Neděle, 17. října, 2021

Obrana loni neutratila všechny přidělené peníze, navíc řeší návrat kontroverzního náměstka

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Ministerstvo obrany v loňském roce „neutratilo“ 1,89 miliardy korun ze svého více než 76 miliardového rozpočtu. Podle podkladů pro poslance je to však nejmenší procentuální nedočerpání (2,49 procent) od roku 2016 což představuje 1,89 miliardy korun. Poslanci navíc řešili návrat náměstka, který se k nim nechoval příliš uctivě.

Téměř 1,9 miliardy korun z přiděleného rozpočtu neutratilo ministerstvo obrany v loňském roce. Vyplývá to z materiálů pro členy sněmovního výboru pro obranu. Kromě čerpání financování museli také zástupci ministerstva (ministr nebyl na jednání výboru přítomen) vysvětlovat povýšení Filipa Říhy do pozice náměstka, ze které byl nucen odejít zhruba před rokem. Důvodem bylo zdražení několika klíčových armádních projektů a především špatná komunikace Filipa Říhy s – pro ministerstvo obrany klíčovými – poslanci výboru pro obranu.

V loňském roce byl rozpočet ministerstva obrany 76,21 miliardy korun a podle zprávy vedení ministerstva pro členy sněmovního výboru pro obranu bylo nedočerpáno 1,89 miliardy korun. Největší „nečerpanou“ položku tvoří projekt ekologizace vytápění prostějovských leteckých kasáren za 123 milionů korun´. Nepodařilo se také pořídit mobilní strážnice za 33 milionů korun a stejné částky zůstaly nedočerpány v projektu rekonstrukce památníku Vojenského historického ústavu a pořízení minometů ráží 120 a 81 mm.

V běžných výdajích zůstaly rezervy za servisní podpora letounů C-295M (48 milionů), předepsané práce na letounech L-159 (19 mio), a servisní podpoře letounů L-39 a L-159 (14 mio). Nepodařilo se také vyčerpat peníze na náhradní díly pro lehké obrněné vozidlo IVECO (13 mio) a Kombinované potravinové balíčky (12 mio).

Přehled vývoje nedočerpaného zůstatku rozpočtu MO ČR

  • Rok 2016 – 7,91 % konečného rozpočtu.konečný rozpočet = 49,72 mld. Kč, NNV 3,93 mld. Kč
  • Rok 2017 – 7,57 % konečného rozpočtu.
    • konečný rozpočet = 57,30 mld. Kč, NNV 4,34 mld. Kč
  • Rok 2018 – 5,58 % konečného rozpočtu.
    • konečný rozpočet = 63,35 mld. Kč, NNV 3,53 mld. Kč
  • Rok 2019 – 3,71 % konečného rozpočtu.
    • konečný rozpočet = 70,98 mld. Kč, NNV 2,64 mld. Kč
  • Rok 2020 – 2,35 % konečného rozpočtu.
    • konečný rozpočet = 76,21 mld. Kč, NNV 1,79 mld. Kč

„Ministerstvo obrany určitě čerpá lépe než v předchozích letech, nicméně celkově 1,9 miliardy nedočerpaných (z čehož jedna miliarda připadá čistě na akvizice) v momentě, kdy přijdete kvůli vydírání bolševiků o dalších 5 miliard z rozpočtu, nepůsobí dojmem dobrého hospodáře. Armáda potřebuje utrácet vše, co do rozpočtu dostane, aby byla moderní a bojeschopná,“ řekl k loňskému hospodářskému výsledku ministerstva poslanec ODS Karel Krejza.

Nejvíce peněz bylo naopak zaplaceno za pronájem nadzvukových letounů Gripen (1,356 miliardy) a nákup víceúčelových vrtulníků za 1,267 miliardy. Tomu tématu jsme se podrobně věnovali v řadě článků – například připomeňme text Skandál na ministerstvu obrany, zmizel důležitý polský dopis. Aneb, jak se (ne)nakupovaly nové vrtulníky za miliardy. Řešilo se i politické zadání náměstka ministra či text Přestože v požadavcích české armády italské vrtulníky výrazně předčily americké, ministerstvo přesto chtělo a chce nakupovat v USA

Říha opět na scéně

Poslanci výboru pro obranu také řešili skutečnost, že se do náměstkovské funkce vrátil Filip Říha, který loni 14. února rezignoval na pozici náměstka pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic. Od začátku letošního února je náměstkem pro řízení sekce právní a investiční.

Poslanci v předvečer svého jednání dostali anonymní dopis, který popisuje fakt, že Říha z ministerstva nikdy neodešel a v kabinetu ministra obrany Lubomíra Metnara si připravoval pozici pro návrat.

„V druhé polovině 2020 začal připravovat svůj návrat, kdy s pomocí státního tajemníka Vančury připravil změnu systemizace (změnu organizační struktury) ministerstva. Pánové vytvořili novou Sekci investiční a právní, aby tak vzniklo nové místo náměstka. Nová sekce vznikla uměle přesunem jinak funkčních odborů z jiných sekcí. Došlo tak k narušení funkčních procesů a zbytečnému navýšení počtu náměstků (vedle státního tajemníka jich je nyní 8!). Pohltila Odbor legislativní a právní, který ještě rok před tím byl v samostatné sekci a tehdy ministr s tajemníkem tvrdili, že je logické, aby byl odbor přímo pod ministrem, a tak se od 1. 1. 2020 rušila Sekce legislativní a právní, aby se tak zbavili náměstkyně Netolické. Do nové sekce také přesunuli celou správu nemovitého majetku, která do té doby úspěšně fungovala v Sekci majetkové pod náměstkyní Burešovou. To zahrnovalo od veřejných zakázek na stavby až po instalatéry a údržbáře v Agentuře pro hospodaření s nemovitým majetkem (cca 830 lidí). Aby měl přístup k zajímavým informacím a mohl poskytovat různé službičky, požádal na poslední chvíli také o Agenturu služeb (cca 340 lidí, mnoho let pod Sekcí ekonomickou), která řeší letenky, cestovní vyúčtování, vybavení kanceláří, provoz autoparku, řidiče, apod.,“ uvádí se v dopise pro členy sněmovního výboru pro obranu.

