Další díl seriálu Ekonomického a Zdravotnického deníku mapujícího praxi v rozhodování o zadávání veřejných zakázek. Tentokrát přinášíme přehled rozhodnutí za několik posledních týdnů a souhrn jejich odůvodnění.

Třiatřicetitisícová pokuta pro Karlovarský kraj za příliš široké vymezení předmětu plnění zakázky „Dodání poradenských služeb a informačního systému pro řízení lidských zdrojů a jeho implementaci“ je pravomocná. Před několika dny o tom rozhodl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Úředníci Karlovarského kraje v zakázce totiž po dodavatelích požadovali v rámci jedné zakázky různé druhy plnění, která spolu vzájemně nesouvisejí. Tímto zadavatel diskriminoval dodavatele, kteří by byli schopni dodat jen některé části zakázky. Podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předmět zakázky sestával ze dvou nezávislých plnění, která mohla být poptávána samostatně. Jednalo se jednak o poradenské služby v oblasti personalistiky a dále o dodávku informačního systému. Antimonopolním úřadem oslovení potenciální dodavatelé přitom potvrdili, že podnikají buď v oblasti personálního poradenství či v oblasti IT služeb. Karlovarský kraj navíc požadoval předložení certifikátu systému managementu bezpečnosti informací v organizaci. K tomu nebyl ale oprávněn. Z těchto důvodů předseda ÚOHS Petr Rafaj před několika dny potvrdil správnost prvostupňového rozhodnutí a zamítl všechny rozkladové námitky zadavatele. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže tak nabylo právní moci.

[mn_protected]

Město Olomouc neoprávněně vyloučilo dva uchazeče o zakázku

Podstatně vyšší sankci musí za porušení zákona o veřejných zakázkách zaplatit Statutární město Olomouc. V rovněž již pravomocném rozhodnutí z poloviny letošního února potvrdil předseda ÚOHS uložení sankce ve výši 500.000 korun za pochybení v zadávacím řízení s názvem „Rozvoj výstaviště Flora II“. Zadavatel porušil zákon tím, že ze soutěže vyloučil společnost PRŮMSTAV. Důvodem vyloučení uchazeče o zakázku mělo být nepředložení čestného prohlášení k prokázání kvalifikace, ačkoliv toto prohlášení bylo v žádosti o účast v soutěži obsaženo. Obdobného pochybení se zadavatel dopustil v případě dalšího uchazeče o zmíněnou veřejnou zakázku. Společnost D.I.S. byla vyloučena z účasti z důvodu nepředložení čestného prohlášení o spotřební dani. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení přitom zjistil, že i v tomto případě čestné prohlášení jmenovaného uchazeče žádost obsahovala.

Zadavatel, který svým postupem porušil zásadu rovného zacházení, mohl tak podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Z tohoto důvodu přistoupil antimonopolní úřad k uložení uvedené sankce, kterou předseda Rafaj ve druhém stupni potvrdil.

Mohlo by vás zajímat

Zakázky ve zdravotnictví pod drobnohledem ÚOHS

Významnou část případů, které antimonopolní úřad v rámci své dozorové role ve veřejných zakázkách každoročně kontroluje, tvoří zakázky v oblasti zdravotnictví. Podle předsedy Rafaje v roce 2016 prověřoval ÚOHS ve správních řízeních několik desítek zakázek provozovatelů zdravotnických zařízení, k nimž vydal v obou instancích téměř pět desítek rozhodnutí.

„Nejčastěji se jednalo o nákupy zdravotnických přístrojů, materiálu a léčiv, dále o stavební práce v nemocnicích nebo o nákupy zboží a služeb informačních technologií,“ konstatoval Rafaj. Dodal, že ÚOHS veřejné zadávání v oblasti zdravotnictví pečlivě monitoruje a v souvislosti s nedávnou diskuzí, týkající se nákupů léčiv, upozorňuje zadavatele z řad provozovatelů zdravotnických zařízení, že výjimky ze zákona je možno využívat pouze při splnění všech požadovaných podmínek.

Nemocnice v Pelhřimově nepochybila, ostravská nemocnice avšak musí platit

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uzavřel v první polovině dubna dvě správní řízení, která se týkala veřejných zakázek ve zdravotnických zařízeních. V prvním případě se jednalo o veřejnou zakázku s názvem „Dodávka CT-počítačový tomograf“. Po přezkoumání úkonu zadavatele, kterým byla Nemocnice Pelhřimov, dospěl ÚOHS k závěru, že postup zadavatele byl v souladu se zákonem a nebyly tedy zjištěny důvody k uložení nápravného opatření, jak požadovala společnost AUDIOSAN. Předpokládaná hodnota předmětné veřejné zakázky činila v tomto případě 20.500.000 korun bez DPH.

Naproti tomu Městská nemocnice v Ostravě obdržela počátkem letošního dubna od antimonopolního úřadu za porušení zákona o veřejných zakázkách pokutu ve výši 100.000 korun. Zadavatel v rozporu se zákonem nezadal v některém z druhů zadávacího řízení v letech 2012 až 2014 veřejné zakázky na dodávku staplerů a reagencií v celkové hodnotě přesahující částku 31.000.000 korun bez DPH. Tímto postupem zadavatel, který byl ze zákona povinen zmíněné zakázky zadat podle zákonné normy, mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.

Městská nemocnice v Ostravě si od ÚOHS vysloužila v těchto dnech další sankci za porušení zákona o veřejných zakázkách. Pokutu ve výši 60.000 korun obdržel zadavatel ve věci zakázek na dodávky umělých tělních náhrad chirurgických a na dodávku dezinfekčních prostředků. Pokuta je splatná do dvou měsíců od nabytí právní moci rozhodnutí.

Zakázky Nemocnice Ostrava, u nichž našel ÚOHS chyby:

  • umělých tělních náhrad chirurgických v roce 2012 – pro účely správního řízení v období od 15. 2. 2012 do 31. 12. 2012
  • umělých tělních náhrad chirurgických v roce 2013
  • umělých tělních náhrad chirurgických v roce 2014
  • desinfekčních prostředků v roce 2012 – pro účely správního řízení v období od 13. 2. 2012 do 31. 12. 2012
  • desinfekčních prostředků v roce 2013
  • desinfekčních prostředků v roce 2014

Úřad podle oficiálního vyjádření zastavil správní řízení v části týkající se možného spáchání správního deliktu zadavatelem v souvislosti s dodávkami desinfekčních prostředků v  období od 13. 2. 2012 do 14. 2. 2012, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce podle zákona.

Kristián Chalupa

[/mn_protected]

Předchozí díl našeho seriálu: 

SERIÁL – Analýzy rozhodovací praxe v oblasti veřejných zakázek – Nastavení zadávacích podmínek jako… 21.4.2017