INZERCE

Správa železnic, kontrola kvality. Ilustrační foto. Repro: szdc.cz

Rozpočet Správy železnic se navýšil o více než čtyři miliardy. Z 39 miliard vzroste na 43, 4 miliardy korun

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil změnu celkové výše zdrojů na rok 2020 pro Správu železnic. Jedná se o navýšení v celkové výši 4, 2 miliardy korun. Původní částka 39, 2 miliardy korun se tak zvýšila na 43, 4 miliardy korun.

Část z navýšených zdrojů na investice bude využitá pro posílení financování již rozestavěných staveb, například zvýšení traťové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou nebo kolejové úpravy v železniční stanici Žďár nad Sázavou. Posílený rozpočet Správy železnic rovněž umožní plnit poměrně ambiciózní plán oprav a rekonstrukcí výpravních budov.

„Rozpočet naší organizace se podařilo navýšit díky jasně deklarované podpoře vlády, která si uvědomuje, že železniční doprava plní strategickou roli v rámci celé České republiky. Její rozvoj proto považuje za jednu ze svých priorit,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Uvedené navýšení se promítne mimo jiné do neinvestiční oblasti na posílení zdrojů na opravy a údržbu železničních tratí. V případě neinvestičních zdrojů představuje částku 1, 85 miliardy korun, celá je tvořena národními zdroji.

Zbývajících přibližně 2, 4 miliardy korun pak půjde na posílení v oblasti investic. Tuto částku tvoří jak národní zdroje (necelá 1 miliarda korun), tak i zdroje evropské, a to přibližně ze dvou třetin z Operačního programu Doprava a z jedné z programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).  V oblasti investic se navýšené zdroje využijí zejména k zahájení nových staveb, které doposud nebyly kryty rozpočtem.

Jde například o stavby:

Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 1. etapa
GSM-R (mobilní systém pro železnice) Chomutov – Cheb
GSM-R Ústí nad Labem – Chomutov
ETCS (jednotný celoevropský zabezpečovací systém) Beroun – Plzeň
Zřízení výhybny Bartoušov
Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov
ETCS Mosty u Jablunkova – Dětmarovice
Modernizace železničního uzlu Pardubice
Rekonstrukce R110 kV na TNS Jablunkov

Část z navýšených zdrojů na investice bude využitá pro posílení financování již rozestavěných staveb, například zvýšení traťové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou nebo kolejové úpravy v železniční stanici Žďár nad Sázavou. Posílený rozpočet Správy železnic rovněž umožní plnit poměrně ambiciózní plán oprav a rekonstrukcí výpravních budov.

Akce roku 2020

Správa železnic připravuje v letošním roce desítky investičních akcí. Další desítky projektů pak postoupí do realizační fáze. Intenzivně pokračuje i projekt přípravy pilotních úseků vysokorychlostních tratí (VRT) a rekonstrukce nádražních budov. Dokončí se podrobnější diagnostika a statické posouzení železničních mostů. K prioritám se nadále řadí bezpečnost na železničních přejezdech.

V tomto roce Správa železnic počítá s realizací více než 75 investičních akcí s náklady vyššími než 30 milionů korun. „Úspěšně pokračuje další příprava významných investičních akcí. Řadí se k nim například stavby projektu železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna, kde jsme u některých postoupili k přípravě dokumentací pro stavební povolení,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „Do realizace se dostane očekávaná modernizace uzlu Pardubice nebo rekonstrukce stanice Vsetín, začnou i první investiční akce financované z nástroje Blending Call.“

Ve fázi výběru zhotovitele jsou i dvě první stavby financované z nově koncipovaného nástroje Evropské unie nazvaného Blending Call (BC), který kombinuje příspěvek Nástroje pro propojení Evropy (CEF) s úvěrem od Evropské investiční banky. Konkrétně půjde o rekonstrukci traťových úseků Velim – Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem. Samotné stavební práce by měly začít již letos na jaře. V roce 2020 uvede Správa železnic do provozu 48, 9 kilometrů modernizovaných tratí a zahájí stavby na 106, 8 kilometrů tratí. Díky modernizaci nádraží se zvýší počet stanic, zastávek a výpravních budov přístupných pro osoby se zdravotním postižením.

