Proces narovnání je ujednání mezi antimonopolním úřadem a soutěžitelem, který je podezřelý z protisoutěžního jednání. Na základě tohoto procesu se každá ze stran vzdá určitých nároků, které by jinak měla, pokud by byl případ řešen v úplném správním řízení.
Narovnání přináší výhody pro účastníky řízení i pro soutěžní úřady. Z pohledu prošetřované firmy lze za základní pozitiva považovat časové a finanční úspory. Poprvé použil ÚOHS procesu narovnání v roce 2008 v případě společnosti Kofola, která se přiznala k zakázaným dohodám s odběrateli svých produktů. Distributoři pak museli koncovým zákazníkům účtovat jednotné ceny těchto výrobků. Mnohamilionová sankce byla poté výrazně snížena. Podívejme se na čerstvý případ z rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v této oblasti.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým pravomocným rozhodnutím společnostem HANZAL nářadí-stroje a První hanácká BOW pokuty v celkové výši 1,833 milionu korun za kartelovou dohodu, která se týkala veřejných zakázek na dodávky obráběcích strojů pro školská zařízení. Obě sankcionované společnosti splnily ale podmínky pro využití procedury narovnání. Jejich pokuty byly pak sníženy o 20 procent na konečné částky ve výši 1.487.000 korun pro společnost BOW a 346.000 korun pro společnost HANZAL.
[mn_protected]
Mohlo by vás zajímat
Společnosti v letech 2014 a 2015 koordinovaly své nabídky do veřejných zakázek Strojní vybavení dílen pro praktickou výuku“ (zadavatel Olomoucký kraj), Pořízení strojů v profesionálním provedení pro učební obory truhlář, kovoobory a obráběč kovů – část 3 – Dodávka strojů v profesionálním provedení pro učební obory autoelektrikář a obráběč kovů (Střední škola stavební a strojní, Teplice, příspěvková organizace), Centrum odborného vzdělávání na SPŠ strojnická Olomouc (Olomoucký kraj), Dodávka elektrické ohýbačky plechu (FERRCOMP, a.s.), Modernizace centra vzdělávání pro výstavbu, údržbu a provoz budov IX – Svářecí škola – plasty (Ústecký kraj), nákup laseru (Střední škola gastronomie a služeb Nová Paka) nákup gravírovacího laseru (Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Pelhřimov).
„Soutěžitelé BOW a HANZAL podávali své nabídky do výše uvedených zadávacích řízení tak, aby výhodnější nabídku podal předem určený z nich,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Tímto způsobem uzavřeli a plnili zakázanou cílovou dohodu o rozdělení trhu a narušili hospodářskou soutěž v České republice na trzích obráběcích strojů pro zpracování jakéhokoliv materiálu úběrem materiálu, pomocí laserů nebo jiných světelných nebo fotonových svazků obráběcích center; soustruhů; strojů pro vrtání, vyvrtávání, frézování a řezání závitů; tvářecích strojů (včetně lisů) pro opracování kovů ohýbáním, drážkováním (plechu) a překládáním, vyrovnáváním, rovnáním a rozkováním, střiháním, děrováním a probíjením nebo nařezáváním, nastřihováním nebo vrubováním; číslicových ovládacích přístrojů (programovacích stanic); strojů a přístrojů pro zkoušení tvrdosti; kompresorů; strojů, přístrojů a zařízení pro pájení naměkko, pájení natvrdo nebo svařování; odřezávacích strojů; upínacích zařízení; ručních nástrojů a nářadí.
Proces narovnání urychluje rozhodnutí
Dle ustanovení § 22ba odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže má soutěžitel možnost přiznat se ke spáchání správního deliktu, který Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vymezil ve sdělení výhrad. V případě, že Úřad bude mít za to, že s ohledem na povahu a závažnost posuzovaného správního deliktu bude takový postih dostatečný, sníží soutěžiteli pokutu, o jejíž výši jej informoval ve sdělení výhrad, o 20 procent. Úřad může snížit pokutu dle § 22ba odst. 2 zákona pouze na základě žádosti podané soutěžitelem, která musí obsahovat jeho přiznání se ke správnímu deliktu, který byl vymezen ve sdělení výhrad. Žádost dle § 22ba odst. 2 musí být Úřadu doručena nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy bylo soutěžiteli doručeno sdělení výhrad.
Zákon dále říká, že díky tomu může dojít ke zkrácení správního řízení a rozhodnutí Úřadu bude moci dříve nabýt právní moci, což přispěje k rychlejší obnově účinné hospodářské soutěže. Zdroje, které ÚOHS nebude muset věnovat řízení o opravných prostředcích, pak budou moci být využity na vyšetřování dalších případů, což rovněž přispěje k účinnějšímu prosazování soutěžního práva. S ohledem na tyto pozitivní přínosy je proto na místě, aby účastníkovi řízení byla snížena pokuta.
Poté, co je procedura narovnání zahájena, uspořádá ÚOHS ústní jednání s jednotlivými účastníky řízení za účelem zjištění, zda je v daném případě možné dospět k brzkému podání žádosti o snížení pokuty v rámci procedury narovnání. Jednání v rámci procedury narovnání jsou zásadně dvoustranná, to znamená bez přítomnosti ostatních účastníků řízení a jsou z nich pořizovány stručné protokoly.
Dohody mezi soutěžiteli jsou striktně zakázány
Kartelové dohody patří mezi nejzávažnější způsoby narušení hospodářské soutěže. Za taková jednání hrozí účastníkům zmíněných dohod velmi vysoké pokuty, které mohou být uloženy až do výše 10 procent z čistého obratu dosaženého soutěžitelem na relevantním trhu za poslední ukončené účetní období.
ÚOHS se zabývá především odhalováním tzv. horizontálních dohod, které uzavírají vzájemní konkurenti na trhu. Zmíněné dohody představují zásadní narušení hospodářské soutěže, které působí v neprospěch spotřebitelů. Zakázány nejsou jen typické „tvrdé kartely“, tj. dohody o rozdělení trhu či určení cen. Antimonopolní úřad sleduje všechny možné dohody, které mohou hrozit narušením hospodářské soutěže. Řeší tedy například i jednání profesních komor a sdružení.
[/mn_protected]
Kristián Chalupa
Předchozí díly našeho seriálu:
SERIÁL – Analýza rozhodování ve veřejných zakázkách – Nejvyšší správní soud vrátil rozhodnutí kvůli… 26.5.2017
SERIÁL – Analýzy rozhodovací praxe v oblasti veřejných zakázek 28.4.2017
SERIÁL – Analýzy rozhodovací praxe v oblasti veřejných zakázek – Nastavení zadávacích podmínek jako… 21.4.2017