INZERCE

Vizualizace plánovaných bezemisních lodí Thor a Sif. Foto: tisková zpráva spol. Ulstein

Norská loděnice chce postavit jadernou nabíječku pro bezemisní plavidla

Také lodní doprava má být v budoucnosti bezemisní. Přispět k tomu chtějí norské loděnice Ulstein, které představily koncept lodi Thor poháněné jaderným reaktorem. Energie má mít doslova na rozdávání – měla by totiž sloužit jako dobíjecí stanice pro elektrické lodě na moři.

Společnost Ulstein chce plánovanou loď Thor vybavit jaderným reaktorem čtvrté generace chlazeným tekutou solí. Chce tak vsadit na moderní jadernou technologii, s níž ve své taxonomii zelených financí počítá i Evropské unie. Spolu s 149 metrů dlouhým Thorem chce Ulstein postavit také 100metrovou výletní loď Sif s pohonem na elektřinu z bateriového úložiště. Díky ní chce v praxi demonstrovat, že dobíjení z lodního reaktoru je možné.

„Máme cíl, ambice a povinnost k životnímu prostředí přejít k bezuhlíkovému provozu, ale zatím jsme neměli potřebné řešení,“ uvedla generální ředitelka Ulsteinu Cathrine Kristiseter Marti v tiskové zprávě. Bezemisní lodě mají sloužit hlavně v ekologicky zranitelné oblasti Arktidy. Cestovatelé na výletních lodích tak budou moct oblast navštívit bez výčitek, že emise z lodních motorů poškozují tamní ekosystémy.

Název Thor odkazuje nejen na starogermánské božstvo, ale také na záměr využít v reaktoru thorium. Tento radioaktivní prvek je dostupnější ve větším množství než uran, ale na rozdíl od něj se zatím v jaderné energetice využívá jen minimálně.

Rychlé reaktory čtvrté generace mají přinést několik výhod oproti lehkou vodou chlazeným reaktorům, které se dnes nacházejí třeba v Dukovanech a Temelíně. Díky uzavřenému palivovému cyklu mají vytvářet minimum jaderného odpadu ze svého provozu. Při svém provozu si totiž rychlý reaktor vyrábí jadernými reakcemi nové palivo. První takové reaktory mají zahájit provoz ve Spojených státech již v tomto desetiletí.

(dtr)