INZERCE

Parciální trolejbus na zastávce Praha-Palmovka. Foto: Wikimedia Commons (autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0)

Pražský dopravní podnik chce nahradit autobusy na linkách 112 a 201 parciálními trolejbusy

Dopravní podnik hl. m. Prahy má v plánu převést další autobusové linky z nafty na elektrický pohon. Tentokrát se jedná o linky 112 a 201, které jezdí v severní části metropole. Vyhlásil proto veřejnou soutěž, ve které hledá zpracovatele technické studie a dokumentace pro různá povolovací řízení.

Podle oznámení ve Věstníku veřejných zakázek je předmětem této veřejné zakázky zejména zpracování dokumentace technické studie, dokumentace pro oznámení EIA, zpracování dokumentace pro společné řízení, zajištění inženýrské činnosti a pravomocného společného povolení stavby a také zajištění a projednání majetkoprávní a související smluvní agendy. Zájemci mají na podání nabídky do tendru čas do 6. února.

Pražský dopravní podnik chce omezit spotřebu fosilních paliv a převádí proto vybrané autobusové spoje na elektřinu. Linka 112 jezdí od stanice metra Nádraží Holešovice k pražské zoologické zahradě. Linka 201 začíná ve stejné stanici, avšak její trasa je výrazně delší. Protíná Prosek, Letňany a Kbely a končí na Černém Mostě.

Zájem Prahy se zaměřuje na parciální trolejbusy, které kombinují výhody trolejbusu a elektrobusu. Díky instalované nabíjecí troleji ve vybraných úsecích trasy lze elektrifikovat jakkoliv dlouhou autobusovou linku. Vozidlo se totiž nabíjí nejen ze sítě během přestávek na konečné nebo v garáži, ale také pod instalovanou trolejí za jízdy. Současně mají baterie pro jízdu v úsecích bez trolejí.

Parciální trolejbusy jezdí v Praze od října 2017, a to na lince 58 z Palmovky do Letňan. Na základě pozitivních zkušeností s tímto pilotním projektem začal pražský dopravní podnik chystat elektrifikaci dalších autobusových linek. Posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) již prošla chystaná elektrifikace linek 119, 131, 137, 140, 176 a 191, ale také meziměstské spojení do Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi.

Jak jsme uvedli loni v lednu, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal pravomocné stavební povolení k elektrifikaci autobusové linky 119. Tato linka jezdí ze stanice Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. V rámci elektrifikace postaví Dopravní podnik téměř 12 kilometrů trolejového vedení a čtyři nové měnírny.

Loni v dubnu DPP zahájil práce na projektu elektrifikace čtyř autobusových linek v Praze 5, 6 a 13. Konkrétně jde o společný projekt pro autobusy číslo 142 a 225. Druhou dvojicí tvoří linky číslo 174 a 184, kdy současně vznikne projekt stavby tramvajové trati Motol – Vypich. Samotná elektrifikace včetně dostavby trati vyjde dohromady předběžně na víc než 1,7 miliardy korun.

Tomáš Rovný