INZERCE

Železniční tunel. Ilustrační snímek. Foto: Deutsche Bahn

Plány Krušnohorského železničního tunelu jdou do finále. Dorazily poslední podněty k trati Praha-Drážďany

Hodinová jízda vlakem z Drážďan do Prahy – to vše umožní nejdelší železniční tunelu v Německu s vyústěním v České republice. Plán výstavby má být předložen Spolkovému sněmu v létě. Sasko potvrdilo výběr preferované varianty pro novou železniční linku. K dokončení předběžného plánování nové trati s přibližně 30 kilometrů dlouhým tunelem přes Krušné hory Deutsche Bahn (DB) obdržela poslední podněty a požadavky z regionu. DB také zahrnula celkem dvanáct vyjádření měst a obcí, regionu Saské Švýcarsko, Východní Krušné hory, úřadů a ministerstev.

Plány na nejdelší železniční tunel v Německu na nové trati Drážďany–Praha vstupují takřka do cílové rovinky. Pro dokončení předběžného plánování přibližně 30 kilometrů dlouhého tunelu přes Krušné hory obdržela společnost Deutsche Bahn (DB) konečné informace a požadavky z regionu, jak společnost oznámila v Heidenau (okres Saské Švýcarsko – východní Krušné hory).

Projektový tým zahrne informace o kompenzačních plochách, návrhu protihlukových stěn nebo stavební logistice do připravovaného detailního plánování. V létě DB předloží Spolkovému sněmu k posouzení požadavky, které překračují zákonem předepsanou úroveň, spolu s výsledky předběžného plánování. Jedná se například o témata, jako je potřeba personálu ve správě, technické vybavení hasičských sborů, dodatečná protihluková ochrana nebo dopravní spojení. Do konce legislativního období by mělo být přijato rozhodnutí o provádění a financování.

Součástí výstavby nejdelšího tunelu v Německu je také rozšíření trati mezi Drážďany a Heidenau. Aby vlaková doprava mohla novým tunelem probíhat hladce, musí být například vybudováno přibližně 46 kilometrů nových kolejí, přibližně 90 nových výhybek, moderní řídicí a bezpečnostní technologie a také nová parkoviště pro vlaky.

Stávající trať v údolí Labe dosáhla hranice své kapacity. Nové spojení nabídne v budoucnu alternativu odolnou proti povodním. Projekt výrazně zkrátí cestovní a přepravní časy ve vnitrostátní i mezinárodní osobní a nákladní dopravě. Nová trať tak významně přispěje k přesunu většího objemu dopravy ze silnice na pevnou železnici šetrnou ke klimatu. Česká republika bude navíc integrována do středoevropské vysokorychlostní sítě, uvedly Deutsche Bahn.

Projekt nové výstavby je považován za mezinárodně významný projekt železniční dopravy. Varianta počítá s výstavbou 30 kilometrů dlouhého tunelu mezi Heidenau na německé straně a Ústím nad Labem na české straně. V budoucnu budou moci cestující cestovat z Drážďan do české metropole za pouhou hodinu.

Vlak Českých drah v Českosaském Švýcarsku. Foto: Dresden-Praha

Trať Drážďany–Praha je součástí evropského železničního koridoru z německých přístavů v Severním a Baltském moři přes jihovýchodní Evropu do Istanbulu a Atén.

„Píšeme tu kus evropské dopravní historie. Odlehčujeme údolí Labe a nabízíme rychlý způsob, jak přepravit zboží z přístavů v Severním a Baltském moři do Černého moře nebo Středozemního moře a naopak,“ řekla členka představenstva Deutsche Bahn pro plánování infrastruktury a projekty Ingrid Felipe.

„V Sasku jsme po desetiletí snili o rychlém železničním spojení s Prahou a jižní Evropou – to je důležité pro rychlou osobní dopravu, ale také pro nekomplikovanou přepravu zboží a nákladu ve sjednocené Evropě od Severního moře až po Středozemní moře. Ale my jen nesníme. Sasko projekt iniciovalo společně s Českou republikou a EU a podpořilo jej fundovanými studiemi. Od roku 2018, kdy společnost Deutsche Bahn mohla začít plánovat, se rozvinulo intenzivní projektové partnerství. Milník, kterého jsme nyní dosáhli, je tedy skutečným společným úsilím a důvodem, proč bychom já a Svobodný stát Sasko měli být hrdí na svůj vlastní příspěvek. Budeme i nadále aktivně přispívat k jejímu úspěchu a lobbovat u spolkové vlády a EU za novou trať – dokud vlaky nepojedou,“ doplnil zemský ministr hospodářství, práce a dopravy Svobodného státu Sasko Martin Dulig.

Cestující na železnici si však budou muset počkat nejméně další dvě desetiletí, než tunelem projede první vlak. Podle současných prognóz se očekává, že výstavba začne kolem roku 2032, přičemž doba výstavby se odhaduje na přibližně dvanáct let.

Na webových stránkách se lze dozvědět o všech podrobnostech plánování prostřednictvím interaktivní mapy s vysvětlujícími videi. Bude zde možnost vyjádřit se k plánování a klást otázky, na které odpoví projektový tým. Všechny zainteresované strany jsou srdečně zvány, aby využily této příležitosti k dialogu a vstoupily do výměny názorů s projektem.

(nik)