SAPELI: Koronavirus omezil plánovaný růst obratu, zisk firma očekává na úrovni roku 2019

Sapglass. Foto: archiv redakce

Největší domácí výrobce dveří na míru – jihlavská rodinná firma SAPELI za uplynulý rok očekává zisk na úrovni roku 2019. Definitivní čísla ještě nejsou uzavřena, čistý obrat by ale měl dosáhnout 980 milionů korun a zisk by se měl udržet řádově na 45 milionech korun, jako v předchozím roce. Firma tak ani přes dopady koronavirové krize neočekává zásadní meziroční pokles v hospodaření. Nepodařilo se jí však dosáhnout původně plánovaného růstu.

„Po několikaletém meziročním růstu v první polovině roku jsme očekávali navýšení obratu a zisku v rozmezí pěti až deseti procent. I přes příchod pandemie a jarní uzavření prodejen nasvědčovaly výsledky prodejů za prvních osm měsíců loňského roku, že bychom plán mohli být schopni splnit. Bohužel se ale ukázalo to, co jsme realisticky předpokládali. Druhá vlna a uzavření prodejen v posledním čtvrtletí způsobila snížení zakázek v oblasti maloobchodu, a to se projevilo i na našich výsledcích,“ vysvětlil předseda představenstva SAPELI Dušan Vrtal. Podle něho měl vliv také fakt, že se u velkých developerských projektů, které jsou pro SAPELI významným odběratelem, projevil akutní nedostatek zahraničních dělníků na stavbách v důsledku omezení přeshraničních cest kvůli koronaviru. Posunula se tak realizace některých velkých zakázek.

I v příštím roce se bude projevovat nejistota způsobená nepředvídatelností dopadů koronavirových opatření. „Jednoznačně registrujeme nejistotu investorů, a to ať již těch velkých developerů nebo běžných zákazníků, kteří přehodnocují své záměry nové výstavby nebo rekonstrukce. Vidět je to například u hotelů. Mnohé modernizovaly, přestavovaly, investovaly. Nyní ale bude muset celé toto odvětví své záměry přehodnotit,“ dodal předseda představenstva SAPELI. Ani zde ale neočekává úplné zastavení investic. Výhodu podle něho mají velké řetězce, které jsou kapitálově silné a mohou například riziko rozložit do různých regionů.

SAPELI reaguje diverzifikací a posílením v zahraničí

SAPELI již po poslední ekonomické krizi diverzifikovalo svou výrobu tak, aby nabídka obsáhla více segmentů. V nich se totiž krize vždy projevuje různě – jinak dopadá na běžného koncového zákazníka, jinak na developera a jinak na prémiového klienta. Za velkou konkurenční výhodu proto Vrtal považuje v současné době fakt, že se SAPELI podařilo v uplynulých letech etablovat na prémiovém trhu se svou značkou SAPELI Unlimited zaměřenou na náročné zákazníky a atypickou výrobu na míru pro nemovitosti, které navrhují špičkový architekti. Zde firma uspěla s vlajkovou lodí designovými dveřmi MUTEO navrženými průmyslovým designérem Petrem Novaguem. Ty získaly celou řadu designových ocenění včetně toho nejcennějšího – Red Dot Award. S prémiovou nabídkou SAPELI Unlimited se chce firma prezentovat také na mezinárodním veletrhu BAU v polovině ledna v Německu, který se s ohledem na krizi uskuteční on-line.

Firma totiž plánuje výrazně posílit své aktivity na německém trhu. Chce tak krizi využít ve svůj prospěch. V Německu se chce zaměřit právě na náročné zákazníky, kteří nemají cenu jako svůj hlavní rozhodovací parametr, ale důležitý je pro ně poměr kvality a ceny. Zde by firmě měla pomoci se prosadit kombinace kvalitní výroby podpořené stoletou tradicí na jedné straně a dostupnějších cen oproti německé konkurenci na straně druhé.

Podobné plány má SAPELI také v Rakousku. Úspěch na německém trhu do značné míry ukáže možnosti rozvoje značky v dalších zemích západní Evropy. Aktuálně SAPELI exportuje 12 procent své produkce, velkou část na Slovensko.

-red-