INZERCE

Štvanická lávka. Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu s antigraffiti nátěrem je nezvyklá svým zakřivením Foto: Magistrát hl.m.Praha, Petr Tej

Pražský Karlín a Holešovice spojuje unikátní konstrukce z bílého betonu. Štvanická lávka je otevřena

Chodci i cyklisté mohou už zase cestovat mezi Holešovicemi a Karlínem rychleji a bezpečněji, Štvanická lávka je opět v provozu. Na 300 metrů dlouhou konstrukci použili mostní specialisté unikátní ultra-vysocehodnotný bílý beton, poslední pole na holešovické straně je zvedací, aby odolalo i tisícileté vodě. Výstavba vyšla zhruba na 352 milionů korun a s jejím otevřením zároveň skončil provoz přívozu Prahy 7, který po dobu téměř osmi let zajišťoval propojení obou břehů. 

„Přívoz, který spojoval oba břehy Vltavy, nahrazuje elegantní bílá lávka. Čisté tvary lávky byly navíc obohaceny o pozoruhodné detaily, třeba jako je podsvícené bronzové zábradlí, které ukončují symbolické umělecké prvky zvířat,“ přiblížil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Lávka má sloužit zejména pěším a cyklistům, umožňuje ale i nouzový průjezd záchranné služby. Podle primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody mnoha lidem zjednoduší a zpříjemní život už jen tím, že zlepší propojení Karlína s Holešovicemi. „K lepší orientaci poslouží také prototypy nové městské navigace, konkrétně obelisk a směrovka v rámci projektu Čitelná Praha,” dodal Hřib.

Náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček připomněl, že lávka zároveň zpřístupní i ostrov Štvanice. „Společně s lávkou jsme proto vytvořili manuál rozvoje ostrova. Je už dopracovaný a některé konkrétní změny bude možné realizovat hned po jeho schválení. Jedná se například o zpřístupnění břehů, na kterých vznikne příjemné sezení u vody. Naší dlouhodobou vizí je Štvanice jako upravená zelená rekreační zóna, kam mohou Pražané přijít trávit volný čas, sportovat nebo za kulturou. Jednotlivé změny máme naplánované na etapy a s možnými variacemi dle dohody s místními aktéry,“ upřesnil.  

Lávka tak nově představuje jednoduchou spojnici pro pěší a cyklisty mezi městskými částmi Praha 7 a Praha 8 s tím, že umožňuje i přímý přístup také na ostrov Štvanice. Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu s antigraffiti nátěrem je nezvyklá svým zakřivením. Stavět se začala v lednu 2022 a její pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Zajímavostí je, že zakončení madla na karlínské straně je v podobě koní, na té holešovické zase v podobě býků, ostrov Štvanici pak zdobí zajíci. 

Štvanická lávka. Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí. Foto: Magistrát hl.m.Praha, Petr Tej

Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi šířka koryta činí 149 metrů. Poslední pole mostu u holešovické strany je možné zvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. Stavba má také drobné spáry, kterými bude odtékat dešťová voda.

 „Největší výzvou je na Štvanické lávce kombinace unikátních technologií – zatím nikde v Evropě nebyl použit ultra-vysocehodnotný beton na tak velké stavbě, navíc v bílé barvě. Jedinečný je i systém zdvihu posledního pole jako ochranou před povodněmi. Jsme velmi rádi, že jsme mohli Praze předat kvalitní most světových parametrů,“ uvedl prezident Skanska Central Europe Michal Jurka.

Lávka je osazena sochou Řeka od Jana Hendrycha, kterou financovala Galerie hl. m. Prahy (GHMP) a tato městská instituce ji také bude mít ve správě. „Socha ženy s názvem Řeka od Jana Hendrycha může být zosobněním ostrova, stejně jako duší nového mostu. Představení nové plastiky veřejnosti za účasti autorů díla i architektury proběhne začátkem září,“ doplnila vedoucí správy veřejné plastiky GHMP Marie Foltýnová.

