INZERCE

Nový železniční most na Výtoni. Foto: Novymostvyton.cz

Příprava komplexního dopravního řešení pražské Výtoně pokračuje, historická konstrukce mostu zůstane

Příprava komplexního dopravního řešení na pražské Výtoni pokračuje. Domluvili se na tom ministr dopravy, primátor hlavního města Prahy, zástupci Správy železnic i architektonického studia 2T engineering. Nadále tak běží rozpracování a příslušné posuzování vítězného návrhu železničního mostu vzešlého z architektonické soutěže a zároveň platí to, že pilíře ani historická příhradová nýtovaná konstrukce současného mostu se likvidovat nebudou. Najdou své uplatnění při stavbě nového. Konkrétně historická nýtovaná konstrukce bude sloužit jako spojnice přes Vltavu pro pěší a cyklisty na jiném místě v Praze.

„Po zhodnocení roku diskusí a zvažování všech pro a proti jsme se rozhodli, že budeme dál pokračovat v přípravě vítězného návrhu. Jsem si vědom trvající diskuse ve veřejném prostoru a hodnoty současné stavby. Proto navrhujeme zrealizovat na Výtoni trojkolejný most odpovídající na výzvy vlakové dopravy současnosti,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka. Dodal, že historická oblouková konstrukce mostu se zachová a po dohodě s vedením Prahy se využije jako most pro pěší i cyklisty, tam kde „překlenutí řeky může zlepšit lidem život“.

Moderní tříkolejné přemostění pokryje kapacitu až 479 vlaků denně v roce 2035. Nová železniční zastávka Výtoň nabídne pohodlný přestup mezi vlaky a tramvajemi, čímž na vhodném místě uspokojí poptávku po kombinaci těchto druhů dopravy. Ta je podle představitelů města mezi Pražany i návštěvníky metropole značná.

„Protože si uvědomujeme památkovou hodnotu mostu, podrobíme vítězný projekt mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví, tzv. HIA, a vstoupíme do jednání s mezinárodní organizací UNESCO,“ doplnil ministr dopravy podrobnosti k dalšímu postupu. „Obě aktivity proběhnou v prvním čtvrtletí roku 2024 s jasným cílem, a to, že dopravní rozvoj Výtoně nesmí ohrozit zápis Prahy na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, zdůraznil Kupka. Ve druhé polovině roku potom bude následovat příprava dokumentace EIA.

Nový železniční most na Výtoni. Foto: novymostvyton.cz

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody dopravní problémy, které způsobuje špatný technický stav Výtoňského mostu, dopadají na Pražany i na ty, kteří do hlavního města dojíždějí. „Proto společně s ministerstvem dopravy a Správou železnic hledáme řešení. Varianta, která byla představena na Institutu pro plánování a rozvoj, je nejspíš nejschůdnější a finančně méně náročná. Navíc se stávající most využije v jiné lokalitě pro pěší a cyklisty,“ vysvětlil pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Možnosti přemístění mostu zpracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, celkově posuzoval deset lokalit. K dalšímu rozpracování byly doporučeny dvě místa propojení rozdělených řekou. Konkrétně území Chuchle-Vltavanů a Lahovičky-Modřany.

(mig)