INZERCE

Nejrizikovější skupinou za volantem jsou mladí muži. Foto: Pixabay

Převratná změna bodového systému: přísně na piráty silnic, mírně na slušné řidiče

V novele zákona o silničním provozu, kterou chystala odcházející vláda, je mnoho novinek. Nejvýraznější je změna bodového systému, která zpřísňuje postihy u závažných přestupků, jako je třeba překročení rychlosti nebo alkohol za volantem, některé naopak už vůbec nesankcionuje. Schválit ji ale bude muset už nová vláda.

V rozhovoru pro Ekonomický deník odcházející ministr dopravy Karel Havlíček litoval nejvíce toho, že jeho kabinet nestihl schválit novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Její součástí je kromě řidičáku na zkoušku i rozsáhlá změna v bodovém systému řidiče.

„Největší škoda je novely zákona o silničním provozu, která měla za cíl změnu bodového systému a pokut. Do sněmovny šel návrh z vlády v září loňského roku, takže na něj bylo dost času, ale nebyla vůle ho projednat.“, řekl Karel Havlíček.

Dvakrát a dost

Je to úplně poprvé, kdy byla navržena takto velká úprava. Změna bodového systému přináší nově pouze tři sazby: 2, 4 a 6 bodů.

Nejvíce bodů bude odebráno za řízení pod vlivem alkoholu, odmítnutí podrobit se testu či za jízdu na červenou. Ačkoli se počítá i se zvýšením možné rychlosti na 140 kilometrů za hodinu,nejpřísněji chce postihovat tzv. piráty silnic.

„Zvýšení horních hranic trestních sankcí má především preventivně represivní funkci a vystihují společenskou nebezpečnost konkrétních jednání. Je na zodpovědnosti každého řidiče, jestli bude porušovat předpisy a následně bude potrestán. Když se bude chovat bezpečně, vůbec se nemusí výše sankcí obávat,“ říká ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy Stanislav Dvořák. 

Inspirací pro změnu bodového systému byly okolní země, kde mají podobný systém již vyzkoušený. Její příprava trvala pět let.

„Novela prošla již veřejnou i odbornou diskusí, připomínkami veřejnosti, Legislativní radou vlády, je v Poslanecké sněmovně – historicky tedy nejdále. Je to důležitý nástroj i pro policii, aby mohla efektivněji postihovat nebezpečná jednání na silnicích, např. díky definování bezpečné vzdálenosti bude moci PČR měřit její porušení“, doplňuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Tři sazby bodů jsou odstupňovány podle závažnosti přestupku. Nejvýše, 6 bodů, může být odebráno za řízení pod vlivem alkoholu, jízdu na červenou či vjetí na železniční přejezd. Za 4 body je pak nedání přednosti v jízdě, omezení chodce či obvyklé telefonování za volantem. Nejméně, 2 body, budou strženy třeba za nezastavení před přechodem pro chodce,

Foto: ministerstvo dopravy

Nechceme šikanovat řidiče

Řidiči, kteří se snaží dodržovat předpisy a úmyslně je neporušují, čeká bonus v podobě nulového bodového postihu méně závažných přestupků.

„Nechceme šikanovat slušné řidiče. Nově budou bez bodu desítky méně závažných přestupků, jako jsou třeba nerozsvícená světla, překročení rychlosti do 10 kilometrů za hodinu nebo špatné parkování“, vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy.

Ačkoli jsou tyto přestupky bez odečtení bodu, pokuty na místě řidiče neminou. Nejnižší, tedy 1 500 korun, je za jízdu bez pásů nebo nerozsvícená světla. O tisíc korun více zaplatí za překročení rychlosti o 20 kilometrů za hodinu. Až 5 000 korun pak řidič dostane za otáčení na dálnici či vjetí na železniční přejezd.

Ve správním řízení jsou  stanoveny také 4 pásma pokut. Nejvyšší sazba je za odmítnutí testu na alkohol, tady může řidič zaplatit od 25 000 do 75 000 korun. Za jízdu na červenou je postih stanovený do 7 do 25 tisíc korun. Jízda bez pásů vyjde řidiče až na 5 000 korun.

Zároveň se sazby dvojnásobně zvyšují v případě, kdy řidič spáchá zároveň dopravní nehodu. Nově bude také možné udělit zákaz činnosti až na 3 roky.

Zda bude novela v této podobě přijata záleží na nové vládě.  „Nový bodový systém se může buď začít hned řešit po volbách, až přijde nová vláda, která ho pošle do sněmovny, nebo poslaneckým návrhem.“, uzavírá ministr dopravy Karel Havlíček.

Jana Bartošová