INZERCE

Pendolino začalo v České republice jezdit v roce 2004. Záhy poté klesl počet cestujících autem mezi Prahou a Ostravou na polovinu. Foto: Pixabay

Pendolina budou jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí. Díky Evropskému zabezpečovacímu systému

Vlajková loď Českých drah, vlaky Pendolino, budou brzy vybaveny Evropským zabezpečovacím systémem (ETCS), který dokáže zastavit vlak v případě selhání či omylu strojvedoucího. Díky ETCS budou  moci Pendolina jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí a výrazně se tak zkrátí doba jízdy.

Nejrychlejší spojení mezi Prahou a Ostravou

Když začalo jezdit Pendolino, klesl počet cestujících autem z Prahy do Ostravy na polovinu. Rychlé, pohodlné, bezpečné.

Elektrické jednotky řady 680 jsou chloubou Českých drah. Cestující je znají zejména z dálkových spojení, která míří až na Slovensko.

Vlaky jsou plně klimatizované a jsou vybaveny unikátní technologií, která při průjezdu oblouky vysokou rychlostí zajišťuje automatické naklápění soupravy, což přispívá k vyššímu pohodlí cestujících.

„Po dokončení modernizace vybraných úseků na 1. a 2. koridoru se Pendolina vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ říká náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Všech sedm souprav bude nyní vybaveno Evropským zabezpečovacím systémem, který zvýší bezpečnost jízdy a umožní Pendolinu jezdit ještě rychleji. Výběrové řízení vyhrála ČD telematika, která ve spolupráci se společností Alstom vybaví vozy 680 mobilními jednotkami. Hodnota zakázky je zhruba 410 milionů korun.

„Vybavení ‚Pendolin‘ logicky, technicky i časově navazuje na aktuálně realizované projekty instalace mobilních částí technologie ETCS do lokomotiv řady 362, 362 WTB, 162 WTB a řídících vozů 961 Českých drah, na kterých úspěšně pracujeme od roku 2019,“ říká Josef Mrázek, ředitel programu ETCS ve společnosti ČD – Telematika.

Co je ETCS

ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení. ETCS rovněž sjednocuje zabezpečovací systémy po celé Evropě.

Na základě přenášených informací sleduje ještě další ukazatele:

  • maximální rychlost vlaku
  • dodržení trasy vlaku
  • směr jízdy
  • přechodnost vlaku pro daný úsek
  • dodržení přechodných omezení

Podle národního implementačního plánu mají na koridorových tratích od roku 2025 jezdit pouze vlaky vybavené ETCS. 

Jana Bartošová