INZERCE

Ilustrační foto: www.szdc.cz

Rychlejší příprava železničního spojení na letiště: Praha a Správa železnic uzavřely memorandum

Dohoda o spolupráci mezi hlavním městem a Správou železniční dopravní cesty má urychlit přípravu modernizace a novostavby trati Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla. Praha se podpisem memoranda zavázala k vyjednání výkupu potřebných pozemků. Součástí stavby bude také parkoviště a nová tramvajová trať.

Memorandum se týká jednoho z úseků nového železničního spojení. To by mělo v příštích letech propojit Masarykovo nádraží s Kladnem. Součástí trati je i odbočka na ruzyňské letiště. Hlavním cílem dohody je výkup klíčových pozemků, které jsou doposud v rukou soukromých majitelů. Dohodu ve středu podepsali primátor hlavního města Zdeněk Hřib a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Výkup klíčových pozemků

Cílem memoranda, které rada hlavního města schválila už loni na podzim, je urychlení kroků stavby železnice na Letiště Václava Havla a do Kladna. „Děláme tak další krok k modernímu, rychlému a ekologickému spojení, které navíc pomůže výrazně ulevit přetížené automobilové dopravě ve městě,“ uvádí primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.

Hlavní město se tak zavázalo získat do svého vlastnictví důležité pozemky. Ty jsou aktuální v soukromém vlastnictví. V budoucnu by na nich mělo vyrůst záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli a také dopravní terminál. Správa železnic, která je investorem projektu, totiž nemůže až do vydání územního rozhodnutí pozemky vykupovat. Praha proto nyní zahájí jednotlivé výkupy a poté část pozemků na správu převede.

Nové parkoviště i tramvajové spojení

„V lokalitě je v plánu hned několik důležitých dopravních staveb. Zatímco Správa železnic bude investorem železniční trati, včetně terminálu a plošného parkoviště pro přibližně 1050 aut, Praha zde na své náklady vybuduje dalších 950 parkovacích míst. Navíc tudy hlavní město plánuje vést i tramvajovou trať Dědinská – Terminál 3,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr a dodává, že cestující nerozlišují, co je investicí státu a co města. Podle něj je společným cílem vybudovat moderní terminál, kde bude možné využít železniční spojení mezi letištěm a centrem, zaparkovat auto nebo přestoupit na prodlouženou tramvajovou trať z ulice Evropské a Dědiny.

„Modernizace trati Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla je jeden z nejrozsáhlejších infrastrukturních projektů v České republice, které Správa železnic připravuje. Jeho realizace zařadí hlavní město i Kladno mezi moderní evropské aglomerace s železničním napojením na letiště,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. SŽDC předpokládá celkovou výši investic okolo 40 miliard korun.

Kromě zrychlení výstavby terminálu a parkoviště se tak ulehčí i příprava dalších investičních akcí. Ty už mají být plně v režii města. Díky výkupu pozemků pak bude moci Praha v této oblasti ovlivnit i rozvoj další zástavby.

Znalecké posudky k výkupu pozemků jsou již hotové. Územní rozhodnutí by mělo být vydáno v letošním roce. Samotná stavba pak má začít v roce 2024 a pokračovat až do roku 2028. Rada hlavního města už loni v listopadu pověřila magistrátní odbor hospodaření s majetkem k oslovení majitelů pozemků a zahájení procesu výkupu. Znalecké posudky k výkupu pozemků jsou hotové.

Vysokorychlostní železnice ani metro

Nutnost vybudování nového spojení z centra na letiště je zřejmá. Mimo dobu pandemie je obsazenost autobusů směřující na letiště hraniční. Kromě toho kolejové napojení směrem do města nabízejí všechna důležitá evropská letiště.

Plánovaná doba dojezdu z centra na letiště třicet minut. Traťová rychlost bude v Praze dosahovat až 120 kilometrů za hodinu, mimo prahu až 160. Projekt počítá i s modernizací všech stávajících železničních stanic a zastávek.

Ilustrační foto: szdc.cz

Jednou z dříve uvažovaných možností propojení centra s Ruzyní bylo i prodloužení stávající linky metra A. Správa železnic vysvětluje, proč nakonec zvítězila varianta s dráhou: „Železnice oproti metru nabízí vyšší rychlost, kapacitu, komfort a nižší investiční náklady. Modernizace také zlepší dopravní obslužnost pro Kladno a okolí.“ Doplňuje, že investici je třeba vnímat nejen ve smyslu spojení na letiště, ale také s největším středočeským městem.

Vybudování vysokorychlostní železnice se v tomto případě ukázalo jako nereálné. Vyžadovalo by totiž kompletní přesun kolejí do nové stopy, a zasáhlo by tak do husté zástavby v okolí.

Spolupráce s letištěm

Na konci loňského prosince uzavřela správa Železnic smlouvy také se samotným letištěm. Týkají se koordinace projektu výstavby Zaokruhování železničního spojení na letiště do trati směrem na letiště a do Kladna. Smlouvy mají umožnit společnou přípravu a koordinaci jednotlivých projektů výstavby.

(ede)