Connected car, propojení aut s aplikacemi, je aktuálním tématem pro budoucnost automobilového průmyslu. Data říkají, že zákazníci oceňují výhody online aplikací, avšak oproti tomuto trendu pouze třetina nových automobilů opustila v roce 2015 výrobní linku s integrovaným řešením konektivity.

Nejnovější model mladoboleslavské automobilky Škoda s názvem Kodiaq je podle slov jejích zástupců nejvíce online propojeným vozem v historii koncernu. „Jedná se o automobil, který je neustále Online – aktuální stav dopravní situace, aktualizace mapových podkladů, informace o cenách pohonných hmot a vytížení parkovišť. Proaktivní servis v rámci Care Connect – uživatel získá přehled nad stavem vozu a servisním plánem, v případě poruchy informováním asistenční služby,“ uvedl k nejnovějšímu modelu Bohdan Wojnar, jenž je členem představenstva Škoda Auto a viceprezidentem Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Podle něj v auta už nebudou jen stroje na přesun z bodu A do bodu B. Stane se z nich o něco větší chytrý telefon, který bude organizovat čas celé rodině. Psali jsme o tom podrobně v textu Elektrifikace, elektromobilita a chytrá auta jsou budoucností autoprůmyslu. O připojitelnosti se mluví již dlouho, automobilky již vyrábí a zavádí systém e-call, který má přivolat pomoc v případě nehody, nebo náhlé indispozice řidiče. Psali jsem v textu Zachránce, nebo štěnice? eCall již brzy i ve vašem autě. 

Podobný proces a směřování čeká také další automobilky. V nejbližších letech bude kladen důraz na propojení, alias konektivitu. Data říkají, že zákazníci oceňují výhody online aplikací, avšak oproti tomuto trendu pouze třetina nových automobilů opustila v roce 2015 výrobní linku s integrovaným řešením konektivity. Alternativní východisko nabízejí dodavatelé mimo automobilový průmysl. „Na českém trhu lze zmínit například T-Mobile Czech Republic, který pro celou skupinu Deutsche Telekom v České republice testuje projekt konektivity automobilů s mobilními zařízeními. Aktivitu v tomto směru lze v České republice čím dál více pozorovat i na straně automobilek. Například ve Škodě Auto právě vzniká speciální pracoviště pro vývoj digitálních služeb“, přibližuje situaci v tuzemsku Philip Staehelin, výkonný ředitel pražské pobočky poradenské společnosti Roland Berger.

 Výrobci aut soutěží s výrobci přídavných zařízení

Výrobci originálního zařízení nabízejí mnohá integrovaná řešení, ta však často neodpovídají skutečným potřebám zákazníka. Tato zařízení jsou navíc extrémně drahá z důvodu nákladů vynaložených na jejich vývoj. „Někteří výrobci aut si za své integrované systémy zajišťující konektivitu účtují tisíce eur a roční poplatky za užívání navíc. To je o mnoho více, než jsou současní vlastníci aut ochotni zaplatit,“ říká Jan-Philipp Hasenberg z automobilového kompetenčního centra společnosti Roland Berger. Propojení s aplikacemi se proto do stávající nabídky vozidel dostává jen pozvolna. Díry na trhu využívají dodavatelé mimo automobilový průmysl (IT, pojišťovny a startupy a další), kteří nabízejí levné adaptéry ve formě přídavných zařízení. Jejich ceny se pohybují pod 100 eur za kus. Zákazníci při tom dostanou velmi podobný komfort v nabízených  řešeních i službách. I jejich užití je jednoduché. Zařízení stačí zapojit do standardizovaného konektoru (OBD II) a propojení se smartphony nebo jinými zařízeními už nic nebrání. Zákazník si je navíc může vybrat přesně podle své aktuální potřeby. 80 procent řidičů je podle studie společnosti Roland Berger připraveno si za tyto extra služby připatit. Jejich finanční limit je však 50 eur na rok.

Evropa roku 2020 – devadesát miliónů přídavných zařízení

Přenášení dat z automobilu do smartphonu a propojení se škálou různých služeb je již zavedeným prvkem v životech mnoha řidičů. Přídavná zařízení řidiče informují o tom, že auto potřebuje servis, dovedou monitorovat jízdní styl, mohou sledovat auto klienta pojišťovny a propojit jej s jeho pojišťovnou, vyhledají místo k parkování, uskuteční tísňové volání a podobně. Dle studie společnosti Roland Berger Connected car – App based dongle solutions as a shortcut to connectivity bude přídavnými zařízeními do roku 2020 dovybaveno devadesát miliónů aut skrze celou Evropu. Studie analyzuje možnosti a příležitosti výrobců originálního zařízení a dodavatelů přídavných zařízení na trhu s connected car. Vyplývá z ní také, že odhadem pouze okolo 70 miliónů vozů bude vybaveno továrně integrovaným systémem od výrobců originálního zařízení (OEM).

„Ve střednědobém horizontu můžeme očekávat, že hlavní podíl na trhu získá kterýkoli výrobce, ať už OEM nebo dodavatel z jiného odvětví, který bude schopný přesvědčit nejvíce zákazníků ke koupi právě jeho řešení. V momentě, kdy tento dodavatel dosáhne kritického množství, vznikne efekt „lock-in“ a daný systém se stane standardem na trhu. V tuto chvíli však nikdo přesně neví, ze kterého průmyslového odvětví tito dodavatelé budou,“ uzavírá téma connected car Hasenberg.

Mohlo by vás zajímat

Jiří Reichl