INZERCE

První náměstek primátora Prahy Zdeněk Hřib. Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto, zdůvodňuje Hřib ukončení bezplatného parkování

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze zřejmě skončí. Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib v rozhovoru Ekonomickému deníku potvrdil, že magistrát chce dopravu v centru města zklidnit a chystá tak tento krok. Podle Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl by ale přijetí takového rozhodnutí zvýšilo emise i hluk z dopravy.

Můžete prosím vysvětlit důvody pro ukončení bezplatné podpory parkování elektromobilů? 

V koaliční smlouvě máme, že budeme reformovat celý systém parkování s cílem zklidnit dopravu v centru. V programovém prohlášení rady jsme se nyní shodli na ukončení dosavadního jednostranného zvýhodnění elektromobilů, které parkují zadarmo. Je to věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto, jejich majitelé si tedy mohou zaplatit parkování stejně jako majitelé ostatních vozidel.

Chystáte tedy jiné opatření na podporu elektromobility ve městě? Ta ve snižování emisí hraje přece podstatnou roli.

Zásadním a stěžejním prvkem podpory elektromobility ze strany městské samosprávy je především rozvoj nabíjecí infrastruktury. V roce 2020 jsme schvalili generel rozvoje dobíjecí infrastruktury do roku 2030, kdy chceme mít v Praze 4500 dobíjecích stanic. Na podzim budeme schvalovat vyhlášení koncese pro nabíjecí stanice ve veřejném prostoru. To bude samozřejmě vyžadovat vyčlenění souvisejících parkovacích míst pro dobíjení. Elektromobilita tedy podporována bude, ale jinak.

Neobáváte se, že Pražáci ztratí zájem o pořizování už tak drahého elektrovozu, když parkovné budou hradit stejně jako kdyby měli neekologický diesel? 

Neobávám, protože zájem o elektromobilitu v ČR i v Evropě setrvale roste a neznám žádné závažné důvody, které by na tomto trendu měly něco měnit. Evropské metropole parkování pro elektromobily zdarma buď nikdy neměly a nebo od toho už ustupují. Obecně je však podpora elektromobility úkolem především vlády, a nikoliv městských samospráv. 

Aktuální trend velkých měst v zahraničí je učinit jejich centra díky elektromobilům co nejčistší. Nejde Praha proti tomu?

Od tohoto zvýhodnění parkování elektromobilů se ve městech ustupuje celoevropsky. Už v roce 2020 jsme jasně deklarovali, že jednostranné zvýhodnění elektromobilů při parkování skončí nejpozději v roce 2023. Už když se za vlády ANO zavedlo, bylo řečeno, že je to jen dočasná záležitost. Navíc Praha dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomuto jednostrannému zvýhodnění pokutu 700 tisíc. 

K omezování zvýhodnění pro čistá vozidla většinou dochází tam, kde už je vyšší zastoupení elektromobilů, nebo to už je podle vás případ Prahy?

V Praze je podle březnových čísel hlášeno kolem 6300 elektrovozů, další tři tisíce pak ve Středočeském kraji. To představuje téměř 60 procent všech elektrovozů v Česku. Jen pro vaši představu na Praze 1 disponujeme zhruba osmi tisíci parkovacími místy. 

Neobáváte se, že takové kroky opět navýší emise?

Neobávám, protože v minulém volebním období jsme schválili pražský klimatický plán do roku 2030, na jehož plnění máme shodu i v současné koalici. A součástí tohoto plánu je také závazek snižovat emise. Společně s kolegyní Janou Komrskovou pracujeme na tom, aby docházelo k implementaci takových opatření.

Konkrétně?

Za našeho vedení Prahy dochází k boomu bezemisní tramvajové dopravy. Otevřeli jsme nové tratě do Holyně, Slivence a Libuše a nyní pracujeme na jejich prodloužení do Dědiny a propojení Prahy 5 a Prahy 4 novým Dvoreckým mostem. V přípravě je také návrat tramvají na Václavské náměstí nebo trať na Strahov. Tím například motivujeme Pražany, aby využívali na těchto trasách hromadnou dopravu a preferovali ji na úkor jiných dopravních prostředků.

A chceme také vystavět tramvajový okruh, který byl měl primárně řešit dopravní situaci v okrajových částech metropole, kdy dvě sousední čtvrti nemají propojení a lidé musí složitě cestovat přes centrum.

Nepovede to k tomu, že pro zřizovatele a provozovatele dobíjecích stanic bude při malém počtu elektrických aut další rozšiřování sítě ekonomicky nezajímavé?

Dobíjecí stanice instaluje kromě soukromých provozovatelů také Praha a my rozhodně s instalacemi dobíjecích stanic počítáme. Stará se o ně naše městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP).

Monika Ginterová