INZERCE

Houfnice Caesar na podvozku od společnosti Tatra. Foto: Tatra Trucks

Obrana uzavřela smlouvu na nákup děl za 8,5 miliardy z Francie

Ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu na nákup 52 samohybných houfnic Caesar od francouzské firmy Nexter Systems. Zaplatí za ně i s DPH 8,52 miliardy korun. Smlouvu za přítomnosti ministra a ministryně obrany ČR a Francie Lubomíra Metnara (za ANO) a Florence Parlyové podepsal náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Lubor Koudelka a zástupce Nexteru.

Ve výzbroji české armády nahradí děla DANA, jež neodpovídají požadavkům NATO na dostřel i na ráži, kterou spojenci používají. Většinu děl zkompletuje v Česku holding Czechoslovak Group (CSG), který dodá podvozky Tatra a pancéřové kabiny.

Děla budou asi o 40 procent dražší, než ministerstvo původně očekávalo. Předpokládalo, že vyjdou na šest miliard korun. Důvody zvýšení ceny vysvětlilo inflací, zvýšením cen surovin nebo přesunem výroby do Česka. Francouzská firma původně požadovala ještě asi o miliardu více, než je výsledná kupní cena, která vzešla z několikaměsíčních vyjednávání.

Houfnice armáda do výzbroje zavede v letech 2024 až 2026. První čtyři děla budou kompletně vyrobená ve Francii, zbývajících 48 pak zkompletují české podniky přímo v Česku. Těžké kolové podvozky a pancéřovou kabinu dodají firmy z holdingu CSG.

Francouzského výrobce ministerstvo oslovilo přímo a nevypisovalo výběrové řízení. Využilo výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek na nákup vojenského materiálu. Při výběru ministerstvo posuzovalo výrobky osmi možných dodavatelů, do finálního zvažování se dostalo také slovenské dělo Zuzana. Podle dřívějších informací byla francouzská nabídka levnější i technicky výhodnější.

Končící houfnice DANA v armádě slouží déle než 40 let a nebyly zásadně modernizovány. Ve výzbroji jich má 13. dělostřelecký pluk 48 kusů. Využívají munici ráže 152 milimetrů, zatímco dělo Caesar munici ráže 155 milimetrů, kterou používají spojenci v NATO. Francouzské dělo by mělo být schopno dostřelit 40 kilometrů, zatímco DANA asi 20 kilometrů. Francouzské dělo má poloautomatické nabíjení, DANA se nabíjí zcela automaticky.

(čtk)