INZERCE

Praha Hlavní nádraží. Foto: wikimedia

Projekt Nový Hlavák: nechvalně proslulý Sherwood kolem nádraží projde revitalizací

Prostituce, drogy, bezdomovci. Žádný znalec poměrů mu neřekne jinak než Sherwood . Teď chce Praha okolí Hlavního nádraží revitalizovat. A nejen Vrchlické sady, které ho obklopují, ale také nádražní halu. Součástí projektu je i výstavba nové tramvajové trati.

Pod názvem Nový Hlavák schválili členové Rady hlavního města Prahy vypsání soutěžního záměru pro revitalizaci území kolem hlavního nádraží.
„Dlouhodobě se snažíme o zlepšování kvality veřejného prostoru, aby byl opravdu pro lidi a nebyl pro ostudu. A území kolem hlavního nádraží potřebuje proměnu jako sůl, přeci jen jde o vstupní bránu do města. Park, kterému se nelichotivě přezdívá Sherwood, dostane svěží tvář včetně nové tramvajové trati,“ říká primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.

Nový Hlavák počítá s přeměnou Vrchlického sadů včetně výstavby nové tramvajové trati, která povede z Opletalovy ulice k Národnímu muzeu, a s rozsáhlou rekonstrukcí odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Cílem projektu je kultivace a renovace celého území a vytvoření výrazně lepších podmínek jak pro rezidenty, tak pro cestující.

„Za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa. Tuto situaci chceme změnit také stavbou nové tramvajové trati mezi Muzeem a Bolzanovou ulicí, která umožní umístit zastávku tramvaje přímo před nádražní budovu, podobně jako na blízkém Masarykově nádraží. Společně s rekonstrukcí Vrchlického sadů a historickou i novou budovou hlavního nádraží vznikne v příštích letech důstojný, funkční a reprezentativní vstup do hlavního města,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Podmínky soutěžního dialogu Nový Hlavák budou oficiálně vyhlášeny v první polovině června. Pro samotnou účast v soutěžním dialogu a zpracování návrhu bude odbornou porotou vybráno pět multidisciplinárních týmů na základě profesní metodiky přístupu.

,,Problémy „Sherwoodu“ nemohou být vyřešeny bez přestavby odbavovací haly a obráceně. Je třeba k nim přistoupit s citem, aby se z vnitřní periferie stala reprezentativní brána do města. I proto chceme dát příležitost kreativním mozkům přijít s myšlenkami, promyšleným urbanismem a návrhy, které by nás v tuto chvíli třeba ani nenapadly“, říká náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

Nová hala

„Správa železnic si uvědomuje, že největší nádraží v České republice je součástí veřejného prostoru v centru metropole, a proto jsme začali s přípravou a nyní už i realizací projektů, které přinášejí pozitivní změny. Rekonstrukcí prochází např. památkově chráněná Fantova budova. Pražanům, a nejen jim, od loňského podzimu slouží prodloužený severní podchod, díky němuž došlo k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti mezi městskými částmi. Společným soutěžním dialogem, jehož součástí je rekonstrukce nové odbavovací haly, završíme dokončení změn celého komplexu a navazujícího veřejného prostoru,“ uvádí Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

Lepší spojení s MHD

„Hlavnímu nádraží v současnosti chybí větší propojení s MHD. Dnes je přímo v odbavovací hale pouze vstup do stanice metra C, nejbližší stávající tramvajové zastávky v Bolzanově ulici jsou vzdálené cca půl kilometru. Díky dnes schválenému soutěžnímu dialogu se zde, doufám v dohledné době, dočkáme dostavby plánované tramvajové trati přes Vrchlického sady k Národnímu muzeu a na Vinohrady, která nabídne nová, přímá spojení a zvýší tím atraktivitu MHD i samotného hlavního nádraží. Jsem rád, že se revitalizace této oblasti bude realizovat komplexně. Architektonický soutěžní dialog je vhodnou cestou, jak najít a vyladit správné řešení, které bude uživatelsky přívětivé a současně i dopravně funkční,“ poznamenává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.


Soutěžní dialog a následné uskutečnění projektu je společnou aktivitou Magistrátu hlavního města Prahy, Správy železnic, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Vítězný návrh bude vyhlášen v létě příštího roku.

Jana Bartošová