Přes tisíc stožárů a svítidel za téměř 220 milionů korun. Investici v této výši na modernizaci veřejného osvětlení v projektu e-mobility pro letošní rok schválili pražští radní. V rámci ní bude na území Prahy vybudováno v rámci zmíněného počtu i 239 takzvaných EVR lamp, které je možné do budoucna jednoduše osadit nabíjecími stanicemi pro elektromobily. V Česku podle statistik úřadů už existuje celkově přes 2400 dobíjecích stanic a jejich počet by měl dá postupně stoupat i letos.

„Zrychlujeme velmi důležitý projekt na podporu elektromobility v Praze. V uplynulém roce jsme dokončili 113 EVR lap a přibližně 244 stožárů a svítidel. Pro rok 2024 plánujeme dalších 1026 stožárů a svítidel, z nichž bude 239 EVR lamp. Věřím, že i těmito kroky bude Praha schopna zajistit tolik potřebou infrastrukturu pro elektrické automobily,“ uvedl pražský radní pro infrastrukturu Michal Hroza. 

Podle středního scénáře Generelu rozvoje dobíjecí infrastruktury, který schválila Rada hl. m.  Prahy v únoru 2021, se počítá s tím, že v roce 2030 bude v ulicích Prahy jezdit přibližně 180 tisíc elektromobilů. Zapotřebí je proto do té doby vybudovat ve městě alespoň 4 500 dobíjecích stanic.

V rámci tohoto projektu vznikají zmíněné EV-ready lampy, které je možné do budoucna osadit nabíjecími stanicemi pro elektromobily bez dalších významných finančních, technologických či časových překážek. V současnosti se jedná o jediný projekt hlavního města Prahy na výstavbu či přípravu nabíjecích stanic.

Mohlo by vás zajímat

Nové lokality pro výstavbu EVR lamp jsou vybírány na základě potřeby obnovy distribuční soustavy pro maximální úsporu nákladů při výstavbě nabíjecí infrastruktury. Zároveň je veřejné osvětlení také modernizováno pro účely svícení.

Parkování pro elektromobily zdarma do konce roku 2024

Praha zatím také do konce letošního roku umožní parkování elektromobilů v parkovácích zónách zdarma. Původně chtělo město tuto výhodu zrušit, jak uvedl v rozhovoru pro Ekonomický deník náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, se zdůvodněním, že „elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto“, a to už od letošního 1. ledna, kvůli nedokončené změně pravidel krok ale odložilo. V rozhovoru pak také zdůraznil, že zásadním a stěžejním prvkem podpory elektromobility ze strany městské samosprávy bude i nadále především rozvoj nabíjecí infrastruktury, s odkazem na schválený generel rozvoje dobíjecí infrastruktury do roku 2030, kdy má Praha mít 4500 dobíjecích stanic. Do konce letoška zůstává rovněž možnost využít přenosná povolení k parkování, která má vedení města v plánu rovněž zrušit.

Některé výhody by pro elektromobily ale přesto měly zůstat zachovány. Elektroauta by parkovala v Praze zdarma na vyhrazených místech u nabíječek. „Tento krok (s výhodami pro elektromobily) je však podmíněn mimo jiné přijetím nového ceníku parkovacích oprávnění, což je možné provést pouze ve shodě se všemi dotčenými městskými částmi,“ píše se v dokumentu, vyplývá to z dokumentu, který pražští radní minulý týden schválili.

Podle materiálu by nový ceník měl začít platit od letošního 1. října. Na překlenutí tohoto období je navrženo prodloužení doby, po kterou mohou elektroauta parkovat v zónách placeného stání podle dosavadních pravidel do konce roku 2024.

Chytrá lampa, ilustrační snímek. Foto: MHMP

Se zrušením výhody pro elektromobily nesouhlasí opoziční ANO. Podle zastupitele a předsedy magistrátního kontrolního výboru Ondřeje Prokopa to představovalo jeden z mála benefitů, který se aktuálně řidičům nabízel pro koupi dražších aut s horšími jízdními vlastnostmi pro snížení emisi v Praze. Někteří odborníci zhodnotili tento očekávaný krok tak, že rozhodně ovlivní prodeje elektromobilů tuzemských výrobců.

Návrh změn provozu zón počítá kromě toho s tím, že budou zavedeny permanentky do fialových zón pro celé město. Za jeden poplatek by pak řidič mohl zaparkovat v jakékoliv fialové zóně v Praze. Město předpokládá, že v tomto případě elektromobily zvýhodní, pro ně by byla služba levnější. Vznikne také možnost parkování pro návštěvy rezidentů. Sjednotit by se měly návštěvnické tarify, neboť každá městská část to má nyní jinak. A to se týká i parkování o víkendech.

Dobíjecích stanic pro elektroauta přibývá, hlavně těch rychlých

V České republice loni celkově vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektromobily. Ke konci roku 2023 bylo v Česku podle statistik úřadů přes 2400 dobíjecích stanic. Jejich počet by měl dá postupně stoupat i letos, trendem jsou ultrarychlé dobíjecí stojany, které dokáží zkrátit dobíjení jen na několik málo minut. Síť roste díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava.

Dobíjení elektroaut, ilustrační snímek. Foto: Renault

V Česku provozuje veřejnou dobíjecí infrastrukturu celkem 120 subjektů, jak vyplývá z webu cistadoprava.cz, nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika (1 371; 31,8 %), následuje ČEZ (1 200; 27,8 %) a E.ON Drive (394; 9,1 %). K dalším významným provozovatelům veřejné dobíjecí infrastruktury v Česku patří Innogy Energo, ŠKO-ENERGO, Teplárny Brno, Lidl ČR, ELEKTRO-PROJEKCE, MOL ČR a Olife Energy Net.

Co do počtu veřejných dobíjecích bodů patří Česká republika mezi zeměmi EU na 13. místo. „V unijních státech připadá v průměru 12,1 osobních elektrických vozidel s externím dobíjením na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je to 6,7 vozidel, což nás řadí na 6. příčku mezi 27 členskými státy EU,“ uvedl před časem ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. A dodal, že z dat, která jsou k dispozici, je názorně vidět, že rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury jde ruku v ruce s rostoucí penetrací elektromobilů jak v Česku, tak v ostatních zemích.

Historicky nejvíce, ale stále málo

V Česku se loni zároveň zaregistrovalo historicky nejvíce nových bateriových elektrických vozidel. Konkrétně šlo o 6 640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových vozidel, deset nákladních vozidel a šest elektrobusů, vyplývá z informací na webu Čistá doprava, které čerpají z dat Svazu dovozců automobilů a ministerstva dopravy. Přes tento přírůstek však Česko ve srovnání s ostatními unijními státy pokulhává. Zatímco v České republice osobní bateriová elektroauta dosáhla tržního podílu ve výši tří procent, v zemích EU je to přes 16 procent. Česku totiž stále obecně vládne diesel. 

Podíl nových naftových a bateriových elektrických osobních vozidel v EU. Foto: Čistá doprava

„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku,” uvedl už před časem Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu (CDV). Už loni Česko u některých značek zaznamenalo poměrně výrazné zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců, což mělo pozitivní vliv na počet registrací.

Letos se podle něho očekává příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech, například Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3. A očekáváná Škoda ELROQ by měla být menší a levnější než ENYAQ. 

Monika Ginterová