INZERCE

Model kogenerační jednotky. Foto: prezentace společnosti Tedom

Od zakladatelů do Faitova fondu a teď šup k Japoncům. Úspěšný podnik Tedom podruhé mění majitele

Tedom, největší a nejznámější český výrobce kogeneračních jednotek, změní majitele. Od investičního fondu Jet 2 vedeného byznysmenem Igorem Faitem jej koupí japonský koncern Yanmar. Pojďme si připomenout pozoruhodný příběh firmy Tedom, kterou začal budovat její zakladatel Josef Jeleček po roce 1990 od nuly. Dnes se jedná o úspěšnou firemní skupinu s globální působností a tržbami až 8 miliard korun za rok.

Kogenerační jednotku si lze přestavit jako velký plynový motor, který s vysokou účinností spaluje zemní plyn či bioplyn a vyrábí z něj elektřinu a teplo. Pořizují si je teplárenské firmy, ale také průmyslové podniky, hotely, nákupní centra, akvaparky či nemocnice. Tedom má v nabídce kogenerační jednotky s elektrickým výkonem od 20 kW do 4,5 MW a za dobu své existence jich zákazníkům dodal více než devět a půl tisíce.

Zakladatel firmy Josef Jeleček se nejprve zaměřil na malé domácí elektrárny založené na spalovacím motoru ze Škody Favorit. Vyrobená elektřina směřovala do sítě, teplo mohla domácnost využít pro svou spotřebu. Prvním zákazníkem, u kterého se zařízení testovalo, byl Jelečkův tchán, vzpomínal zakladatel firmy při rozhovoru s autorem článku v roce 2013. Název firmy Tedom byl ostatně zkratkou sousloví „teplo domova.“

Společný podnik Tedom + ČEZ

Původně se jednalo spíše o koníček, Jeleček současně pracoval jako operátor sekundárního okruhu v dukovanské elektrárně. Přednost však dostalo podnikání. Po skromných začátcích se výroba rozjela v roce 1994, kdy Tedom začal nabízet větší kogenerační jednotky určené pro teplárenské firmy. Výrobní podniky vyrostly ve Výčapech u Třebíče a ve středočeských Hořovicích.

K dalšímu růst přispělo navázání partnerství s lídrem elektrárenského byznysu – společností ČEZ. Tedom vlastnil podíl ve společném podniku ČEZ Energo až do roku 2020, kdy jej výhodně prodal za 1 miliardu korun (s hrubým ziskem 648 milionů korun). Jejich obchodní spolupráce nicméně běží dodnes. Růst Tedomu podpořila také expanze na zahraniční trhy, například do Německa, Ruska a na Slovensko.

Kogenerační jednotka na výrobu elektřiny a tepla na sídlišti v Jablonci nad Nisou. Zdroj: tisková zpráva ČEZ ESCO

Samozřejmě, že ne všechno vyšlo. Tedom zkoušel prorazit také na trhu s autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn, ale po sedmi letech jejich výrobu ukončil. Zpočátku to vypadalo nadějně, ale příchodu krize na podzim roku 2008 zájem o tyto autobusy klesl a jejich výroba se stala ztrátovou. Konec jejich produkce nastal v lednu roku 2012, do té doby vznikly zhruba dvě stovky autobusů značky Tedom.

V letech „před koronavirem“ se jednalo o úspěšný podnik se více než 500 zaměstnanci a tržbami okolo 2 miliard korun za rok. Původní vlastníci Josef Jeleček a Ivo Poukar, kteří vlastnili 55 procent akcií, se však v roce 2019 rozhodli své podíly prodat – prý kvůli únavě po desetiletích v byznysu. Média včetně Ekonomického deníku v té době informovala o sporech mezi akcionáři, konkrétně mezi Jelečkem a Markem Rosenbaumem, který prostřednictvím kyperské „schránkové“ firmy vlastnil zbývajících 45 procent akcií.

Levně koupit a draze prodat

Kupujícím byl brněnský investor Igor Fait, přesněji řečeno jím vedený investiční fond Jet 2. Fait má pověst experta na transakce typu „levně koupit a draze prodat“ s klasickým, zhruba pětiletým investičním horizontem. V květnu 2019 získal v Tedomu majoritu, v polovině roku 2020 dokoupil zbývajících 45 procent od Marka Rosenbauma. Podle zveřejněných finančních výsledků postihlo firmu v letech 2021 a 2022 zdražení zemního plynu, které omezilo zájem o kogenerační jednotky na evropských trzích.

V poslední době se Tedomu opět daří. „Tržby skupiny s tisícovkou zaměstnanců a závody nebo pobočkami v Česku, Německu, Polsku, Slovensku, USA, Británii a Kazachstánu se v roce 2024 očekávají na úrovni cca 8 miliard korun,“ uvedla investiční společnost Jet v tiskové zprávě o prodeji Tedomu.

„Od akvizice v roce 2019 se nám podařilo rozvinout Tedom Group ve skutečně globálního hráče. Tedom je tak nyní nejenom dodavatelem kogeneračních jednotek a poskytovatelem jejich servisu, ale i dodavatelem komplexních energetických řešení,“ říká Oldřich Šoba, projektový ředitel Jet Investment. Skupina Tedom dnes zahrnuje například firmu Tedom energie, která patří díky vstřícným cenám mezi nejrychleji rostoucí dodavatele elektřiny a plynu na českém trhu.

Kupní cenu zatajili

Kupujícím je japonský Yanmar Group, který není v Česku příliš známý. Jedná se však o významnou průmyslovou skupinu založenou již v roce 1912. Dnes se zabývá výrobou motorů různých typů a velikostí, zemědělské techniky a zařízení, stavebních strojů, energetických systémů, námořní techniky a obráběcích strojů. Celá firemní skupina má více než 20 tisíc zaměstnanců a tržby v přepočtu okolo 170 miliard korun za rok.

K podpisu smlouvy o koupi Tedomu došlo ve středu 4. září, transakce bude dokončena po schválení ze strany příslušných antimonopolních orgánů. To může trvat několik měsíců. Zúčastněné strany se dohodly, že detaily transakce včetně kupní ceny nebudou nezveřejňovat. Podle informací v účetních závěrkách vyšlo fond Jet 2 (respektive projektovou firmu Jet 2 Alpha) ovládnutí Tedomu v letech 2019 a 2020 na celkem 2,52 miliardy korun.

David Tramba