Evropský parlament velkou většinou schválil reformu společné zemědělské politiky, kterou předtím předjednal s vládami členských států, takže změny mohou nabýt účinnosti od Nového roku 2018. Poslanci slibují, že farmáři získají výhodnější pozici vůči supermarketům a budou odolnější proti rizikům. Členské státy dostanou větší prostor, aby mohly výrazněji podpořit mladé začínající pěstitele a chovatele.
Společná zemědělská politika byla v současné podobně schválena v roce 2013, podle několika nařízení Evropského parlamentu a Rady EU (národních států), s jednou závěrečnou výjimkou:
- č. 1305/2013 (podpora pro rozvoj venkova z fondu EZFRV)
- č. 1306/2013 (financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky)
- č. 1307/2013 (pravidla pro přímé platby zemědělcům v režimech podpory)
- č. 1308/2013 (společná organizace trhů se zemědělskými produkty)
- č. 652/2014 (pravidla pro řízení výdajů v oblasti potravinového řetězce)
Parlament a Rada spolu letos vyjednaly reformu, kterou nyní jednoznačně schválili poslanci: 503 zastupitelů bylo pro, 87 proti (hlavně Zelení) a 13 přítomných zákonodárců využilo možnost nehlasovat. Mezi Čechy byl proti pouze Jiří Payne (Svobodní, EFDD), který letos v Parlamentu vystřídal svého bývalého stranického předsedu Petra Macha.
[mn_protected]
Poslanci Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP), Olga Sehnalová (ČSSD, S&D) nebo Evžen Tošenovský (ODS, ECR) patřili k většině. Na svých webových stránkách novelu obhajují stejnými slovy, která najdeme taky v oficiálním parlamentním newsletteru. Tam mimo jiného stojí: “Členské státy by měly získat více flexibility při definování takzvaných aktivních zemědělců, tedy osob oprávněných čerpat farmářské dotace EU (takzvané přímé zemědělské platby). Výrazně by také mohly navýšit dodatečnou podporu pro mladé zemědělce s cílem napomoci generační výměně v rychle stárnoucím sektoru.”
Mohlo by vás zajímat
Odpůrce úspěšného návrhu, Jiří Payne odmítá veřejnou podporu soukromých podnikatelů: “Evropské dotace fungují na podobném principu jako hazard – všem jsou sebrány peníze, aby potom jeden mohl vyhrát. Pravidla i vítěze však určuje úředník. Dotace jsou v podstatě stejné jako korupce, protože mají tentýž účel – aby nevyhrál ten nejlepší.”
Projděme nové pasáže právních aktů, na základě kterých bude rozdělováno více než 40 % výdajů Evropské unie.
Prodej produktů a krize
Revidovaný text má podle většiny poslanců “posílit vyjednávací pozici farmářů vůči supermarketům”. Zemědělské organizace totiž budou moci společně plánovat výrobu a vyjednávat smlouvy, což doposud kvůli ochraně hospodářské soutěže směly jenom vybrané skupiny (například mlékaři, pěstitelé oliv, chovatelé hovězího dobytka nebo producenti obilovin).
Ve zhoršených podmínkách (kvůli extrémnímu počasí, škůdcům a chorobám, neúrodě, cenovým výkyvům, ekonomické krizi apod.) získají zemědělci celkově vyšší náhrady. Evropská komise má díky pružnějším pravidlům rychleji reagovat, aby hned v těžkém období podpořila farmáře “mimořádným opatřením”.
Větší volnost pro členský stát
Pokud jde o přímé platby chovatelům a pěstitelům, definici “aktivního zemědělce” najdeme v nařízení č. 1307/2013, Článku 9. Tam na začátku druhého odstavce stojí:
“Přímé platby se neposkytnou fyzickým či právnickým osobám ani skupinám fyzických či právnických osob, které provozují letiště, železniční služby, vodárny, služby v oblasti nemovitostí, stálé sportovní a rekreační areály.”
V novém textu však přibyla pasáž: “Členské státy mohou rozhodnout, že od roku 2018 nebo od jakéhokoli následujícího roku přestanou uplatňovat odstavec 2.” Pokud tedy Česká republika bude chtít, smí množinu “aktivních zemědělců”, neboli potenciálních příjemců dotace, zvětšit.
[/mn_protected]
Petr Woff