INZERCE

Pošta naráží s franšízami poboček na nezájem obcí. Změní proto pravidla

Obce, které by podle představ České pošty měly převzít provoz venkovských poboček, hodnotí podmínky jako nevýhodné a pro obecní rozpočty hrubě ztrátové. Pošta proto bude muset přijít s lepší nabídkou. Slibuje ji do konce června.

Česká pošta se snaží zbavovat rozsáhlé sítě svých venkovských poboček, které chce nabídnout jako franšízy jiným provozovatelům, zejména samotným obcím. Podle plánu by chtěla v roce 2025 z dosavadních více než tří tisíc poboček provozovat sama jen 700 a zbylých 2500 by měli převzít noví partneři. Za rok a půl fungování projektu se jí podařilo „udat“ jen zhruba 160 provozoven. Zájem dalších obcí limitují pro ně nevýhodná „pravidla hry“.

V rámci poskytnutí franšízy se sice pošta obcím, či jiným partnerům, jako jsou typicky třeba venkovské prodejny potravin, zavazuje přispívat na pokrytí ztrát, ale podle obcí nedostatečně. „Chápu, že cílem projektu Pošta Partner je dosáhnout úspor. My jsme si však vypočítali, že příspěvek České pošty na franšízy nepokrývá ani polovinu jejich provozních nákladů. Pokud by se příspěvek ČP zvýšil o 30 až 50 procent, bylo by to zajímavější a v obcích by nepanovaly takové obavy z rušení kamenných pošt,“ říká například předseda Svazu měst a obcí František Lukl.

Podobně to vidí i předseda Sdružení místních samospráv Stanislav Polčák. Franšízové smlouvy navíc podle něj navíc na obce přenášejí vysokou míru odpovědnosti včetně sankcí. Smluvní pokuty se mohou třeba v případě neotevření pobočky v úředních hodinách z provozních důvodů vyšplhat až na statisícové částky.

Vyhláška má zpoždění

Obce se také obávají, že pokud se časem ukáže, že nejsou pobočku schopny provozovat, pošta ji zpět nepřevezme a poštovní služby v daném místě zaniknou. „Pokud obec nebude schopna poštovní služby převzít a nenajde se ani soukromý subjekt ke zřízení franšízy, měla by kamenná pošta v daném místě zůstat,“ argumentuje Lukl. K tomu ovšem Českou poštu nic nezavazuje. Seznam míst, kde musí být pobočka zachována bez ohledu na to, zda se podaří poště najít partnera pro její provozování, má totiž stanovit vyhláška Českého telekomunikačního úřadu. Ta měla platit již od začátku letošního roku, zatím však vydána nebyla.

Česká pošta oficiálně tvrdí, že přeměna jejích poboček na franšízy postupuje podle plánu. Nicméně si je zjevně vědoma, že jí nezbývá, než obcím a dalším možným partnerům nabídnout více. „Do konce června připravíme návrh změn a předložíme ho k jednání. Nikdy jsme netvrdili, že se podmínky nemohou změnit,“ oznámil již mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Miloš Cihelka