Cestující si mohou prozatím oddechnout, první kolo kolektivního vyjednávání u Deutsche Bahn o mzdách skončilo bez dohody, ale také bez vyhlášení stávky. Koncern a Německý odborový svaz strojvůdců (GDL) v příštích týdnech povedou další jednání, jak obě strany oznámily. Sejít se znova plánují příští čtvrtek a pátek v Berlíně, upozornil německý železniční web Bahnblogstelle. Postoje společnosti a odborů se nadále výrazně liší.

„Podle očekávání nám strana zaměstnavatelů předložila nabídku, kterou komentujeme velmi jasně a jednoznačně: příliš málo, příliš dlouho a nakonec málo,“ řekl po jednání v Berlíně šéf GDL Claus Weselsky. „Přesto jsme se rozhodli příští týden pokračovat v jednáních,” dodal.

Personální ředitel společnosti Deutsche Bahn Martin Seiler vyjádřil potěšení nad ochotou odborů uspořádat další jednání. „Na našem jasném ne zkrácení pracovní doby se nic nezměnilo,“ zdůraznil ale manažer v souvislosti s požadavkem odborů, který je už teď sporným bodem jednání, a to sice zkrácení pracovní doby směnových pracovníků ze současných 38 hodin týdně na 35 hodin s plnou mzdovou kompenzací. To železnice považuje za neproveditelné. Podle Seilera je trh práce příliš napjatý na to, aby se našel dostatek dalších zaměstnanců. 

GDL: Požadavky kdykoliv podpoříme odpovídajícími stávkovými akcemi

V první den jednání předložila společnost odborům nabídku, která tento bod neřeší. Místo toho mimo jiné počítá s jedenáctiprocentním zvýšením mezd na dobu 32 měsíců. Dále má být vyplacena kompenzační prémie za inflaci ve výši 2850 eur. Železniční společnost zdůraznila, že 1500 eur z této částky by mohlo být vyplaceno už v prosinci.

Odbory ve čtvrtek nabídku společnosti odmítly. Podle Weselského však GDL dosáhla jednoho cíle: namísto měsíčního vyjednávání, jak navrhovala společnost Deutsche Bahn, je nyní harmonogram jednání pevněji synchronizován. „Nyní se scházíme každý týden a využíváme tento čas k tomu, abychom zjistili, které sporné body mohou vést k přerušení jednání nebo k tomu, aby se o nich dále vyjednávalo,“ zdůraznil předseda odborů. „Budeme udržovat vysoký tlak nad kotlem a na konci procesu budeme kdykoli schopni podpořit naše požadavky odpovídajícími stávkovými akcemi,” dodal.

Mohlo by vás zajímat

Kromě zkrácení pracovní doby pro pracovníky na směny požadují odbory i zvýšení platu o 555 eur měsíčně a inflační kompenzační bonus ve výši tří tisíc eur. Chce také rozšířit svůj vliv ve společnosti Deutsche Bahn a vyjednávat ve prospěch zaměstnanců divize infrastruktury. Tam zatím GDL žádnou kolektivní smlouvu nemá. O členy soupeří s větším železničním a dopravním odborovým svazem EVG. S ním kolektivní vyjednávání skončilo na konci srpna. V předchozích měsících EVG dvakrát výstražnými stávkami ochromil železniční dopravu v celém Německu. Nyní je na řadě GDL.

(mig)