Modernizace dálnice D1 stále ještě není u konce, stejně jako soudní spory, které ji doprovázejí. ŘSD v nich vystupuje jako žalobce, ale také jako žalovaný. Se sdružením v čele se společností Geosan Group se soudí o 523,9 milionu korun za úsek 12 dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Sdružení naopak po ŘSD za ten samý úsek požaduje 293,9 milionu korun a 119,6 milionu korun. V tomto případě bylo podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla soudní řízení přerušeno na žádost sdružení z důvodu stanovení dalšího postupu a případného mimosoudního vyrovnání.
„Žádná jednání ale neprobíhají, a pokud se nic v tom nezmění, řízení bude obnoveno,“ sdělil Mátl. Zmíněný soudní spor řeší Krajský soud v Praze, první jmenovaný pak Městský soud v Praze.
Začátky neshod se datují do roku 2018, kdy česko-kazašsko-italské sdružení TGS Joint Venture, ve kterém byly zastoupeny společnosti Geosan Group, SP Sine Midas Stroy a Toto Costruzioni Generali, odstoupilo od smlouvy uzavřené s ŘSD na modernizaci úseku dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. ŘSD ještě před tím oznámilo ukončení smlouvy se sdružením kvůli zpoždění prací. Modernizaci úseku sdružení vysoutěžilo za 1,75 miliardy korun. Rekonstrukci chtělo dokončit do roku 2020.
Kvůli úseku 12 dálnice D1 padla také správní žaloba ze strany advokátní kanceláře Tomaier Legal proti rozhodnutí generálního ředitele ŘSD Radka Mátla ze dne 4. 9. 2019 o odmítnutí poskytnutí informace. Další soudní spor vede ŘSD se společností Colas CZ ohledně modernizace úseku 20 dálnice D1 EXIT 146 Valašské Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka. Jde o smluvní pokutu ve výši osm milionů korun.
Mohlo by vás zajímat
Soudní spory ale nejsou jediné problémy, které modernizaci D1 provázejí. Podle aktuální výroční zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) není rekonstrukce dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou za víc než 28 miliard korun hotová, na opravených částech jsou mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. Ani loni podle NKÚ neexistoval souhrnný časový a finanční plán projektů potřebných pro její dokončení. Úřad na nedostatky navíc upozorňoval už ve své loňské zprávě, jak Ekonomický deník informoval.
NKÚ upozornil také na to, že není dokončena modernizace některých odpočívek a chybí parkovací místa pro kamiony. V aktuální výroční zprávě zmiňoval i nekvalitní odstraňování závad opravovaných úseků, což má negativní vliv na jízdní komfort. Opravenou vozovku podle úřadu navíc stále poškozují přetížené kamiony.
NKÚ zjišťoval, zda investovaných 28,1 miliardy korun z rozpočtu Evropské unie a státu vynaložily v období od roku 2016 do roku 2022 ministerstvo dopravy, ŘSD a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) účelně, efektivně a hospodárně.
Ministerstvo dopravy na základě kontrolní akce NKÚ podle výroční zprávy mimo jiné přijalo opatření, které ukládá ŘSD zpracovat do května 2024 aktuální přehled o stavu mostů a nadjezdů na dálnici D1 a harmonogram dokončení jejich oprav a rekonstrukcí.
Resort dopravy má také harmonogram průběžně sledovat a vyhodnocovat. Dalším opatřením pak bylo od letošního 1. ledna 2024 nastavení systému kontroly kvality v oblasti správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla byly obecně práce na modernizaci D1 odvedeny ve vysoké kvalitě. „Tomu svědčí i to, že v říjnu tohoto roku uplyne 10 let od zprovoznění prvních staveb a tyto stavby nevykazují žádné významné vady. K dodatečným opravám prakticky nedochází,“ uvedl. Dodal, že ŘSD stav jednotlivých úseků pečlivě sleduje a na všech úsecích probíhají před koncem záruky podrobné prohlídky trasy a jsou případně uplatňovány reklamace na zhotoviteli.
ŘSD podle něj také intenzivně připravuje a postupně realizuje dostavbu parkovacích stání na celé síti dálnic v České republice, tedy i na dálnici D1. Mátl také upřesnil, jaké úpravy ještě D1 čekají. Potřeba je dokončit například opravu mostu Šmejkalka. „Nabídková cena zhotovitele dosahuje částky téměř jedna miliarda korun bez DPH. Přípravné stavební práce byly zahájeny v červenci 2023 a stavba bude dle předpokladu zprovozněna v roce 2027,“ sdělil Mátl Ekonomickému deníku.
V letošním nebo následujícím roce by se měla podle Mátla uskutečnit také oprava dálničního mostu u Jihlavy. Chystají se sanace přesypaných mostních objektů, které nebyly podle Mátla vzhledem k jejich stavebnímu stavu součástí modernizace D1. „Stavební náklady na tyto akce jde v tuto chvíli jen obtížně vyčíslit. Na dálnici budou samozřejmě průběžně probíhat údržbové práce,“ uvedl generální ředitel ŘSD.
Tereza Čapková