Největší propad tržeb se loni dotknul segmentu osobní dopravy. Protipandemická opatření způsobila třetinový úbytek cestujících a k lepšímu hospodářskému výsledku nepomohly ani výdaje na dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a úklid vlaků. České dráhy tak za rok 2020 skončily ve ztrátě 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí tohoto roku skupina uzavřela své hospodaření ztrátou 217 milionů korun. Výsledek je meziročně lepší o téměř 1,8 miliardy korun, a to navzdory protiepidemickým omezením, která trvala déle a byla přísnější než před rokem. Všechny dceřiné společnosti skončily první půlrok ziskem, výrazně zasažena byla kvůli snížené mobilitě obyvatel opět pouze osobní doprava. I zde však došlo ke zlepšení o více než 1,3 miliardy korun.
V osobní dopravě bylo letos během prvních šesti měsíců přepraveno 50,3 milionu cestujících. To je meziročně o 9,5 milionu zákazníků méně. Nižší byl nejen přepravní výkon, ale i průměrná vzdálenost, kterou lidé ve vlacích ujeli. Například během jarního uzavření okresů vlaky národního dopravce jezdila v průměru pouze desetina běžného počtu cestujících.
Investice do nových vozidel
„Jestliže jsme s těmito kartami dokázali meziročně snížit ztrátu osobní dopravy o více než 1,3 miliardy, je zřejmé, že zavedené změny zafungovaly. Ekonomicko-inovativní rada nepřetržitě sleduje dvacítku opatření zaměřených na snížení nákladů. Všechna jsou založena na lepším využití synergií uvnitř skupiny, a především na zefektivnění činností. V tuto chvíli máme schválenou dlouhodobou strategii, agentura Moody’s nám potvrdila rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem, pokračujeme v investicích do obnovy vozidel, rozvoje služeb nebo opravárenství,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Dodává, že v příštích deseti letech dopravce plánuje investice ve výši zhruba 120 miliard korun. Většina z těchto prostředků půjde do nákupu nových moderních vozidel.
Personální škrty
Letos v dubnu České dráhy informovaly, že se snaží hledat úspory ve všech oblastech fungování společnosti. Konkrétně se jedná o osobní a režijní náklady, hledání a odstraňování duplicit. Dlouhodobě pak jde například o unifikaci vozidel a tím snížení nákladů na údržbu a opravy.
Všechny tyto kroky jsou součástí desetileté strategie firmy, která zahrnuje celou řadu dalších opatření, včetně robotizace, změny struktury řízení. Dopravce zároveň identifikuje a chce lépe využívat synergie uvnitř skupiny, uvedla tehdy Vanda Rajnochová z Českých drah.
Na konci dubna pak národní dopravce oznámil poměrně rozsáhlou personální reorganizaci s tím, že o od počátku července plánuje škrtnout až čtyřicet procent řídících pozic.
„Propad příjmů firma z velké části vykompenzovala efektivním řízením nákladů. Šetříme ve všech oblastech, ať už to jsou personální náklady, výdaje na provoz, marketing a další činnosti,“ říká Ivan Bednárik. Přitom podle něj nejde o jednorázová řešení. Firma zavádí systémové změny.
Díky uzavření rámcových úvěrových smluv se třemi bankovními ústavy České dráhy nedávno posílily také svou likviditu. Ty firmě umožní čerpat v případě potřeby prostředky až do výše 8,5 miliardy korun. Dalším způsobem zajištění finančních prostředků je připravované spojení se strategickým partnerem – Národní rozvojovou bankou.
Záchrana v podobě nákladní dopravy
Segment nákladní dopravy vydělal během prvního pololetí 247 milionů korun. Meziroční zlepšení hospodářského výsledku je tak téměř 300 milionů korun. Ve většině stěžejních komodit došlo k navýšení výkonů i navzdory pokračující pandemii. Skupina ČD Cargo přepravila meziročně o 2,1 milionu tun zboží více, čemuž odpovídá také růst tržeb.
„Opět se potvrdilo, že vstup na zahraniční trhy byl správným krokem, protože k dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. V tomto trendu dále pokračujeme a založili jsme další dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která by měla už brzy začít využívat potenciál dopravního trhu v Chorvatsku a Srbsku,“ připomíná předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Stejně jako osobní doprava, také nákladní dopravce přijal úsporná a racionalizační opatření. Ta však podle Českých drah nijak neomezila jeho činnost a umožnila zachovat ambiciózní plány na obnovu a modernizaci parku nákladních vozů a lokomotiv, které jsou nezbytnou podmínkou dalšího rozvoje jeho podnikání.
Tomáš Rovný