Příprava projektů vysokorychlostní železnice v České republice se neobejde bez územních změn a nevyhne se jim ani hlavní město. Praha v současnosti řeší společně se Správou železnic čtveřici projektů. Nejdále v přípravě je úsek od Běchovic směrem na východ související s VRT Polabí. „Tam jsme pár měsíců před vydáním aktualizace zásad územního rozvoje a s ním související změnou územního plánu,“ sdělil Ekonomickému deníku náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (STAN).

Vysokorychlostní železniční trať Polabí je podle Správy železnic základním prvkem VRT v České republice. Je součástí hned dvou směrů takzvaných rychlých spojení, a to ve směru Praha – Brno – Ostrava a Praha – Hradec Králové – Polsko. Sloužit bude také jako výjezd téměř všech dálkových vlaků směřujících na východ od Prahy a využívajících železniční koridor v úseku Praha – Pardubice.

O něco později město podle Hlaváčka čeká hlasování ohledně úseku VRT Podřipsko. Jde o území od Balabenky na sever podél dálnice D8. Tam se jedná o umístění stanice Praha-Sever, která by budoucnu mohla pomoci obsloužit severní terasu města.

Naopak úplně na začátku je podle náměstka pražského primátora Petra Hlaváčka nejdelší koridor na území Prahy, takzvaná VRT Praha, která počítá s přidáním čtvrté koleje od Běchovic do Libně a zahrnuje novou trasu z Běchovic na Zahradní město a do Vršovic. „Tam nyní projednáváme se starosty, jak by tratě měly do Prahy vstoupit,“ konstatoval. Pražští radní ve třetím květnovém týdnu odsouhlasili zásady územního rozvoje tak, aby výstavbu úseku vysokorychlostní železniční trati umožnily. Zároveň se chystá také změna územního plánu. Záměr musí potvrdit ještě městští zastupitelé.

Mohlo by vás zajímat

Proti podobě vysokorychlostní trati z Vršovic do Běchovic se ale postavily stovky obyvatel z Dolních Měcholup. Lidem vadí, že by měl podle návrhu  městskou část rozdělit vysoký val, požadují proto zahloubení trati. Správa železnic předpokládá, že by mělo dojít k zahájení stavby v roce 2029. Fungovat má začít železniční trať o čtyři roky později.

VRT Praha podle Správy železnic v pražském uzlu naváže na zmiňovanou VRT Polabí. Stavba bude procházet městskou zástavbou a projektanti tak podle státní organizace kladou důraz na soulad nové železnice s existujícími stavbami v území. Součástí stavby je i výstavba takzvané  Jahodnické spojky, která má propojit tratě z Malešic do Běchovic a Libně.

„VRT Praha tak posílí kapacitu pražského uzlu nejen pro vysokorychlostní tratě, ale i pro konvenční osobní a nákladní dopravu. V neposlední řadě vznikne v rámci tohoto úseku také zázemí pro údržbu vysokorychlostních souprav ve Strašnicích,“ informuje Správa železnic.

Odhadované časy dojezdů v rámci tras Železničního uzlu Praha. Foto: PID

Petr Hlaváček uvedl, že neméně důležitá bude přestavba centrální části pražského uzlu a především vznik tunelů pod centrem Prahy přezdívaný metro S. „Bez tohoto opatření, kdy se příměstské vlaky přesunou do podzemí, nebude mít hlavní nádraží kapacitu, aby se na něj vešly všechny vysokorychlostní vlaky. Konkrétní řešení spolu se Správou železnic představíme na konci června,“ sdělil.

Jak už Ekonomický deník informoval, studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha počítá s železničními tunely ve třech variantách. „Vždy jsou navrženy dvě nové tunelové tratě, Bubny-Vltavská – Eden/Vršovice a Smíchov – Karlín,“ uvedl už dříve vedoucí oddělení železnic společnosti Mott MacDonald Jan Šulc.

Tunelové tratě budou sloužit příměstské osobní dopravě s intervalem provozu 3,5 minuty. Obě nové tratě také procházejí pod hlavním nádražím, kde bude zastávka s přestupem do současné stanice a na metro. Jednotlivé varianty od sebe podle vedoucího oddělení železnic společnosti Mott MacDonald Jana Šulce odlišuje například počet zastávek a trasování tunelů.

Tereza Čapková