Sarosta městské části Praha 7 Jan Čižinský připomněl, že Štvanická lávka se v plánech objevuje více než 120 let. „Aby se opravdu stala skutečností, postupovali jsme popořadě. Nejprve jsme ve vypůjčené pramici ve volební kampani v roce 2014 vyzkoušeli převoz lidí mezi Holešovickou tržnicí a Štvanicí. Po vyhraných volbách jsme začali pracovat na zajištění přívozu, který Praha 7 financovala napůl s magistrátem. Tehdy byla Praha 8 totiž ještě k přívozu skeptická a finančně se neúčastnila. Přívoz se rychle stal druhým nejvytíženějším v Praze a potvrdil všem, že Štvanickou lávku je důležité postavit,“ připomněl.

Spojení s ostrovem Štvanice a dál do Holešovic vnímá jako jednoznačně pozitivní také starosta městké části Prahy 8 Ondřej Gros. Podle něho se na projektu ukázalo, jak je důležitá kontinuita. „Projekt byl odstartován již v předminulém volebním období, přežil úspěšně dvoje volby a dnes už máme hotovou novou moderní lávku, která je uzpůsobena i pro situaci, kdy by se zvedla hladina Vltavy. Ať našim občanům dobře slouží další desítky let,“ uvedl.  

Lávka od pátku funguje v režimu předčasného užívání, stavba je tedy způsobilá a bezpečná k běžnému provozu veřejnosti. Jediným omezením do doby kolaudace je konání organizovaných akcí, jako je například koncert, pochod nebo běžecký závod. Do té doby bude také na holešovickém břehu ponechána pomocná konstrukce pro zdvih lávky při povodni. Po kolaudaci převezeme lávku do své správy Technická správa komunikací hl. m. Prahy.

Terénní úpravy pokračují, kolaudace v srpnu

Aktuálně budou ještě pokračovat některé dílčí práce potřebné pro kolaudaci, kterou hlavní město předpokládá na konci letošního srpna. Konkrétně se jedná o dokončení terénních úprav, především se jedná o úpravy břehových opevnění podle požadavků Povodí Vltavy, a dále o instalaci tlumičů kmitů naladěných podle výpočtu a dynamické zatěžovací zkoušky. 

„Pěší propojení Holešovic a Karlína je skvělou zprávou nejen pro obyvatele těchto dvou čtvrtí, ale všech, kteří si chtějí pohodlně zkrátit cestu přes Vltavu. Jsme velmi rádi, že jsme se mohli na projektu podílet od prvotních nápadů a šli cestou kvality prostřednictvím architektonické soutěže,“ vysvětluje ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.

„Naším cílem bylo, aby lávka působila jako přirozená křivka, která se vine prostorem. Zároveň jsme nechtěli, aby šla příliš do výšky. Navrhnout tuto stavbu bylo náročné konstrukčně i staticky, kvůli plynulosti provozu jsme však nechtěli mít žádné schodiště, žádné jiné napojení, pouze rampu,“ shoduje se kolektiv autorů nové lávky. 

Štvanická lávka. Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi šířka koryta činí dokonce 149 metrů. Foto: Magistrát hl.m.Praha, Petr Tej

Výstavba lávky, jejímž investorem je hlavní město, vyšla celkem na 352 milionů korun. Autory její podoby jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek, realizaci provedla společnost Skanska a.s. Autory soch a ornamentů jsou Aleš Hvízdal a Jan Hendrych. 

Probíhá testování nových navigačních prvků

Současně s otevřením nové Štvanické lávky testuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) ve spolupráci s dalšími městskými organizacemi v rámci projektu Čitelná Praha prototypy nových prvků pěší navigace, konkrétně obelisk a směrovku, které budou základním kamenem navigace pro pěší pohyb po Praze a nahradí stávající nevyhovující značení pomocí hnědých turistických směrovek. Hlavní novinkou je použití map bližšího i širokého okolí, které jsou vždy natočeny z pohledu diváka. Prototypy obelisku a směrovky jsou umístěny na severním předpolí Štvanické lávky poblíž tramvajových zastávek Holešovická tržnice. 

S ohledem na aktuální zprovoznění lávky zároveň skončilo poslední plavbou v pátek 28. července provoz přívozu P7, který zajišťoval spojení mezi holešovickým a karlínským břehem. Přívoz fungoval od 7. srpna 2015, tedy necelých osm let. Za tu dobu přepravil téměř 690 tisíc cestujících, což znamenalo průměrně za den 377 osob. 

(mig)