První úsek dálnice v České republice byl otevřen mezi Prahou a Mirošovicemi v roce 1971. Položil tak základy „slavné“ D1. Dnes se staví zhruba 46 kilometrů nových dálnic ročně. Odpovídá to evropskému průměru, i když to řidiči asi tak nevnímají. „ Nemáme problém s výstavbou, ale s přípravou stavby“, říká odcházející ministr dopravy Karel Havlíček.
Dálnice z Prahy vedou paprskovitě do všech směrů a jsou očíslovány ve směru hodinových ručiček: první je brněnská D1 a poslední královehradecká, označovaná jako D11.
O úrovni českých dálnic se ve srovnání s těmi evropskými vedou mezi politiky a odborníky dlouholeté spory.
„Určitě lze konstatovat, že dochází k postupnému zlepšení stavu dálniční sítě, avšak ten největší problém zůstává nedořešen. Tím je stále trvající nedokončení základního skeletu, a to zejména v neuralgických uzlech jako jsou Pražský dálniční okruh, dálnice D35 a D3, nebo napojení na dálnice v sousedních státech“, říká bývalý ministr dopravy a expert na dopravní problematiku Petr Moos.
Současný ministr dopravy Karel Havlíček je ale se stavem českých dálnic spokojen. „Úroveň českých dálnic se za poslední roky razantně zlepšila. Kdo to nevidí, tak má krátkou paměť. V tuto chvíli máme rozestavěno téměř 218 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy, z toho je 152 kilometrů dálnic na zelené louce. Jen v letošním roce se otevře 46,5 km nových dálnic“, oponuje Karel Havlíček.
Zakletá D1
Nejstarší a nejdelší dálnice na území Česka je nechvalně proslulá dlouhými kolonami a častými nehodami. Ministr dopravy Karel Havlíček tvrdí, že situace je v roce 2021 vyřešena: „Modernizace D1 skončila začátkem října. Samozřejmě platí, že pokud dojde k nehodě, bude kolona. My můžeme pouze apelovat na řidiče, aby zbytečně neriskovali a dodržovali pravidla“, tvrdí.
S tím ale úplně nesouhlasí bývalý ministr dopravy a expert na dopravní problematiku Petr Moos: „ Jsem přesvědčen, že to není konečný stav. Dálnice musí být doplněna odstavnými plochami, parkovišti pro kamiony s potřebnou infrastrukturou a dále je třeba dokončit rekonstrukce zbývajících mostních konstrukcí. Modernizace D1 ještě vlastně nebyla dokončena“, uzavírá Petr Moos.
Jak se staví v ČR
Ministr dopravy Karel Havlíček tvrdí, že dynamika výstavby českých silnic a dálnic je srovnatelná s evropskými měřítky.
„Ve skutečnosti nemáme problém s pomalou výstavbou, úsek dálnice postavíme zhruba za tři roky jako všude jinde, dlouhá je příprava stavby. Než se kopne do země, trvá to deset i více let“, říká Karel Havlíček.
Výstavbu kromě jiného zdržují i různé průtahy a korupční podezření, která dopravní stavby tohoto formátu provázejí. Jak informoval Ekonomický deník, stejná situace je například u tanečků kolem dálnice D6. Po dlouhých průtazích tu byl vybrán vítěz – Metrostav Infrastructure, který vznikl jako dceřiná společnost Metrostavu poté, co mu soud zakázal na tři roky účast na veřejných zakázkách kvůli zapojení do korupční kauzy Davida Ratha. Metrostav i tak postaví úsek dálnice v délce 6,5 kilometru za 1,54 miliardy korun.
Podobná situace je na tahu směrem na Vídeň, kde chybí dokončení dálnice D 52. Kolem Mikulova se kvůli tomu řidiči pohybují v dlouhých kolonách.
„Dálnice D52 je jedna ze staveb, kde je zdržení způsobováno neustálým napadáním ze strany různých spolků, které se stavbu snaží zablokovat. Naposledy nám do toho vstoupil rakouský spolek VIRUS. Ve výsledku dálnici D52 nakonec stejně postavíme, jen to díky všelijakým soudním tahanicím bude o pět deset let později, než by si většina lidí přála“, potvrzuje dosluhující ministr dopravy Karel Havlíček.
Jana Bartošová