INZERCE

Základní deska počítače. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Pravidla elektronického podpisu se po 16 letech mění. Ne však k lepšímu

Od července platí v Evropské unii nařízení, známé pod zkratkou eIDAS, které upravuje zejména používání elektronických podpisů, pečetí a časových razítek. Do českého práva jej zavádí zákon, jenž vstoupil v platnost před dvěma týdny. Tím přestal současně platit dosavadní zákon o elektronickém podpisu. 

Nová úprava by neměla podle ministerstva vnitra pro dosavadní uživatele elektronických podpisů představovat žádný větší  problém. „Kdo v nedávné době investoval do nákupu elektronického podpisu, tzn. pořídil si kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis, nemusí mít strach, že by ho najednou nemohl používat pro komunikaci se státem. Nedochází k žádné zásadní revoluci ze dne na den, pro všechny cílové skupiny uživatelů budeme i nadále na webových stránkách zveřejňovat a aktualizovat stěžejní informace,“ říká náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ICT Jaroslav Strouhal.

Ačkoliv by nová úprava měla především sjednotit české právo s celoevropskými zvyklostmi a tím českým institucím a firmám zjednodušit život a komunikaci směrem do zahraničí, odborníci nalézají v nové úpravě některá úskalí. Hlavní výhrady se týkají především nejasnému výkladu některých ustanovení a v důsledku toho i nižší bezpečnosti. „Největší problém vidím v tom, jak si náš adaptační zákon „přisadil“ a na roveň vlastnoručnímu podpisu v soukromoprávních vztazích postavil i tzv. prostý elektronický podpis. Tedy takový, kterým může být úplně cokoli, co je elektronické a co někdo může mínit jako svůj podpis. Konkrétně to může být třeba emailová patička, naskenovaný obrázek s nějakým klikyhákem, číselný PIN, nebo třeba také vzorek vašeho vlastnoručního podpisu, nasnímaný na nějakém dotykovém zařízení,“ komentuje zákon Jiří Peterka, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

Co je elektronický podpis?

Změněna byla také  pravidla používání těchto služeb zejména ze strany orgánů veřejné moci – do dvou let mají povinnost začít používat pro elektronické podepisování dokumentů kvalifikovaný elektronický podpis. Zákon také v neposlední řadě zavádí používání tzv. elektronické pečetě. Tou na rozdíl od dosavadních „elektronických značek“ již nelze opatřovat cizí dokumenty, kterých není uživatel pečetě autorem. Po dobu přechodného dvouletého období bude možné používat elektronické značky i nové pečetě souběžně.

Miloš Cihelka

Dále k tématu:

Pár bolestí eGovernmentu souvisí s dokumenty a důvěrou

NGA: MPO odmítá kritiku IT sektoru