INZERCE

Koleje. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Poslanci pustili do finálního kola novelu zákona, která řeší převod majetku Správy železnic i oddlužení Českých drah

Návrh novely zákona, který se zabývá zrušením povinného vládního souhlasu s prodejem a převodem majetku Správy železnic či oddlužením Českých drah, prošel ve čtvrtek druhým čtením v Poslanecké sněmovně. Může tak pokračovat do dalšího legislativního kola. Během projednávání padl jeden pozměňovací návrh.

Novela počítá s tím, že u prodeje nebo převodu majetku státní organizace už nebude potřeba souhlas vlády, nově ho má nahradit souhlas resortu dopravy jako zakladatele. Mezi dalšími změnami, které norma zahrnuje, je i vypuštění speciální právní úpravy jednání řídícího výboru Českých drah, kterým ministerstvo reaguje na výtku Evropské komise slučitelnosti ohledně „práva veta“, který výbor státního dopravce v současnosti má.

Dále se podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky v normě také zohledňuje ukončení procesu oddlužení Českých drah a ruší se právní úprava úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty, která je podle něj komplexně upravena jiným právním předpisem.

Norma prošla Sněmovnou bez větších výhrad, jeden pozměňovací návrh předložil poslanec Stanislav Blaha (ODS). Správa železnic podle něj užívá pozemky a stavby, které jsou v soukromém vlastnictvím, přesto jsou ale užívány za účelem péče o veřejnou infrastrukturu nikoliv pro podnikatelskou činnost. V pozměňovacím návrhu pak řeší regulaci cen. Zmínil, že obdobné opatření už řeší zákon v souvislosti s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky (ŘSD).

„Pokud bude i nadále zachována nerovnost přístupu k výstavbě celostátní dráhy a regionálních drah vůči výstavbě dálnic a silnic první třídy a nájemné sjednávané Správou železnic nebude podléhat regulaci, nepřiměřeně by to finančně zatížilo rozpočet Správy železnic,“ uvedl Blaha. Zátěž by se podle něj přenesla také na státní rozpočet.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) v rámci projednávání zmínil, že novelu považuje za nekonfliktní a nevidí v ní problém. Ocenil, že došlo k zapracování pojistky při prodeji majetku Správy železnic, kdy se do návrhu zákona doplnilo, že prodej bude muset odsouhlasit ministerstvo dopravy a zároveň přitom dochází ke zjednodušení byrokracie. Aktuálně nemůže bez souhlasu vlády Správa železnic svůj majetek bezúplatně převést na jinou společnost, ručit jím nebo ho zastavit.

Redukce byrokracie

Podle důvodové zprávy materiálu by nemělo zjednodušení postupu ohrozit majetkové zájmy státu a je v souladu s dlouhodobou snahou směřující k redukci agend vykonávaných v resortu dopravy.

Návrh zákona také zohledňuje proces oddlužení Českých drah. Majetek státního dopravce by nově neměl sloužit k úhradě jeho závazků. Zároveň se v návrhu novely ruší povinnost Správy železnic hospodařit v dvou oddělených okruzích – v okruhu železniční dopravní cesty a v okruhu dalšího majetku. Dosud také nešlo mezi okruhy finanční prostředky z činností dotovaných státem mezi okruhy převádět. „Tato povinnost úzce souvisela s procesem oddlužení uvedené státní organizace a po jeho ukončení ztratila svůj význam,“ zmiňuje se mimo jiné v důvodové zprávě.

Jak Ekonomický deník informoval už dříve, ministerstvo dopravy v důvodové zprávě připomíná transformaci Českých drah, ke které došlo v roce 2003, kdy většinu finančních závazků zanikající státní organizace České dráhy převzala do své správy státní organizace Správa železniční dopravní cesty, v současnosti Správa železnic. Jak uvedl loni v ČTK generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, šlo o částku ve výši 55 miliard korun. Zbytek dluhu se Správě železnic podařilo odepsat v roce 2022.

Tereza Čapková