INZERCE

Předsednictví se v Radě Evropské unie ujala Belgie. Foto: Pixabay

Předsednictví Rady EU se v lednu ujala Belgie, v dopravě chce usilovat o dekarbonizaci

Političtí představitelé Belgie nastínili výborům Evropského parlamentu koncem ledna priority, které by rádi prosadili v rámci předsednictví Rady Evropské unie. Jak uvedl místopředseda belgické vlády Georges Gilkinet, v oblasti dopravy by mělo jít o dekarbonizaci odvětví a dokončení co největšího počtu dokumentů před volbami do Evropského parlamentu. Gilkinet také sdělil, že belgické předsednictví bude usilovat o pokrok v zelené a digitální transformaci.

Poslanci Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) žádali, aby se belgické předsednictví zaměřilo zejména na dokončení prací ohledně transevropských dopravních sítí (TEN-T), cyklistickou deklaraci, balíčky pro námořní a silniční bezpečnost a také aby získalo mandát k jednání o pravidlech takzvaného jednotného evropského nebe (SES) a pozornost věnovalo i přepravním hmotnostem a rozměrům a kapacitním pravidlům železnice.

Například evropský balíček zaměřený na námořní bezpečnost řeší mimo jiné rovné podmínky v odvětví, podporu „čisté“ dopravy i větší zapojení digitalizace a důraz klade na spolupráci.

Tři z pěti návrhů se zaměřují na modernizaci a zlepšení pravidel námořní bezpečnosti. Pozornost věnují státní přístavní inspekci a vyšetřování námořních nehod a posilují také vymáhání pravidel. Významnou úlohu při prosazování nových pravidel by měla hrát Evropská agentura pro námořní bezpečnost (EMSA).

Iniciativa jednotné evropské nebe se zaměřuje na zvyšování účinnosti uspořádání letového provozu a letových navigačních služeb. Cílí na snížení fragmentace evropského vzdušného prostoru.

A co se týká železniční infrastruktury, jde o návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o využívání kapacity železniční infrastruktury v jednotném železničním prostoru. Dokument je na úplném začátku. Podle návrhu by mělo být řízení železniční dopravy efektivnější, důraz je kladen na mezinárodní vlaky. Zlepšit se má kvalita služeb a železniční síť by se měla přizpůsobit většímu objemu dopravy.

Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky Česká republika myšlenku revidovat systém přidělování kapacity železniční infrastruktury podporuje. „Současný systém nastavený směrnicí o jednotném evropském železničním prostoru se vyčerpává a nedokáže adekvátně reagovat zejména na potřeby řešit situaci na silně vytížených tratích,“ sdělil již dříve Ekonomickému deníku. Ministerstvo dopravy má podle mluvčího k návrhu ale i řadu připomínek, například vůči nadbytečným administrativním povinnostem.

Ministři dopravy členských států budou řešit cestovní ruch

Valonská ministryně pro cestovní ruch a bezpečnost silničního provozu Valérie De Bue na setkání belgických politiků s výbory konstatovala, že se cestovní ruch vrátil na úroveň před pandemií, a oznámila, že se bude v únoru konat neformální setkání ministrů zaměřených na tuto oblast.

Belgické předsednictví Rady Evropské unie začalo 1. ledna a trvat bude do 30. června. Belgie se chce pod heslem „Chránit – posílit – připravit“ zaměřit na šest oblastí. Obranu právního státu, demokracie a jednoty, posílení konkurenceschopnosti, prosazovaní spravedlivé ekologické transformace, na oblasti sociálních agend a agent v oblasti zdraví, ochranu obyvatel a hranic či podporu globální Evropy.

Evropský parlament, hlasování. Foto: Evropský parlament

Belgie se v rámci předsednictví bude muset vypořádat také s volbami do Evropského parlamentu, které se uskuteční v červnu. Konkrétně v České republice prezident Petr Pavel volby vyhlásil na dny 7. a 8. června, rozhodnutí musí podepsat také předseda vlády Petr Fiala (ODS). Oficiálně pak budou volby vyhlášeny, až dokument vyjde ve sbírce zákonů.

Čeští voliči budou vybírat 21 europoslanců. Celkem se bude rozhodovat o obsazení 720 křesel, to je o 15 pozic více než v současném období.

Belgie se předsednictví ujala po třinácti letech a je to její třináctý cyklus. Členské státy Evropské unie úzce na předsednictví spolupracují v rámci tříčlenných skupin, které jsou označovány jako „trojice“. Belgie je v trojici se Španělskem, které už má svých šest měsíců za sebou a následovat má maďarské předsednictví.

Podstatou systému trojic je lepší nastavení dlouhodobých cílů a příprava společného programu, ve kterém jsou vybrána hlavní témata a otázky, kterými se bude Rada zabývat v průběhu osmnáctiměsíčního období.

Tereza Čapková

Čtete také:

Českou zkušenost chci využít k tomu, aby byla Evropská unie bezpečnější, říká poslanec Ondřej Kolář

Zelená politika je nerealistická, míní europoslanec Ondřej Knotek