Středočeský kraj společně s Prahou finišují s přípravami rozsáhlého tendru na železničního dopravce. Vypsat veřejnou soutěž má kraj v plánu ještě před krajskými volbami letos v říjnu. Podle středočeského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) zatím o tendr v rámci předběžných tržních konzultací vyslovilo zájem pět dopravců. Upřesnil, že jde o České dráhy, RegioJet, Arrivu, rakouského dopravce ÖBB a zájem má i Železničná spoločnosť Slovensko.
Souběžně s dopravci v rámci předběžných tržních konzultací oslovil Středočeský kraj s Prahou také výrobce, zájem mají čtyři z nich. S vítězem soutěže uzavře kraj spolu s Prahou kontrakt od prosince 2029 na 30 let. Vybrat ho chtějí nejpozději příští rok v červnu. K uzavření smlouvy by poté mělo dojít v říjnu.
Středočeský kraj s Prahou rozdělil celkovou poptávku po železničních dopravcích v regionech na několik samostatných tendrů. Největší z nich se týká 54 elektrických jednotek (EMU 400), kdy má každá z nich kapacitu 400 cestujících. Odhadované náklady na jejich pořízení jsou přibližně 21,6 miliardy korun, počítá se ale i s opcí na dalších přibližně 112 vozidel, ta by měla být ve výši až 24 miliard korun. Spolu s financemi na servis a provozování jednotek Borecký vyčíslil hodnotu tendru na 60 miliard korun.
Náklady na tendr si mezi sebe rozdělí Středočeský kraj a Praha v poměru 48,9 procenta pro kraj a 51,1 procenta pro metropoli. Na celý průběh tendru dohlíží protikorupční organizace Transparency International. „Monitoring byl zahájen už v průběhu přípravy zadávací dokumentace tak, aby byly pokryty všechny aspekty této zakázky. S ohledem na velikost zakázky lze očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý, chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je zadávána,“ informoval náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Mohlo by vás zajímat
Středočeský radní pro veřejnou dopravu Borecký také vysvětlil, proč se soutěž vypisuje v tak velkém předstihu. „Výrobci železničních vozidel jsou schopni dodávat první kusy nové techniky nejprve po čtyřech letech po podepsání smlouvy. Je tedy nejvyšší čas hledat nejen dopravce, ale i výrobce nových vlaků,“ informoval.
Kontrakt na třicet let se podle něj vypisuje z důvodu, aby mohli dopravci do výsledných nabídek promítnout možnost rozložení investic v čase a došlo ke snížení rizik spojených s případnou změnou provozovatele. Uvedl zároveň, že jde o premiéru, kraj za posledních 24 let železniční dopravce nesoutěžil. Vše se dosud řešilo přímým zadáváním. „My to teď měníme nejen, protože nám to ukládá legislativa, ale i proto, že si myslíme, že soutěž je dobrým základem pro to, jak dosáhnout dobré služby pro veřejnost,“ zmínil Borecký.
Tendr si vyžádaly změny na tratích
Kvalifikačním předpokladem pro účast dopravce v nabídkovém řízení bude „odježděných“ 15 milionů kilometrů na tratích v Česku, ale i zahraničí, během posledních třech let. V případě jednotek EMU 400 by pak měly mít vozy maximální délku, které je limitována délkou nástupišť Správy železnic, což je 220 metrů. Měly by být nízkopodlažní a počítá se s místy pro invalidní vozíky, kočárky i bicykly. Vnitřní uspořádání sedaček by mělo být ze 40 procent v takzvané letadlové podobě a z 60 procent by měla být sedadla proti sobě.
Středočeský kraj a Praha vypsáním tendru reagují na plánované infrastrukturní změny. Jde o změnu systému napájení na trati Praha – Beroun od prosince 2029, která znemožní provoz stávajících elektrických jednotek CityElefant. Dojde také k postupné modernizaci trati mezi Prahou a Kladnem včetně nové odbočky na Letiště Václava Havla a modernizaci a dostavbě trati mezi Prahou, Milovicemi a Mladou Boleslaví.
Nové jednotky EMU 400 mají na hlavních příměstských tratích postupně nahradit vozy CityElefant. Sedmnáct starších vozů chce kraj v prosinci 2029 zcela vyřadit z provozu, s ostatními se na tratích počítá ještě do roku 2040. Kromě hlavního třicetiletého tendru by měli další vysoutěžení dopravci podle Středočeského kraje a Prahy zajistit po dobu 15 let provoz na tratích S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – (Ústí nad Labem) či R44 Praha – Kralupy nad Vltavou a R49 Praha – Benešov – (Tábor), a to s jednotkami s kapacitou zhruba 240 cestujících a také většinou stávajících jednotek CityElefant.
S vypsáním soutěže na provoz jednotek typu EMU 240 Středočeský kraj s Prahou počítá v polovině příštího roku a kontrakt by měl trvat od roku 2029 do roku 2044. Nedořešené jsou zatím linky S3 Praha – Mladá Boleslav, S6 Praha – Hostivice – Rudná, S8 Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany a S54 Hostivice – Podlešín ohledně kterých vede Středočeský kraj s Prahou jednání.
Podle Zdeňka Hřiba jsou soutěže primárním nástrojem pro zajištění provozu osobní drážní dopravy. Komplikuje to ale podle něj postup elektrifikace tratí, proto v některých specifických případech se musí přistoupit k prodlužování nebo přímým kontraktům kvůli vysoké míře nejistoty.
Zdeněk Hřib také zmínil, že je pro Prahu zásadní, aby co největší počet dojíždějících využíval příměstskou, kolejovou dopravu. „Důležité je proto zachování její vysoké kvality, a to nejen navyšováním kapacit ale i zvyšováním komfortu pro cestující,“ uvedl.
Pořízení nových vlaků podle Boreckého výrazně ovlivní finanční náročnost zajištění veřejné dopravy. Předpokládá, že kvůli 54 jednotkám EMU 400 ročně dojde k nárůstu nákladů o 1,4 miliardy korun a při započítání dalších 60 jednotek by to bylo tři miliardy korun ročně, ve hře je tedy zvyšování jízdného.
V současnosti se tržby ve Středočeském kraji podílí na celkových příjmech z dopravní obslužnosti 34 procenty, do budoucna by to ale mělo být podle Boreckého 50 procent. Konkrétní výši zdražení jízdného specifikovat nechtěl.
Čtěte také:
Na miliardový tendr Středočeského kraje a Prahy bude dohlížet Transparency International
Tereza Čapková