INZERCE

První investici v Plzni uvedla skupina do provozu minulý měsíc. Jedná se o novou budovu zkušebny kolejových vozidel. Foto: Škoda Transportation

Šestimiliardové investice a tisíc nových zaměstnanců. Škoda Transportation rozšiřuje výrobní kapacity

Výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů, autobusů a vozů metra chce kvůli výraznému růstu nových zakázek investovat do roku 2023 šest miliard korun. Peníze půjdou zejména do rozšíření výrobních kapacit v Plzni, Ostravě a Šumperku, ale také do vývoje nových produktů. Skupina letos plánuje přijmout více než tisíc zaměstnanců. Už loni přitom posílila než šest set na současných 5500 zaměstnanců. 

Největší středoevropský výrobce kolejových vozidel má díky novým zakázkám zásobu práce zhruba na čtyři roky v celkové hodnotě kolem 80 miliard korun. Škoda má v pětiletém plánu, který začal v roce 2019, rok poté, co ji převzala skupina PPF, investice ve výši šesti miliard korun. Investiční plán musela urychlit kvůli tomu, že zakázek získala víc, než kalkulovala.

Nová zkušebna kolejových vozidel

„Loni jsme investovali asi miliardu a letos přes dvě miliardy. V Plzni jde o dva velké projekty za jednu miliardu korun a další jsme měli v Ostravě, ale jsou i v Šumperku,“ uvádí prezident plzeňské skupiny Petr Brzezina.

První investici v Plzni uvedla skupina do provozu minulý měsíc. Jedná se o novou budovu zkušebny kolejových vozidel. „Vzhledem k objemu zakázek to bylo naše úzké místo, takže jsme ji rozšířili. A dále budujeme přístavbu haly pro rozšíření výroby podvozků. Naše kapacita se od podzimu zdvojnásobí,“ vysvětluje Petr Brzezina.

Skupina rozšiřuje také firmu Pars v Šumperku, zaměřenou na modernizace, servis a opravy, jejichž objemy také výrazně rostou. Do provozů potřebuje od svářečů přes elektrikáře po zámečníky, ale také techniky a konstruktéry, které teď nabírá.

Nábory bez pohovorů

Větší část nových zaměstnanců míří podle Petra Brzeziny do Plzně, a to jak do Škody Transportation, tak do Škody Electric. „Nábory dnes nejsou jednoduché a zejména během covidu byly těžké. Ale daří se to, i když ne úplně podle plánu. Třeba určitou dobu jsme nemohli dělat pohovory,“ dodal.

Skupina v době pandemie nemusela v žádném závodě přerušit výrobu, v nejhorším období omezila jen některé linky.

Kvůli nedostatku lidí na pracovním trhu rostou počty zahraničních dělníků ve skupině, zejména ve výrobě a u technických profesí. Škoda hledá lidi i mimo Českou republiku. Pobočku má třeba i na Ukrajině, kde zaměstnává i techniky a konstruktéry. Počet zaměstnanců skupiny se letos ještě navýší o akvizici ostravské Ekovy Electric s dvěma stovkami zaměstnanců. Smlouva už je podepsána od loňska, převzetí firmy se plánuje v srpnu. 

Ekova se přitom zaměří na výrobu tramvají. Vvznikla v lednu 2011 a je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava.

Zhruba tisíc zaměstnanců má skupina Škoda Transportation v zahraničí. Nejvíce, asi pět set lidí, ve finském Transtechu, kde vyrábí tramvaje a vlaky. I tam investuje do rozšíření a vyšší efektivity výroby.

čtk