Historická zakázka Středočeského kraje a Prahy na provoz vlaků do roku 2059 nabrala zpoždění. Podle původních předpokladů politických představitelů se měl tendr spustit ještě před říjnovými volbami, nyní zaznívá listopad. „Jednadvacátého listopadu by mělo konečně zastupitelstvo hlavního města Prahy schválit vyhlášení vlakové soutěže se Středočeským krajem a pak bude soutěž oficiálně do konce listopadu vypsána,“ sdělil Ekonomickému deníku radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

Dodal, že tak „zazní onen pověstný výstřel ze startovní pistole“. V plánu je, že s vítězem soutěže, který nakoupí nové vlaky a bude je následně provozovat, uzavře kraj spolu s Prahou kontrakt na 30 let od prosince 2029. Výběr by se měl uskutečnit nejpozději příští rok v červnu.

Středočeský kraj s Prahou rozdělil celkovou poptávku po železničních dopravcích na několik samostatných tendrů. Největší z nich se týká 54 elektrických jednotek (EMU 400), kdy má každá z nich kapacitu 400 cestujících. Odhadované náklady na pořízení jednotek jsou přibližně 21,6 miliardy korun, počítá se ale i s opcí na dalších přibližně 112 vozidel, ta by měla dosáhnout výše až 24 miliard korun. Spolu s financemi na servis a provozování jednotek Borecký již dříve vyčíslil hodnotu tendru na 60 miliard korun. Středočeský kraj schválil vypsání tendru v červnu, nyní se čeká ještě na Prahu.

Středočeský kraj chce vypsat tendr na železniční dopravce za přibližně 60 miliard korun. Foto: Prezentace Středočeského kraje

Jak již Ekonomický deník informoval, náklady na tendr si mezi sebe rozdělí Středočeský kraj a Praha v poměru 48,9 procenta pro kraj a 51,1 procenta pro metropoli. Na celý průběh zakázky dohlíží protikorupční organizace Transparency International.

Středočeský radní pro veřejnou dopravu Borecký už dříve také vysvětlil, proč se soutěž vypisuje v tak velkém předstihu. „Výrobci železničních vozidel jsou schopni dodávat první kusy nové techniky nejprve po čtyřech letech po podepsání smlouvy. Je tedy nejvyšší čas hledat nejen dopravce, ale i výrobce nových vlaků,“ zmínil.

Mohlo by vás zajímat

Kontrakt na třicet let se podle něj vypisuje z důvodu, aby mohli dopravci do výsledných nabídek promítnout možnost rozložení investic v čase a došlo ke snížení rizik spojených s případnou změnou provozovatele.

Důležité jsou parametry infrastruktury

O tendru hovořil na nedávné konferenci „Vozidlo, infrastruktura a objednávka veřejných služeb na železnici“ z pohledu objednavatelů dopravy i vedoucí odboru železniční dopravy Integrované dopravy Středočeského kraje Jiří Vecko. V rámci jeho přípravy už podle něj proběhly předběžné tržní konzultace s výrobci a dopravci. Ujasněné jsou i technické parametry vozidel. Jako zásadní zmínil také Vecko velký časový předstih, kdy se musí výběrová řízení řešit. „Výrobní lhůty i ty schvalovací, jsou velké. Začali jsme pět, šest let předem a už je to vlastně na hraně. To souvisí s tím, že my už v tuto chvíli potřebujeme znát ty parametry infrastruktury. Jak bez nich můžeme vědět, co vlastně máme na danou trať objednat?,“ tázal se Vecko.

Středočeský kraj a Praha vypsáním tendru reagují na plánované infrastrukturní změny. Jde o proměnu systému napájení na trati Praha – Beroun od prosince 2029, která znemožní provoz stávajících elektrických jednotek CityElefant. Dojde také k postupné modernizaci trati mezi Prahou a Kladnem včetně nové odbočky na Letiště Václava Havla a modernizaci a dostavbě trati mezi Prahou, Milovicemi a Mladou Boleslaví.

Ve Středočeském kraji se chystají i další soutěže na železniční dopravce, jde o jednotky RegioPanter nebo na elektrické jednotky na trati Praha – Lysá nad Labem. Tendry chce Středočeský kraj vypsat v roce 2025, jejich předpokládaná hodnota se pohybuje v desítkách miliard korun.

Čtěte také:

Na miliardový tendr Středočeského kraje a Prahy bude dohlížet Transparency International

Středočeský kraj se připravuje na historický tendr za 60 miliard. V první polovině 2024 bude hledat železniční dopravce

Tereza Čapková