INZERCE

Běžní spotřebitelé stráví zhruba čtvrtinu své pracovní doby za účelem výdělku na vlastní auto. Foto: Pixabay

Rakušané zvyšují dotace na cyklistiku, půjčování kol zkouší i v Brně

Financování elektrických jízdních a nákladních kol vstupuje u našich jižních sousedů do další fáze. Jejich nákup je nyní podporován bonusem za e-mobilitu v celkové výši 1 000 eur, dříve to bylo 850 eur. Z toho 150 eur poskytnou maloobchodní prodejci kol a 850 eur ministerstvo pro ochranu klimatu. Šetrnou mobilitu chce Rakousko podpořit i snížením daně za opravu kola na polovinu.

Finanční podpora v Rakousku směřuje nejen na různé společnosti, sdružení a komunity, čerpat ji mohou i soukromé osoby. Až tisíc eur můžou lidé využít na nákup elektrického nákladního kola a čtyři sta eur na jízdní e-kola. Rakouské ministerstvo pro ochranu klimatu na projektu spolupracuje s přímo s maloobchodníky, kteří též poskytnou část podpory. U služeb na opravy kol snížilo ministerstvo DPH na deset procent

Opravit místo zahodit

Elektrická nákladní kola jsou financována částkou až tisíc eur. Na nákup nejméně pěti elektrických jízdních kol pak mohou společnosti, obce a sdružení získat až 400 eur. Z toho je 150 eur od maloobchodních prodejců sportů a 250 eur z ministerstva na ochranu klimatu.

„Letos chceme ještě více zatraktivnit cyklistiku pro společnosti, kluby, komunity a soukromé osoby. Za tímto účelem jsme v rámci kampaně e-mobility znovu vytvořili komplexní škálu akcí společně se specializovanými maloobchodními prodejci sportů. Do cyklomobility chce federální vláda v roce 2021 investovat až čtyřicet milionů eur,“ uvádí ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler.

V souladu s heslem „opravit místo zahodit“ je součástí první části reformy ekologické sociální daně také snížení DPH na opravy kol. Sazba DPH tak klesla z původních dvaceti na deset procent. Rakousko tak chce nejen podpořit ochranu životního prostředí a klimatu, ale také oběhové hospodářství.

Na auto padne čtvrtina pracovní doby

V rámci podpory e-mobility argumentuje Rakousko i cenou auta a časem, který běžný zaměstnanec stráví v práci, aby si na něj vydělal. Automobil stojí kolem 5 500 eur ročně, v závislosti na kupní ceně a počtu ujetých kilometrů. Elektrické nákladní kolo přijde na zhruba 900 eur, elektrická kola pak stojí kolem 700 eur a běžná kola asi 180 eur.

Po zohlednění průměrné mzdy to znamená, že běžní spotřebitelé tráví zhruba čtvrtinu své pracovní doby, což je asi 430 hodin ročně, prací za účelem výdělku na svá vlastní auta. Na pořízení e-kola tak stačí průměrně pětapadesát odpracovaných hodin za rok.

Nákladní kola u nás

Nákladní kolo z brněnské půjčovny. Foto: Půjčovna kargo kol

Jedním z českých měst, které se snaží cyklomobilitu podporovat, je i Brno. Aktuálně zde probíhá pilotní projekt na půjčování elektrických nákladních kol, který se inspiroval právě v německy mluvících zemích, kde je komunitní půjčování kol poměrně běžné.

„Budeme vyhodnocovat pohyb kol po městě, trasy a zkušenosti uživatelů. Budeme zjišťovat, jaké překážky pro použití nákladního kola ve městě lidé vnímají, a jaký způsob dopravy nákladním kolem nahradili,“ stojí na stránkách projektu.

Půjčení kargo kola je zdarma, uživatel pouze složí dvoutisícovou vratnou kauci. Financování projektu poskytuje německé ministerstvo životního prostředí a jaderné bezpečnosti v rámci programu EUKI. Peníze na provoz bude brněnská půjčovna dostávat až do poloviny letošního července. Kromě Brna je součástí německého projektu i Bratislava a estonské Tartu.

Lucie Přinesdomová