INZERCE

Nová trasa pražského metra bude modrá a plně automatizovaná. Foto: DPP hl.m.Prahy

DPP vybral vítěze soutěže na druhou část trasy metra D. Nejlevnější uchazeč byl vyřazen

Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) dnes na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise vybralo zhotovitele stavby druhého úseku metra D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory. Tím se stane konsorcium vedené firmou Subterra. Současně rozhodlo o vyloučení sdružení vedeného společností Porr, které předložilo nejlevnější nabídku.

Jak dále DPP uvedlo ve vyjádření pro média, nabídka společnosti Porr obsahovala zásadní nedostatky, které podnik z pohledu zákona o zadávaní veřejných zakázek a s ohledem na péči řádného hospodáře nemohl akceptovat. Opožděná stavba za zhruba 30 miliard korun se tak snad konečně posune do fáze realizace.

Do zadávacího řízení se celkově přihlásily tři subjekty, a to sdružení vedené společností Subterra (dceřiná firma Metrostavu – pozn.red.), sdružení vedené společností Porr a sdružení vedené společností Strabag, které vzhledem k nejvyšší nabídkové ceně nemělo reálnou šanci uspět. Dvě levnější nabídky DPP vyhodnocoval postupně podle předložené ceny. Hodnotící komise měla pro své závěry k dispozici řadu expertních a právních analýz.

Oba uchazeči museli v průběhu zadávacího řízení své nabídky na základě výzev DPP vysvětlit a upravit, jelikož obsahovaly mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nedostatky v oblasti splnění kvalifikačních předpokladů a chyby v předloženém harmonogramu stavby. Zatímco sdružení vedené společností Subterra v odpovědi na výzvu DPP mimořádně nízkou nabídkovou cenu vysvětlilo nebo upravilo a nedostatky v harmonogramu stavby a kvalifikaci doplnilo, sdružení vedené společností Porr výzvu na vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny v podstatě ignorovalo. Prý jen opravilo některé chyby v harmonogramu a současně udělalo chyby nové.

Z těchto důvodů DPP na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise sdružení vedené firmou Porr ze zadávacího řízení vyloučil. Pokud by tak DPP neučinil, jednal by v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a v rozporu s péčí řádného hospodáře. Sdružení vedené společností Subterra tak uspělo s druhou nejnižší nabídkovou cenou 29 988 857 254 korun bez DPH.

Vizualizace stanice Krč nové linky metra D. Zdroj: DPP

Dopravní podnik má podezření, že některé položky v nabídce firmy Porr byly oceněny hluboko pod tržním standardem a obsahovaly tak uchazečem nezdůvodněnou nízkou nabídkovou cenu. To se týkalo položek se zásadním významem pro projekt, například ražeb tunelů. Oproti tomu byla nabídka v některých paušálních položkách, jako například zařízení staveniště, či kompletační a koordinační činnost, naceněna mnohonásobně výše, než předvídal projektant a než je nacenili ostatní dodavatelé.

Pokud by DPP takovou nabídku akceptoval, mohl by už na začátku projektu zaplatit více než miliardu bez toho, aby plnění smlouvy reálně začalo. V případě prodlení se stavbou by pak DPP i bez svého zavinění hradil další stovky milionů za kompletační a koordinační činnost. Takové podmínky jsou pro DPP nepřijatelné.

„DPP vždy postupuje striktně podle zákona o zadávání veřejných zakázek a v souladu s povinností péče řádného hospodáře,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Stejně tomu bylo i v tomto případě a za naším rozhodnutím si stojíme. Ačkoliv jsme u této zakázky očekávali, že se kolem ní svede velká bitva, některé praktiky jsou pro nás zcela nepřijatelné,“ dodal Witowski.

Ředitel dopravní podniku upozornil, že místo toho, aby probíhala férová soutěž, je vyvíjen nátlak na členy představenstva DPP, dozorčí rady i Rady hlavního města Prahy, a dokonce někdo pod smyšlenými jmény vyhrožoval samotným členům hodnotící komise. „V souvislosti s tím, čemu byli členové hodnotící komise i samotný podnik vystaveni, zvažujeme další právní kroky. Takové praktiky jsou nepřípustné a zcela mimo jakékoliv akceptovatelné meze,“ dodal Witowski.

Více o průběhu přípravy a stavby nové linky pražského metra D se dočtete ve zprávě Výstavba nové linky pražského metra pokročila. K propojení stanic Pankrác a Olbrachtova zbývá prokopat 60 metrů tunelu.

(red)