INZERCE

Pendolino od společnosti Alstom. Foto: České dráhy

Obrat dopravy pomáhá francouzskému výrobci železniční techniky Alstom. Chlubí se vyššími tržbami i ziskem

Rostoucí poptávka po kolejových vozidlech s obratem v provozu zajišťuje plné objednávkové knihy a optimismus francouzskému výrobci železniční techniky Alstom. Společnost, která má pobočku i v České republice, to oznámila v tiskové zprávě.

Od dubna roku 2022 do dubna roku 2023 skupina Alstom zaúčtovala zakázky v hodnotě 20,7 miliardy eur, což odráží významný obchodní úspěch v různých zeměpisných oblastech, včetně Afriky/Středního východu a Střední Asie a Asie/Tichomoří, a produktových řadách, včetně služeb.

Zakázky na služby dosáhly velmi vysoké úrovně 6,4 miliardy eur, což představuje 31 procent celkového objemu zakázek.

Tržby dosáhly 16,5 miliardy eur, v souladu s cílovou trajektorií, přičemž poměr objednávek k fakturám byl na solidní úrovni 1,25. Objem nevyřízených objednávek dosáhl 87,4 miliardy eur, což poskytuje silnou viditelnost budoucích prodejů.

Ve fiskálním roce 2022/23 činil upravený provozní zisk skupiny Alstom 852 milionů eur, což odpovídá upravené provozní marži ve výši 5,2 procenta. Upravený čistý zisk dosáhl 292 milionů eur a volné cash flow za fiskální rok činilo 199 milionů eur.

K 31. březnu 2023 činil čistý dluh skupiny 2 135 milionů eur ve srovnání s 2 085 miliony eur čistého dluhu převedeného skupinou do 31. března 2022. Alstom měl k 4. březnu 787 solidní likviditu ve výši 9 102 milionů eur a vlastní kapitál ve výši 31 2023 milionů eur.

Představenstvo na svém zasedání 9. května 2023 rozhodlo navrhnout rozdělení dividendy ve výši 0,25 eur na akcii na příští řádné valné hromadě, která se bude konat 11. července 2023, což odpovídá výplatnímu poměru 33 procent upraveného čistého zisku.

„V průběhu roku jsme dosáhli solidních obchodních výsledků, nové objednávky přesáhly 20 miliard eur a poměr objednávek k fakturám je stabilní na úrovni 1,25. Dynamika trhu zůstává velmi pozitivní díky přesvědčivému příjmu objednávek a vyhlídkám na růst ve všech regionech, podporovaným příznivým politickým prostředím zaměřeným na dekarbonizaci dopravy. Alstom končí letošní rok provozně posílen a urychluje svou transformaci. Zejména jsme přizpůsobili náš model tak, aby úspěšně řešil krize dodavatelského řetězce a elektronických součástek a zároveň dosahoval finančních a environmentálních výsledků v souladu s našimi cíli. Jsme i nadále odhodláni dosáhnout našich střednědobých cílů v oblasti ziskovosti a generování hotovosti, kterých bude dosaženo v letech 2025 až 26,“ řekl Henri Poupart-Lafarge, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Alstom.

V Evropě společnost Alstom od dubna roku 2022 do dubna roku 2023 zadala zakázky v hodnotě 12,8 miliardy eur oproti 12,7 miliardy eur v předchozím roce. V Německu získal Alstom zakázku na dodávku 130 vysokokapacitních dvoupodlažních vlaků Coradia StreamTM a jejich údržbu na 30 let pro Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) pro síť v Bádensku-Württembersku, včetně opce na dalších až 100 vlaků. Tato zakázka v hodnotě 2,5 miliardy eur je jasným signálem ambicí společnosti Alstom na získání podílu na německém trhu.

Tržby z prodeje kolejových vozidel dosáhly 8,8 miliardy EUR, což představuje nárůst o 2 procenta na skutečném základě, který je výsledkem úspěšného plnění hlavních smluv o kolejových vozidlech, včetně vlaků Coradia Stream v Nizozemsku regionální vlaky Regio 2N a dvoupodlažní vlaky RER NG pro SNCF, jakož i Vlaky EMU pro pařížské metro pro RATP ve Francii a pro Trenitalia v Itálii, vlaky Metropolis pro Transports Metropolitans de Barcelona ve Španělsku, vlaky ICE 4 a vlaky S-Bahn Stuttgart pro Deutsche Bahn v Německu, vlaky Aventra ve Velké Británii a multifunkční dvoupodlažní autobusy M7 pro SNCB v Belgii.

Na druhé straně velké zakázky na kolejová vozidla, jako jsou dvoupodlažní vlaky pro SBB ve Švýcarsku, vlaky Coradia Stream v Itálii a také nový železniční vůz Transilien pro SNCF ve Francii se chýlí ke konci, což ve srovnání s předchozím fiskálním rokem přináší nižší úroveň prodeje.

Tržby ze služeb dosáhly 3,8 miliardy eur, což představuje meziroční nárůst o 12 procent, a to díky růstu údržby v Evropě a také v oblasti provozu vlaků a údržby systémů v Severní a Jižní Americe.

V divizi signalizace vykázala společnost Alstom tržby ve výši 2,4 miliardy eur, což představuje nárůst o 7 procent ve srovnání s předchozím rokem, a to díky stabilní úrovni realizace v Evropě a regionu APAC a také díky rostoucím výsledkům v Německu.

Tržby ze systémů vzrostly o 28 procent na 1,5 miliardy eur, což odráží zrychlenou realizaci klíčových projektů, včetně projektů jednokolejné železnice v Káhiře, jednokolejných projektů v Thajsku a projektu Tren Maya v Mexiku.

Alstom působí v České republice již více než 23 let a je jednou z předních společností na českém železničním trhu s portfoliem v oblasti kolejových vozidel a komponentů, digitálních a integrovaných systémů a služeb. S výrobním závodem v České Lípě a obchodním zastoupením v Praze poskytuje Alstom svým zákazníkům v České republice řešení globální mobility.

Alstom je také prvním poskytovatelem vysokorychlostních technologií v zemi, a to se sedmi vysokorychlostními vlaky Pendolino ve službách společnosti České dráhy.

Alstom je také prvním poskytovatelem systému ETCS úrovně 2 v souladu s nejnovějším standardem EU. V souladu s komplexním portfoliem železničních řešení operují na českém trhu také Alstom lokomotivy Traxx.

Výrobní závod v České Lípě je druhým největším výrobcem v českém železničním průmyslu.

(nik)