INZERCE

Mobiler nabízí způsob nakládání kontejnerů z nákladního automobilu na nákladní vlak pomocí hydraulického systému. Foto: ÖBB

Rakouské dráhy rozšiřují kapacitu pro další přepravu odpadu po železnici. Souvisí to s novým zákonem o nakládání s odpady

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) hodlají v příštích letech investovat do nových kontejnerových nástaveb a přepravních vozů pro přepravu odpadu v železniční nákladní dopravě. Od roku 2023 musí být přeprava odpadů o celkové hmotnosti vyšší než deset tun prováděna po železnici na vzdálenost 300 kilometrů.

Cílem rozhodnutí ÖBB je postupně zdvojnásobit současný stav tzv. mobilních kontejnerových nástaveb na celkový počet 2 500 kusů do roku 2026, oznámila společnost. Počáteční investice je plánována ve výši 75 milionů eur.

Již dnes dceřiná společnost nákladní železniční dopravy ÖBB Rail Cargo Group (RCG) uvádí, že v Rakousku každoročně přepraví po železnici přibližně osm milionů tun odpadu a druhotných surovin (např. kovového šrotu, komunálního odpadu a odpadu ze stavebnictví).

V porovnání s nákladní dopravou by se tak ušetřilo více než 146 000 tun CO2 nebo by se zabránilo přibližně 300 000 jízdám nákladních automobilů ročně.

Příští rok vstoupí v platnost nový zákon o nakládání s odpady (AWG), který ÖBB označuje za důležitý milník na cestě k přechodu na jiný druh dopravy a významný příspěvek k dosažení cílů v oblasti klimatu.

Od roku 2023 musí být přeprava odpadů o celkové hmotnosti vyšší než deset tun prováděna po železnici na vzdálenost 300 kilometrů – od roku 2024 na vzdálenost 200 kilometrů a od roku 2026 na vzdálenost 100 kilometrů a více.

(nik)