Sobota, 13. srpna, 2022

Podnikatelé, podezřelí z krácení daně přes reklamu v kauze Propag-Storm, usilují na ministerstvu o novou licenci na sběr elektroodpadu

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Výhodná reklama

Po loňském jarním policejním zásahu mluvčí společnosti REMA Sytém zaslala následující stanovisko: „V administrativním prostoru společnosti REMA Systém v Praze skutečně proběhla prohlídka organizovaná zástupci ostravské expozitury NCOZ, a to s cílem zajistit případné dokumenty, elektronická média či informace související s kauzou údajného krácení daní v rámci reklamní činnosti poskytované společnosti REMA Systém v roce 2010 – 2012 ze strany reklamní společnosti se sídlem v Ostravě. V rámci této prohlídky nebyly zajištěny žádné odpovědné osoby ani hledané dokumenty, elektronická média či informace, protože žádná taková data či datové nosiče se v REMA Systém nenacházely. REMA Systém v uvedené době odebírala reklamní služby, za jejich odběr uhradila řádnou cenu dle řádně uzavřené smlouvy a splnila si veškeré své daňové povinnosti, což vyplývá z jejího účetnictví i daňové dokumentace. Tato kauza žádným způsobem nesouvisí s primární činností REMA Systém, kterou je zajišťování provozu kolektivního systému nakládání s elektroodpadem,“ napsala Svobodová.

REMA Systém. Ilustrační foto: rema.cloud

Doplnila ještě, že Provoz REMA Systém nebyl a není nijak omezen. „Společnosti REMA Systém není jasné, proč došlo k otevření této kauzy po tolika letech od okamžiku poskytování dané reklamní činnosti, nicméně je NCOZ nadále plně k dispozici pro případná další šetření. REMA Systém v této souvislosti věří, že jde jen o výsledek dlouhodobě probíhajících šetření NCOZ, tedy že nejde o důsledek konkurenčního boje v oblasti kolektivních systémů nakládání s odpady a obaly. Společnost REMA Systém bude sledovat, zda budou takto kontrolováni i ostatní zákazníci uvedené reklamní společnosti,“ doplnila mluvčí.

Podle informací Ekonomického deníku policejní akce z loňského jara souvisí s podezřením z praní peněz, takzvanou kauzou Propag-Storm. Její klíčovou částí se od předloňského podzimu zabývá Krajský soud v Ostravě. Obžalovaní měli přes řetězec firem uměle navyšovat ceny za sportovní reklamy a tím si snižovat základ daně. Podle státního zástupce Víta Koupila má jít až o 1,7 miliardy korun.

V kauze je celkem 23 obžalovaných, kteří měli podle žalobce fungovat jako zločinecká skupina. Hrozí jim tresty od pěti do deseti let, některým ale až 13 let vězení. Obžalováni v této věci jsou: Petr Haltmar, Kristián Hess, Ivo Hradecký, Martina Huszághová, Jaroslav Jankrle, Hana Kačenová, Jana Kotalíková, Rostislav Krejčí, Jozef Lazarovský, Bronislav Mikyska, Róbert Mosorják, Lenka Oborná, Josef Pacan, Jana Prokešová, Michal Přeček, Vlastislav Přeček, Marie Puldová, Sylva Marie Šťastná, Karel Švec, Milan Vinkler, Michael Víteček, Jaroslava Votavová a Adolf Zýma.

Vloni na jaře byl obviněn už zmiňovaný podnikatel Ladislav Dušek z Průhonic u Prahy, člen statutárních orgánů společností Ditcom a REMA Systém. Obviněny byly i tyto zmíněné společnosti jako právnické osoby. Policie také do loňského září stíhala podnikatele Davida Beneše z Prahy, ten také působí ve statutárních orgánech Ditcomu a REMA Systému. Policie stíhala i bratra Davida Beneše Karla Beneše, který působí také ve zmiňovaných firmách. Nejvyšší státní zastupitelství v září zrušilo i stíhání společnosti REMA Systém. Nadále však v této věci vede trestní řízení.

Všichni, tedy i firmy, byli podle původních informací obviněni ze zvlášť závažného zločinu – účasti na organizované zločinecké skupině. A také ze zločinu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby. „Detektivové zabavili majetek v hodnotě padesát milionů korun,“ sdělil vloni Ekonomickému deníku jeden z informovaných zdrojů.

Praní peněz mělo podle informací z vyšetřování spočívat v umělém navyšování hodnoty reklamních práv během jejich přeprodejů mezi několika firmami, popsal kauzu Propag-Storm pořad České televize Reportéři ČT v únoru roku 2017. „Cena reklamních poutačů, nástřiků a polepů na stadionech, potisků na dresech hráčů a rozhodčích mnohdy až dvacetinásobně narostla. Firmy si předražené náklady na reklamu odečítaly z daní, a stát tak ročně mohl přijít až o stamiliony korun,“ zaznělo mimo jiné v reportáži ČT.

„Jednak je tam hlavní únik na dani z přidané hodnoty, ale samozřejmě synergicky s tím jsou tam úniky i na přímých daních, protože tímto způsobem vznikají neoprávněné náklady,“ vysvětloval před časem tehdejší šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, čeho se měli obžalovaní dopustit.

Jan Hrbáček

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter