INZERCE

Výroba aut v Mladé Boleslavi. Foto: ŠKODA AUTO

Provozní zisk Škody Auto klesl o čtvrtinu, naopak koncern VW zisk navýšil

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvním čtvrtletí klesl zhruba o čtvrtinu na 337 milionů eur (8,3 miliardy Kč) ze 448 milionů eur před rokem. Ve své výsledkové zprávě to dnes oznámil mateřský koncern Volkswagen. Ten naopak svůj zisk téměř zdvojnásobil.

Škoda Auto v prvním čtvrtletí dodala zákazníkům 186 170 vozů, což je o čtvrtinu méně než před rokem. Čtvrtletní tržby se mírně zvýšily, a to na 5,10 miliardy z 5,05 miliardy eur před rokem.

Výrobci automobilů se už delší dobu potýkají s nedostatkem součástek, který narušil také výrobní aktivity Škody Auto. Situaci navíc zkomplikovala válka na Ukrajině, která způsobila mimo jiné výpadek produkce u ukrajinského dodavatele kabelových svazků pro Škodu Auto.

Volkswagen své zisky skoro zdvojnásobil

Provozní zisk mateřského koncernu Volkswagen se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 73 procent na 8,3 miliardy eur (přes 200 miliard Kč). Zisk před zdaněním se meziročně zvýšil na 6,7 miliardy eur (165 miliard Kč) z 3,4 miliardy eur. Koncern dodal zákazníkům 1,898 milionu vozů, o 22 procent méně než před rokem. Tržby nicméně zvýšil o 0,6 procenta na 62,74 miliardy eur.

Volkswagen již minulý měsíc na základě předběžných údajů sdělil, že v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk na zhruba 8,5 miliardy eur ze 4,8 miliardy eur před rokem. Důvodem byly především zajišťovací transakce, jejichž hodnota v rozvaze výrazně vzrostla v důsledku prudkého růstu cen surovin a energií.

Podnikání se ale dařilo i díky vyšším prodejním cenám, zejména u dražších značek. Zásluhu na tom mělo i převzetí amerického výrobce nákladních vozidel Navistar. Největší evropský výrobce vozů uvedl, že v roce 2022 nadále očekává nárůst prodeje o osm až 13 procent a provozní ziskovou marži sedm až 8,5 procenta.

Globální výrobci automobilů, stejně jako mnoho průmyslových odvětví, čelí nedostatku klíčových komponent v důsledku dopadů šíření covidu-19 a ruské invaze na Ukrajinu, což se přidává k pokračujícímu nedostatku polovodičů. „Jako skutečně globální společnost máme rozsáhlé výrobní kapacity na všech hlavních růstových a prodejních trzích po celém světě,“ řekl k tomu Diess.

Volkswagen začátkem března oznámil, že až do odvolání zastavuje výrobu aut v Rusku. Dceřiná Škoda Auto uvedla, že přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu a zastaví také export aut do Ruska.

(čtk, red)