagnace plzeňská Škoda JS znovu roste. Podle výroční zprávy zveřejněné v Obchodním rejstříku loni meziročně navýšila tržby o skoro 20 procent na 3,92 miliardy korun. Provozní zisk stoupl o 16 procent na 287 milionů korun. Jeden z největších hráčů v oboru jaderného průmyslu v Česku tak těží z obnoveného zájmu o atomovou energii.
Čistý zisk meziročně klesl z 591 milionů korun na 302 milionů korun. Obě čísla však nejsou zcela srovnatelná. Hodnotu zisku v roce 2023 výrazně ovlivnil prodej 17procentního podílu ve výzkumném centru ÚJV Řež mateřské společnosti ČEZ.
Růst zakázek o 34 procent
Na loňských tržbách Škody JS se podílel hlavně inženýring a servis jaderných elektráren. Menší podíl, zhruba 20 procent, má výroba zařízení pro jaderné elektrárny a pro skladování použitého jaderného paliva. Skoro polovinu tržeb zajistily zakázky ze zahraničí, hlavně ze Slovenska a Ukrajiny.
Generální ředitel Škody JS František Krček se v úvodu výroční zprávy pochlubil meziročním nárůstem nově podepsaných zakázek o 34 procent na 5,13 miliardy korun. „Jak je patrné nejen z nárůstu nových zakázek, obor celé jaderné energetiky zařazuje obrazně řečeno vyšší rychlostní stupeň. Státy napříč světem plánují stavbu dalších nových jaderných elektráren, investují také například významné finanční prostředky do vývoje malých modulárních reaktorů,“ uvedl Krček.

Letos se chce Škoda JS zapojit do budoucí výstavby jaderné elektrárny Dukovany II, kde má roli generálního dodavatele korejská KHNP. Podílet se bude na spouštění čtvrtého bloku elektrárny Mochovce na Slovensku. „Rádi bychom také své výrobní a inženýrské kapacity zapojili do společného projektu mateřské Skupiny ČEZ s britskou společností Rolls-Royce,“ doplnil ředitel Krček.
Změna vlastníka firmě prospěla
Jak Ekonomický deník upozornil před třemi lety, Škoda JS byla před odchodem ruského vlastníka ve zbědovaném stavu. V roce 2021 tržby klesly na 2,8 miliardy korun a hospodaření skončilo ztrátou 44 milionů korun. Podnik čelil miliardovým žalobám ze strany nespokojených zákazníků – včetně společnosti ČEZ a Slovenských elektráren. Značný podíl na této krizi měl bývalý ruský vlastník – podnik OMZ ovládaný Gazprombankou, která se ocitla na sankčních seznamech ve Spojených státech a Velké Británii.
Obrat nastal poté, co plzeňskou firmu v polovině roku 2022 koupila česká společnost Wood & Company Financial Services. U ní byly akcie Škody JS „zaparkovány“ do doby, než ČEZ získal potřebná povolení od antimonopolních úřadů. To se stalo v listopadu 2022, od té doby Škoda JS patří do Skupiny ČEZ.