Nádražní budovy, doplnění přístupů a zajištění bezbariérové přístupnosti železničních stanic:

Rekonstrukce výpravní budovy České Budějovice
Rekonstrukce výpravní budovy Plzeň hl. n.
Rekonstrukce výpravní budovy Beroun
Rekonstrukce výpravní budovy Veselí nad Lužnicí
Rekonstrukce výpravní budovy Písek
Rekonstrukce výpravní budovy Tábor
Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v Roudnici nad Labem
Zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště v Kolíně
Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v Lovosicích
Zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště v Roztokách u Prahy

Železniční stanice České Budějovice. Repro: szdc.cz

Celkové rekonstrukce traťových úseků a železničních stanic:

Velim – Poříčany, BC
Ústí n. O. – Brandýs n. O. – původní stopa, BC
Dětmarovice – Petrovice u K. – státní hranice PR, BC
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)
Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 1. etapa
Rekonstrukce traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou
Rekonstrukce Sklené nad Oslavou
Kolejové úpravy ve Žďáru nad Sázavou
Modernizace železničního uzlu Pardubice
Rekonstrukce stanice Vsetín
Rekonstrukce stanice Bohosudov
Rekonstrukce mostu v km 41, 791 trati Tábor – Písek

Technologické stavby:

GSM-R Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
GSM–R Ústí nad Labem – Chomutov
GSM–R Chomutov – Cheb
Zvýšení trakčního výkonu TNS Rostoklaty
Doplnění redundantního napájení základnových radiostanic GSM-R
ETCS Beroun – Plzeň

Správa železnic se v letošním roce chystá pokročit v územní a předprojektové přípravě VRT má bude proces aktualizace Zásad územního rozvoje jednotlivých krajů, který umožní získat územní rozhodnutí, a zahájí se zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí prvních úseků VRT. Aktuálně běží tendr na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí u prvního úseku Praha-Běchovice – Poříčany, ke kterému přibudou ještě minimálně úseky Přerov – Ostrava a Modřice – Vranovice.

V předprojektové přípravě se plně využijí výsledky spolupráce Správy železnic se SNCF (francouzským národním dopravcem), tedy tzv. Manuál Správy železnic pro projektování VRT ve stupni DÚR. VRT tak budou v ČR projektovány až na rychlost 320 km/h. Naplno se rozběhne spolupráce Správy železnic a DB Netz v projektové přípravě přeshraničního tunelu v Krušných horách. „Dojde ke společnému zadávání veřejných zakázek souvisejících s realizací tohoto velkého společného evropského projektu obou manažerů infrastruktury.“ lze se dočíst materiálech Správy železnic.

Bezpečnost na přejezdech, diagnostika mostů

Zvyšování bezpečnosti drážního provozu a stále lepší zabezpečení železničních přejezdů zůstává jednou z hlavních priorit i v roce 2020. Je připraveno doplnění kamerových systémů na 14 vybraných železničních přejezdech o software pro detekci dopravních přestupků a jejich předávání Policii ČR. Zároveň Správa železnic zahájí přípravu realizace kamerových systémů s detekcí dopravních přestupků na dalších 16 vybraných přejezdech. V oblasti zabezpečovací techniky bude Správa železnic pokračovat v ověřování dalších možností ke zvyšování bezpečnosti provozu na železničních přejezdech. Ověřovací provoz se zahájí také u hliníkových závorových břeven.

Dokončí se podrobnější diagnostika a statické posouzení železničních mostů, a to především v programu pro diagnostiku a přepočty mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi. Speciální diagnostice, popř. statickým přepočtům budou ale podrobeny i další mosty.

V souvislosti se zaváděním ETCS ((jednotného celoevropského zabezpečovacího systému) Správa železnic vypíše zakázku na doplnění mobilní části systému ETCS do vybraných speciálních hnacích vozidel a následně dojde k realizaci zástavby ETCS. V roce 2020 se předpokládá výběr dodavatele a zahájení výroby šesti nových speciálních hnacích vozidel pro údržbu trakčního vedení. Začne také provozní ověřování výhybek pro rychlost 160 km/h do odbočky ve stanici Prosenice.

V roce 2020 bude pokračovat zvýšené tempo realizace komplexních opravných akcí, a to na celostátních i regionálních dráhách. Cílem je eliminovat existující propady rychlosti a předcházet vzniku pomalých jízd.

Zrychlit mají tyto tratě:

Oprava úseku Přerov – Chropyně
Oprava trati v úseku Rakovník – Domoušice
Oprava trakčního vedení v úseku Praha-Vršovice os. n. (mimo) – Praha-Vršovice seř. n. (mimo) – Praha-Krč (mimo) – Praha-Radotín (mimo)
Oprava úseku Petrohrad – Kryry (zahájeno 2019)

Vzhledem ke schválení koncepce cyklické údržby bude v roce 2020 zahájena realizace pilotních projektů cyklických obnov na prvním koridoru v úseku Děčín-Prostřední Žleb – Dolní Žleb – státní hranice Spolkové republiky Německo.

-ede, nik-