Prodej elektronických dálničních známek v internetových obchodech bude pro e-shopy ztrátový. Jejich zapojení do projektu v současnosti nedává žádný smysl. Oznámila to Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která se účastnila veřejné konzultace k projektu.
Elektronické dálniční známky nahradí současné papírové kupony od příštího roku. Jejich hlavním distributorem má být speciální státní e-shop a fyzickou distribuci mají zajišťovat Česká pošta a Čepro. Další – výhradně elektroničtí – prodejci mají zajistit doplňkový prodej.
O výběru distributora jsme jako první informovali v textu SFDI vybral jako distributora elektronický dálničních známek konsorcium Česká pošta + Čepro.
Problém je v tom, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nenabízí za prodej žádnou odměnu. Upozornili jsme na tom již ve čtvrtečním textu
SFDI vybral jako distributora elektronický dálničních známek konsorcium Česká pošta + Čepro
„Oceňujeme, že nám Státní fond dopravní infrastruktury upřesnil, co od projektu stát čeká. Vyjasnili jsme si důležité pojmy. Nebude se jednat o klasický prodej, jako je tomu u zboží a služeb. Jedná se o výběr poplatku, tedy účelově určené daně. Proto zde nebude platit občanský zákoník ani zákon o ochraně spotřebitele. Na poplatek se nevztahuje ani DPH,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Mohlo by vás zajímat
Prezentaci SFDI je možné shlédnou na novém webu k projektu elektronické dálniční známky eDalnice.cz
Z pohledu e-shopů je podle něj důležité především to, že na prodeji nebudou mít žádnou marži. Dokonce naopak kvůli poplatkům a dalším povinnostem bude prodej sám o sobě ztrátový. Pokud nedojde k úpravě legislativy, nebude dávat e-shopům prakticky žádný smysl, aby se do projektu zapojovaly.
„Nejenom na tomto příkladu se ukazuje, jak je potřeba inovovat a hlavně zpružnit legislativu, aby v tomto státě bylo možné plnohodnotně fungovat v rámci digitálního světa. Dochází tak k situaci, kdy občan, daňový poplatník nemůže mít tu nejlepší službu ze strany státu. A to z důvodu, že existuje určitá legislativní překážka. Jsme ochotni tuto skutečnost respektovat, ale zároveň je nutné iniciovat legislativní změnu a další změny do budoucna,“ dodal Vetyška.
Na stejný problém upozornil také zakladatel projektu Hlídač státu a IT specialista Michal Bláha. Podle něj je snaha o zapojení soukromých subjektů do státní distribuce velice dobrou myšlenkou. „Objevili jsme ale problém a to ten, že stát neumí nastavit takové podmínky distribuce, které by umožňovaly alespoň nějakou možnost odměny či provize za prodej elektronických dálničních známek, které jsou přímou daní,“ řekl Bláha ihned po středečním jednání na SFDI.
Největší elektronický obchod – Alza.cz – jejíž zástupci byli také přítomno zahájení tržní konzultace, už na svém webu dálniční kupon pro rok 2021 nabízí. S dovětkem „Těšíme se“. Je otázkou, zda některé obchody, pravděpodobně půjde o ty největší obchodníky, i přes avizovanou nevýhodnost či prodělečnost elektronické známky přece jen budou prodávat. Ať už z důvodu prestiže či pro marketingové účely.
Jiří Reichl, -čtk-