Evropský výbor regionů chce větší veřejnou podporu, aby nahradil staré autobusy moderními dopravními prostředky, které budou maximálně šetrné vůči okolnímu ovzduší. Na svojí straně má odpovědnou bruselskou komisařku. V evropských fondech jsou na ekologickou veřejnou dopravu vyčleněny desítky miliard eur, rozpočet příslušného dotačního programu nyní navýšila taky česká vláda.

Ekologicky zaměřené regulace a direktivy mají svoje příznivce, i odpůrce. Například europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP) věří, že současné normy jsou splnitelné za přiměřených nákladů: “Dneska neexistuje žádná omluva pro auta, která na ulicích vypouštějí velké množství emisí, čímž ohrožují lidské životy.”

Naopak europoslanec Evžen Tošenovský (ODS, ECR) varuje, abychom nezašli příliš daleko: “Silný politický tlak na snižování emisí CO2 někdy vede průmyslové podniky na hranu technických možností, k nepřijatelným postupům, až k podvodům, jako v případě koncernu Volkswagen.”

Oba citovaní politici načerpali mnoho informací v rámci takzvané aféry “Dieselgate”: Největší německá automobilka falšovala emisní testy svých naftových vozů, což musí napravovat (podrobnosti najdete ZDE o povinných opravách vadných automobilů, ZDE o odškodnění pro poškozené občany a ZDE o nedorozumění českých europoslanců).

Mohlo by vás zajímat

Kromě represe však sledujeme taky veřejnou podporu ekologických inovací, zajímavou například pro územní samosprávné celky.

Unie rozděluje 70 miliard eur na dopravu

Shrňme kontext několika čísly. V Evropské unii aktuálně jezdí zhruba 200 000 autobusů veřejné dopravy, přičemž asi desetina (20 000) spadá do kategorie “čistých”. EU přitom podporuje regiony a města takzvanou “politikou soudržnosti”. Rozděluje “strukturální a investiční fondy”, kde pro roky 2014 až 2020 vyčlenila:

  • 70 miliard eur obecně na dopravu
  • z uvedených 70 miliard eur připadne 39 mld. na nízkoemisní mobilitu
  • z uvedených 39 miliard připadne 12 mld. městům

Ve stejném období navíc běží výzkumný program Horizont 2020, kde Unie vyčlenila speciální kapitolu na nízkouhlíkovou mobilitu. Finance na veřejnou dopravu nabízejí taky Evropská investiční banka (EIB) a Evropský fond pro strategické investice (EFSI).

Představitelům nizozemských, francouzských, německých, italských, polských a španělských regionů však nepřipadá dosavadní podpora dostatečná, a proto vytyčili nový cíl: Aby do konce roku 2019 přibylo dalších minimálně 2 000 “čistých” veřejných autobusů, což odhadují na investici 1 miliardy eur. Členka Evropské komise odpovědná za dopravu, Violeta Bulc, přitom “plně souhlasí”, že bude potřeba “větší finanční podpora”.

[mn_protected]

Česká vláda nabízí regionům další miliardu korun

Ze strukturálních a investičních fondů může Česká republika v aktuálním období (2014 – 2020) čerpat téměř 24 miliard eur. Peníze protékají přes takzvané operační programy (OP), které řídí většinou ministerstva:

  • OP Doprava (OP D, Ministerstvo dopravy), 4 695 769 435 €
  • Integrovaný regionální OP (IROP, Ministerstvo pro místní rozvoj), 4 640 699 371 €
  • OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK, Ministerstvo průmyslu), 4 331 062 617 €
  • OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV, Ministerstvo školství), 2 768 062 110 €
  • OP Životní prostředí (OP ŽP, Ministerstvo životního prostředí), 2 636 592 864 €
  • Program rozvoje venkova (PRV, Ministerstvo zemědělství), 2 305 673 996 €
  • OP Zaměstnanost (OP Z, Ministerstvem práce a sociálních věcí), 2 145 737 492 €
  • OP Technická pomoc (OP TP, Ministerstvo pro místní rozvoj), 223 704 582 €
  • OP Praha – pól růstu (OP PPR, Magistrát hlavního města Prahy), 201 590 104 €
  • OP Rybářství (OP R, Ministerstvo zemědělství; 31 108 015 €
  • Programy Evropské územní spolupráce (EÚS, Ministerstvo pro místní rozvoj a zahraniční instituce), 339 668 268 €

Dopravní investice najdeme na více místech. Například Ministerstvo pro místní rozvoj nyní přidalo dalších 1,033 miliardy Kč v rámci dotační výzvy „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“, která běží pod Integrovaným regionálním operačním programem (IROP). Původně tam bylo alokováno 1,15 miliardy Kč, podíl státního rozpočtu představuje “maximálně 67,5 mil. Kč”. Oficiální stránku projektu najdete ZDE.

„Chceme se jednak zasadit o šetrnější využívání pohonných hmot, ale zejména nám jde o čistší ovzduší v našich městech a obcích. Peníze mohou posloužit například na autobusovou dopravu nebo na nákup tramvají a trolejbusů,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO).

Praha zkouší zlepšit ovzduší pomocí elektrobusů

Některé autobusy jsou zcela, včetně topení a klimatizace, napájeny a poháněny elektřinou, která však mohla být vyrobena nepříliš šetrným spalováním uhlí. V takovém případě emise necítíme ve městě, jenom protože byly vypuštěny jinde – kolem elektrárny. Dopravní podnik hlavního města Prahy proto používá důslednější termín: “lokálně bezemisní elektrobusy”.

Jeden slouží na linkách 163 a 213, ekonomicky prý vychází “velmi dobře”. Od září příštího roku chce pražský dopravní podnik zcela elektrifikovat linku 207 (mezi Žižkovem a centrem) pomocí čtrnácti nových elektrobusů a taky najít způsob, jak nabíjet vozidla během jízdy, nikoli jenom při parkování.

[/mn_protected]

Petr Woff

O tématu jsme psali:

EU „nalije“ 7 miliard korun do české dopravní infrastruktury: přinášíme seznam staveb a měst  28.7.2017

Ví Evropský parlament, o čem hlasuje? Příklad s odškodněním spotřebitelů  5.5.2017

Europoslanci chtějí pokutovat vadnou automobilovou součástku až 30 000 € 27.4.2017

Evropští investoři mohou dostat podporu ve výši 10 státních rozpočtů České republiky  5.4.2017

Evropská komise: Volkswagen má opravit všechna auta do podzimu 30.3.2017