INZERCE

Změť kolejí a drátů na železnici. Ilustrační snímek. Foto: Piaxabay

Přehodnoťte pesimistické předpoklady o nákladní železniční dopravě, vyzvali dopravci německou vládu

Vedoucí představitelé šesti soukromých provozovatelů nákladní železniční dopravy vyzvali německou vládu, aby přehodnotila pesimistické prognózy budoucího růstu tohoto odvětví. Svůj apel zveřejnili v otevřeném dopise spolkovému ministrovi dopravy Volkeru Wissingovi. Zástupci železničního průmyslu věří, že do roku 2035 je možné dosáhnout podílu na trhu ve výši 35 procent, informoval web Railway Gazette International.

V dopise se uvádí, že nákladní železniční doprava se od poloviny 90. let zdvojnásobila, přičemž společnosti, které nepatří do skupiny Deutsche Bahn, nesly tento růst samy, s výjimkou krátkého období na počátku devadesátých let”. Tyto firmy dnes pokrývají přibližně šedesát procent železničního trhu. Chceme pokračovat v růstu a věříme, že do roku 2035 je možné dosáhnout podílu na trhu ve výši 35 %,” zdůrazňují dopravci. 

V dopise se uvádí, že vláda vydala řadu scénářů budoucí poptávky na trhu, které podle nich představují riziko vážného podcenění potenciálu růstu železniční dopravy. Obáváme se sebenaplňujícího se proroctví v důsledku dynamiky těchto prohlášení. Věřte nám prosím, že naše odvětví nemá tendenci být přehnaně optimistické, nicméně průměrný roční růst 0-7 % v příštích 30 letech je absurdně nízký,” upozorňují dopravci. I kdyby podle nich stagnace rozšiřování infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro další rozvoj sítě, pokračovala, věříme, že by bylo snadno možné zvýšit kapacitu z téměř 140 miliard tunokilometrů na předpokládanou hodnotu něco málo přes 170 miliard tunokilometrů. A to prostřednictvím zvýšení využití kapacity a technologických inovací. Podle našeho názoru je růst kombinované dopravy výrazně podhodnocen,” uvedli.

Vloni bylo v rámci Nové hedvábné stezky přepraveno téměř devět set tisíc nákladních kontejnerů. Foto: ÖBB Rail Cargo Group

Signatáři zdůrazňují řadu potenciálních růstových segmentů pro železnici, zejména v oblasti kontejnerové přepravy a přepravy spotřebního zboží. Předpokladem je však podle nich dostatečně spolehlivá infrastruktura, jak už bylo zmíněné. „Pokud je nám známo, v současné době nastavujete kurz tak, aby to bylo opět možné, i když ne okamžitě. V tomto a dalších dlouhodobých investičních plánech by neměla být na úkor železnice přijímána žádná rozhodnutí, kterých by budoucí generace litovaly,” uzavírá dopis.

Pod dopisem jsou pak konkrétně podepsáni: generální ředitel společnosti Havelländische Eisenbahn Ludolf Kerkeling, Sven Flore ze společnosti SBB Cargo International, Henrik Würdemann, který vede společnost Captrain Deutschland, generální ředitel společnosti Lineas Deutschland Jan Elfenhorst, Stefan Mark ze společnosti BoxXpress.de a generální ředitel společnosti Hector Rail Atig Kyster-Hansen.

Zájem o železnici roste, nevhodná infrastruktura také

Poptávka po dopravě po kolejích poslední dobou výrazně roste, a to i vzhledem k její šetrnosti ke klimatu. Rostoucím problémem je ale nevyhovující struktura. Jak napsal dopravní web Bahnblogstelle, v tomto ohledu má Deutsche Bahn co dohánět. Ministr dopravy Wissing musí urychleně předložit návrhy na financování, uvedl politik Zelených pro oblast dopravy Matthias Gastel. Nedávno zveřejněná zpráva o stavu infrastruktury ukazuje, že nedostatky i zpoždění nadále narůstají. Předchozí financování není dostatečné,” řekl agentuře DPA.

Kromě toho dochází i k „dramatické demontáži kolejí a výhybek,“ řekl Gastel, který je členem dopravního výboru Bundestagu. Deutsche Bahn (DB) pokračuje ve výstavbě vleček a výhybek. To znamená, že se ztratí vyrovnávací paměti pro zpoždění a flexibilitu.”

Staré koleje. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Od roku 2019 do roku 2022 bylo demontováno 122 kilometrů kolejí a odstraněno 900 výhybek. Od té doby se délka nástupišť po celém Německu zkrátila celkem o 16 kilometrů. Podle zprávy to odpovídá procentuálnímu poklesu mezi 0,2 procenta a téměř 1,4 procenta. DB musí věci obrátit a zvýšit kapacitu sítě a ne ji optimalizovat nefunkčním způsobem,” řekl Gastel. Navíc celkový počet minut zpoždění za rok výrazně vzrostl ze 166 minut na dobrých 186 minut na tisíc vlakových kilometrů, kritizoval. Cílové hodnoty pro teoretickou ztrátu jízdní doby, která je relevantní pro omezení rychlosti, a pro nedostatky infrastruktury nebyly dosaženy.

Zpráva o stavu infrastruktury také ukazuje, že počet narušení vzrostl v roce 2022 na 184 tisíc. V roce 2020 jich bylo ještě o dvacet tisíc méně .Oproti roku 2021 došlo ale k mírnému poklesu.

Spolkové ministerstvo dopravy v čele s šéfem resortu Volkerem Wissingem (FDP) musí konečně předložit návrhy na nové financování infrastruktury, požaduje politik Zelených. V komisi pro zrychlení železnic bylo dohodnuto předložit návrhy v prvním čtvrtletí. Ministerstvo se musí probudit ze svého spánku a přijmout proaktivní přístup k posílení železnic Zadržovaná poptávka po infrastruktuře činí při současné cenové hladině 88,5 miliardy eur, uvedl Gastel. Toto nahromadění již nelze dohnat z dosud plánovaného financování,” dodal.

Deutsche Bahn se potýká se zastaralou a vzácnou infrastrukturou, mnoha staveništi a rychle rostoucím objemem dopravy. V dálkové dopravě byla v roce 2022 míra přesnosti 65,2 procenta, což je o deset procentních bodů méně než v předchozím roce. Dráha chce do roku 2030 kompletně zrekonstruovat desítky vytížených úseků trati. Semaforová koalice se dohodla, že od roku 2024 použije velkou část miliardových příjmů z příplatku za CO2 na mýtné pro kamiony na investice do železnice.

(mig)