INZERCE

Geotechnický průzkum na trase budoucí dálnice D3 ve středních Čechách. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic podalo novou žádost o vydání územního rozhodnutí pro dálnici D3

Opožděná výstavba středočeského úseku dálnice D3 se o něco přiblížila realizaci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo žádost o vydání územního rozhodnutí na všech pět dálničních úseků a související přivaděče. Stalo se tak krátce poté, co Ústavní soud odmítl stížnost spolku Krajina 2000 a obce Okrouhlo s vedením trasy v Posázaví.

Jak dále ŘSD informovalo v tiskové zprávě, využilo možnosti, které mu dává nová legislativa pro vedení územního řízení. Staré žádosti, které byly řešeny ještě na Městském úřadě v Benešově, byly staženy a nové byly podány již na Krajský úřad Středočeského kraje s cílem urychlit proces územního řízení.

V trase dálnice již po celý letošní rok probíhá podrobný geotechnický průzkum. V tuto chvíli jsou již také vydána všechna rozhodnutí o výjimkách ze zvláště chráněných druhů živočichů, která jsou nezbytná pro zisk územního rozhodnutí. Nicméně již došlo k jejich napadení žalobou a budou tedy ještě podrobeny soudnímu přezkumu.

Trasa chystané dálnice D3 mezi Prahou a Táborem. Foto: ŘSD

Pozitivní zprávou je naopak listopadové rozhodnutí Ústavního soudu, ve kterém zamítl stížnosti domáhající se zrušení aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, které vymezují koridor pro výstavbu středočeského úseku D3. Stížnost již dříve zamítl Krajský soud v Praze a letos v lednu i Nejvyšší správní soud. Trasa dálnice v tzv. západní variantě je tedy s definitivní platností potvrzena.

Jednalo se o stížnost spolku Krajina 2000 a obce Okrouhlo u Prahy, která se týkala sporu o trasu budoucí dálnice D3 přes oblast Posázaví. Spolek s obcí se u správních soudů domáhal zrušení aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, přičemž oba soudy podanou žalobu zamítly. O stížnosti obou subjektů nakonec rozhodoval Ústavní soud.

Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Vedení trasy dálnice v samostatné trase západním koridorem umožní alternativní spojení Benešovska s Prahou a tím i odlehčení dlouhodobě přetížené dálnice D1 a silnice I/3.

Tomáš Rovný