Vzhledem k tomu, že Říha odešel především kvůli nezvládnuté komunikaci ohledně zvyšování cen zakázek a většina poslanců si stěžovala na jeho téměř arogantní chování, vzbudilo jeho nové jmenování vlnu údivu. Poslanci „grilovali“ státního tajemníka ministerstva obrany Petra Vančuru, protože jeho šéf – ministr obrany Lubomír Metnar na jednání nebyl. Nakonec byl tento bod přerušen do přítomnosti ministra.

Řehounek: Zpochybňuji Říhovu schopnost vést

„Je to pro mne velmi nemilé překvapení, ze po jeho “dohodovém” odchodu se opět vrací, navíc v čele sekce, pod kterou bude spadat i legislativa a tudíž by měl zajišťovat komunikaci s Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, členy Výboru pro obranu. Tedy s námi, u kterých díky své aroganci, zamlčování informací, možná i poskytování záměrně nesprávných informací, ztratil veškerou podporu,“ řekl předseda podvýboru pro akvizice Ministerstva obrany, obchod s vojenským materiálem a inovace AČR, který projednává zakázky ministerstva ještě před samotným výborem, Jan Řehounek (hnutí ANO). Doplnil, že nezpochybňuje Říhovy odborné znalosti, ale zpochybňuje jeho manažerské schopnosti vést takto velkou sekci ve prospěch ministerstva. „O správnosti výběru, stejně jako o důvodech pro vznik úplně nové sekce, by nás měl přesvědčit státní tajemník, což se nestalo. Jeho argumentace nebyla relevantní,“ dodal Řehounek.
O loňské náladě poslanců výboru pro obranu vůči náměstku Říhovi svědčí citace z jednoho z našich loňských textů:

Právě způsob komunikace o zdražení zakázky na pasivní sledovací systém VERA NG, který měl původně stát zhruba 780 milionů korun vytýkali ministrovi obrany Lubomíru Metnarovi (ANO) i náměstku Filipu Říhovi poslanci Výboru pro obranu na jednání, které se konalo přesně před týdnem. Poslance především zarazilo, že se o navýšení kontraktu na dvojnásobek nedozvěděli ani na výjezdním zasedání výboru, které se konalo 12. a 13. listopadu. Tedy pouhý den předtím, než vyšší cenu zakázky schválilo kolegium ministra. „My jsme řešili ředitele Eduarda Stehlíka, místo aby jsme debatovali o této zakázce. Ale my jsme o ní nemohli debatovat, protože jsme o ní nevěděli. Nedostali jsme o ní informace. A to často máme v přehledech zakázky i na daleko menší částky,“ konstatoval poslanec ODS Karel Krejza. Na to ve svých odpovědích reagoval náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha, který poslancům nabídl, že mohou stanovit některé zakázky jako klíčové. „Pane náměstku, vy my svým vyjádřením připomínáte satirický seriál Jistě pane ministře. Kdy Sir Humprey řekl, ať mu politici řeknou, co chtějí slyšet a on jim to řekne,“ dodal směrem k Říhovi Krejza.

(Ne)komunikace mu „zlomila vaz“, teď ji bude „mít pod sebou“

Paradoxní je, že v nově vzniklé „Říhově“ sekci bude i legislativa, které obsahuje i vyjednávání ve sněmovně, což se Filipu Říhovi v minulosti moc nevedlo. Lze předpokládat, že i z tohoto důvodu na něj bude poslanci hleděno přísněji, než kdyby výběrové řízení vyhrál někdo jiný.

I když i na výběrové řízení padá stín pochybnosti – bylo vyvěšeno na stránkách ministerstva v sobotu 19. 12. s termínem pro podání žádostí 30. 12., což je 6 pracovních dní. U místa stanovili povinnost prověrky na mimořádný stupeň Přísně tajné (tu Filip Říha má z předchozího působení). „S takovým dokumentem Říha pravděpodobně na nové pozici nepřijde do styku. Nicméně mělo to odradit případné jiné zájemce. Byla stanovena zákonná podmínka že uchazeč v prvním kole může být pouze ten, který je aktuálně na řídící pozici.,“ uvádí se v dopise poslancům.

Lze tedy předpokládat, že ani nyní nebude mít náměstek Filip Říha náruč členů důležitého sněmovního výboru otevřenou a ministr Metnar bude mít na příštím zasedání co vysvětlovat.

Jak sekce Filipa Říhy čítající přes 1 200 zaměstnanců vznikla:

  • z původní sekce majetkové přešly:
    Odbor nemovité infrastruktury – veřejné zakázky v oblasti nemovité infrastruktury (výstavba, oprava, údržba, úklid,…)
    Odbor nabývání movitého majetku
    Agentura hospodaření s nemovitým majetkem – správa nemovitého majetku, příprava a řízení staveb, pronájmy majetku, údržbáři
  • z přímého podřízení ministra:
    Legislativní a právní odbor
    Oddělení legislativní a právní
    Oddělení vnitřních předpisů
    Oddělení pro právní zastupování
  • ze sekce Ekonomické přešla:
    Agentura služeb – autopark, vybavení kanceláří, IT služby, cestovní doklady, letenky

Jiří Reichl

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter