Ještě téměř neoschl podpis prezidenta Petra Pavla na čerstvě schváleném zákonu o zbraních a vláda dnes projedná novelu této normy. Návrh je předkládán coby dílčí opatření v reakci na tragický útok ozbrojeného útočníka na půdě Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, k němuž došlo v odpoledních hodinách 21. prosince 2023. Očekává se, že vláda tuto rychlonovelu bez větších potíží schválí.

Cílem návrhu je zajistit aplikovatelnost dvou opatření obsažených v návrhu nového zákona o zbraních a střelivu, který v prvním čtvrtletí roku 2024 schválil parlament a následně jej podepsal prezident Petr Pavel, ale s jejichž účinností se kvůli nezbytnosti rozsáhlých programátorských úprav informačního systému Centrálního registru zbraní počítá až od roku 2026.

Uvedenými opatřeními je jednak zavedení povinnosti podnikatelů v oboru zbraní a střeliva hlásit neprodleně Policii České republiky podezřelé transakce. Dále pak rozšíření možnosti policie zajistit zbraně i v případech, kdy o jejich držiteli získá informace odůvodňující podezření, že taková osoba může představovat vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek nebo bezpečnost.

Obě ustanovení jsou přímo převzata z uvedeného návrhu nového zákona o zbraních a střelivu.

Mohlo by vás zajímat

Nový zákon o zbraních a střelivu s účinností od 1. ledna 2026 nahradí platný zákon o střelných zbraních a střelivu z roku 2002. Návrh proto počítá s tím, že platnost předkládané novely bude omezena pouze do konce roku 2025. Zmíněná opatření však již nová právní úprava zná, a proto jejich aplikace v praxi počínaje rokem 2026 plynule naváže.

S cílem, aby novela nabyla účinnosti co možná nejdříve, padla výzva, aby vláda navrhla Poslanecké sněmovně vyjádřit s návrhem souhlas již v prvním čtení.

Ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun vyhověl žádosti předkladatele – ministerstva vnitra – a zkrátil 5. března lhůtu k uplatnění připomínek k tomuto návrhu na sedm pracovních dnů a současně rozhodl, že se k tomuto návrhu neprovede hodnocení dopadů regulace (RIA).

Zkrácené připomínkové řízení bylo zahájeno dne 15. března s termínem dodání stanovisek do 26. března.

Jako zásadní označili své připomínky Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, odbor kompatibility Úřadu vlády, ministerstvo životního prostředí, Hospodářská komora České republiky, ministerstvo práce a sociálních věcí a Digitální a informační agentura a dále (mimo systém eKlep) spolek LEX, z.s., Spolek zkušebních komisařů pro zbraně a střelivo, Tomáš Gawron (člen expertní pracovní skupiny) a Spolek Liga LIBE.

„Text návrhu, jeho úroveň, je velmi překvapivá. Odborná veřejnost si dosud vysoce cenila kvality návrhů předkládaných legislativních norem ze strany ministerstva vnitra pro oblast civilních zbraní a střeliva, kdy odůvodněné výhrady (připomínky) bylo možno vznášet jen k velmi malé části předkládaných textů. Bohužel, předkladatel tímto návrhem tuto dosavadní  cestu opustil,  oba dva body (ale reálně jde o body tři, počítáme-li rozšíření ustanovení o přestupcích),  návrhu jsou zcela špatně jak legislativně tak věcně. I odůvodnění návrhu v důvodové zprávě je nesprávné, pokud odkazuje na tragickou událost na FFUK, avšak do dnešního dne nejsou uvolněny informace k motivům a způsobu jednání pachatele a není předložena analýza, zda došlo k nějakému systémovému selhání, k selhání jednotlivců či zda nebylo možno událost odvrátit nebo zmírnit její následky jinak. Za této situace není odpovědné předkládat jakékoli legislativní návrhy včetně těchto aktivistických či populistických. Odkaz v důvodové zprávě na skutečnost, že oba předložené body jsou  v trochu odlišné podobě součástí nového zákona o zbraních a střelivu pak je jen důrazným  upozorněním na to, že  nový zákon o zbraních a střelivu  je nutno novelizovat ještě před jeho vstupem v účinnost. Nelze jinak, než požádat, aby tento návrh byl vrácen k celkovému přepracování. Tato připomínka je zcela zásadní,“ namítl Spolek zkušebních komisařů pro zbraně a střelivo.

Ministerstvo vnitra připomínku neakceptovalo.

„Navrhujeme, aby předkladatel navrženou novelu zákona o zbraních stáhnul z připomínkového řízení, a to minimálně do doby, kdy bude kompletně uzavřeno vyšetřování případu sériové masové vraždy z prosince 2023 v Klánovickém lese a na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy,“ namítl spolek Lex.

„V mnoha svých mediálních výstupech ministr vnitra správně uvedl, že pachatel je pouze jeden, že je mrtev a že není správné a žádoucí viktimizovat legální držitele a prodejce zbraní. Tento návrh však postupuje zcela opačně,“ doplnil spolek.

Resort Víta Rakušana připomínku opět neakceptoval.

Spolek Liga LIBE obsah vládní novely považuje za neadekvátní k současné bezpečnostní situaci, kterou (mimo jiné) ovlivňuje právě tzv. zbrojní legislativa.

„Samozřejmě chápeme důvody a společenskou atmosféru, ve které tento návrh vznikal, ale i tak je pro nás nepříjemným překvapením, protože znamená odklon od dosavadního kurzu řešení zbrojní legislativy odborně, na základě faktů a bez politických gest. Jestliže je tento návrh odůvodňován tragickou událostí na FFUK ze dne 21. 12. 2023, tak je nutné brát v úvahu, že šetření této události doposud nebylo příslušnými orgány zcela uzavřeno. Věříme totiž, že zmíněnou atmosféru strachu a emoce ve společnosti ve skutečnosti vytvářejí hlavně media a že objektivní názor většinové veřejnosti na nutná legislativní opatření se shoduje s názorem veřejnosti odborné,“ napsal v námitce spolek.

A právě odborná veřejnost už při schvalování nového zákona o zbraních (sněmovní tisk č. 465) požadovala podle spolku Liga LIBE v pozměňovacích návrzích upravit „i taková ustanovení, která jsou, bohužel, v téměř shodném obsahu uvedena v tomto vládním návrhu“.

„Známe politickou situaci, která při schvalování nového zákona o zbraních panovala a pod jakým tlakem hlasující poslanci tehdy byli. Výsledek tehdejší vypjaté situace proto bohužel byl, jaký byl a jsme přesvědčeni, že takto schválená podoba nového zákona o zbraních neznamená jakékoliv odůvodnění toho, aby se stejné chyby vkládaly i do legislativy současné a již dlouhodobě platné. A stále se nebojíme prohlásit; do legislativy dlouhodobě osvědčené a kvalitní, protože jak bylo uvedeno výše, stále neexistuje ani hodnověrná oficiální analýza toho, jaká případná pochybení systémová nebo jednotlivců nedokázala eliminovat záměry vraha z FFUK. Požadujeme tedy, aby byl tento návrh přepracován ve spolupráci s odbornou veřejností,“ dodal spolek.

Ministerstvo vnitra apel opět nevyslyšelo.

Podle Hospodářské komory nově navržené znění § 57 odst. 2 umožňuje zajistit policii zbraně a oprávnění na základě údajné informace či stanoviska od „orgánu veřejné moci“, a to bez uvedení lhůt a opravných prostředků.

„S ohledem na definici orgánu veřejné moci v České republice, jejich počet (jedná se o víc než tisíc subjektů) a různorodost (např. obecní úřady, exekutorské úřady, policie, školy) mohlo by tímto vzniknout neregulované šikanózní prostředí. Současně by mohlo dojít za určitých okolností k neúměrnému zatížení policie související s nárůstem nejen administrativy, ale i fyzické realizaci. Proto je potřeba dodefinovat pravidla pro ověřování oprávněnosti takových požadavků daného subjektu a opravné prostředky k takovým rozhodnutím včetně stanovení závazných lhůt, aby bylo, pokud možno eliminováno možné zneužívání tohoto institutu (například pro účely konkurenčního boje či osobní msty),“ namítla komora.

Ministerstvo vnitra podnět opět nevyslyšelo.

Všechny připomínky a jejich vypořádání lze nalézt ZDE.

Jan Hrbáček