Praha musí být připravená také na očekávaný budoucí rozvoj, zdůvodnil náměstek primátora Zdeněk Hřib to, proč si město nechá zpracovat studii proveditelnosti páté linky metra, která by mohla vést po obvodu metropole. Radní schválili, že magistrát nejdříve vybere koordinátora projektu, který připraví podrobné zadání pro tendr na samotnou studii. K přípravě podkladů pro možnou pátou linku metra už město loni ustavilo pracovní skupinu.

Dopravní podnik (DPP) teď staví novou trasu metra D z Pankráce do Písnice. Není moc brzy, okomentoval zpracování studie náměstek Hřib na sociální síti X (Twitter). „Praha se nepochybně bude dál rozvíjet a už dnes jsou některá spojení poptávána natolik, že často nestačí. Jde zejména o směry, kam nevedou koleje – mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, Vysočany a Žižkovem,” zdůraznil. „Proto jsme schválili vznik pozice koordinátora, který zajistí výběr zpracovatele rozsáhlé studie o možnostech nové, už páté trasy pražské kolejové linky,” dodal.

V rámci studie proveditelnosti se tak bude podle něho jednak řešit, kudy přesně okružní kolejová linka povede, jaká technologie se k tomu využije, včetně financování. Po jednání radních uvedl, že stávající dopravní systém rozhodně nebude stačit ani obyvatelům Prahy, ani návštěvníkům.

Nová linka obslouží čtvrti, které čeká mohutný rozvoj

O nové lince se podle něho tak už teď ví, že by měla jezdit nikoliv do, ale okolo centra města, aby propojila stávající trasy A, B, C a budovanou trasu D. „Takové trasování by navíc umožnilo rychle a spolehlivě obsloužit čtvrti, které v příštích letech čeká mohutný stavební rozvoj,” zdůraznil. Praha chce podle něho zároveň vhodně navázat i na plánovaná železniční spojení a veškeré záměry hodlá tak koordinovat i se Správou železnic. Ta už zpracovává podobnou studii o železničním uzlu Prahy. „Kvalitní kolejová doprava je naším společným zájmem a uděláme vše pro to, aby byla ještě lepší,” dodal Hřib.

Koordinátora s využitím externí právní kanceláře vybere magistrátní odbor dopravy. Následně ve spolupráci s městskými organizacemi připraví podrobné zadání pro následnou veřejnou zakázku a povede předběžné tržní konzultace.

Mohlo by vás zajímat

Druhým krokem bude samotný výběr zpracovatele studie proveditelnosti na základě podrobného zadání zajištěného koordinátorem. Ten zároveň upřesní očekávané náklady na zpracování studie proveditelnosti na základě předběžných tržních konzultací, jak stojí ve schváleném dokumentu. Studie je podle něj nezbytná i s ohledem na snižující se množství peněz na rozvoj dopravní infrastruktury.

Nová linka by mohla podle dřívějších vyjádření zástupců města vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Trasování a další parametry možné nové linky nicméně budou vycházet z dalších studií.

Nová linka pražského metra, která povede z Náměstí Míru do Písnice odlehčí především obyvatelům Jižního města. Foto: Dopravní podnik hl.m.Prahy

DPP zahájil loni v druhé polovině dubna stavbu úseku nové linky metra D z Pankráce na Olbrachtovu ulici, na který naváže úsek na Nové Dvory, jak informoval Ekonomický deník. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady na linku D by měly být při započtení inflace předběžně 52 miliard korun.

(mig)