Doba vodíková pomalými krůčky přichází i do Česka. Energetický podnik Energoaqua má v plánu umístit v bývalé Tesle v Rožnově pod Radhoštěm zařízení na výrobu vodíku parní reformací zemního plynu. Roční objem podukce má dosahovat dvou milionů metrů krychlových, což je 187 tun vodíku ročně. Bližší informace k projektu zatím investor nechce sdělovat.
Projekt se zatím nachází ve schvalovacím procesu. První fází, procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), prošel hladce. Krajský úřad Zlínského kraje usoudil, že se jedná o podlimitní záměr, který nepodléhá řízení EIA. Žádné výhrady k projektu neměli ani další účastníci řízení, tedy Městský úřad Rožnov pod Radhoštěm a Správa Chráněné krajinné oblasti Beskydy.
Hlavním vstupem bude zemní plyn; jeho spotřeba se má pohybovat okolo 1,15 milionu metrů krychlových za rok. Vodík se bude vyrábět reformováním zemního plynu parou při vysokých teplotách a s využitím katalyzátoru na bázi niklu. „Technologie výroby vodíku pomocí parního reformingu je oproti jiným běžným metodám (například parciální oxidace nebo zplyňování uhlí) z environmentálního hlediska nejvýhodnější,“ uvádí se v oznámení.
V oznámení naopak chybí informace o využití vyrobeného vodíku. Tedy zda bude určen pro pohon aut či autobusů s vodíkovým pohonem, nebo pro průmyslové účely. Investor se zatím k tomu nechce vyjadřovat. „Dle rozhodnutí představenstva zatím neposkytujeme informace, budeme komunikovat, až to bude na pořadu dne,“ uvedla na dotaz Ekonomického deníku manažerka financí a zásobování ve firmě Energoaqua Dagmar Polášková.
Soudě podle nedávných zpráv se stává vodík předmětem zájmu i v České republice. Dopravní podniky v Ostravě, Havířově a Ústí nad Labem se chystají nakoupit první vodíkové autobusy včetně plnicích stanic. Veřejné plnicí stanice chce stavět podnik Orlen Unipetrol (v síti Benzina) i další zájemci. Toyota jako první v Česku začne prodávat osobní auta s vodíkovým pohonem.
David Tramba