INZERCE

Němečtí dopravní odboráři v přímé akci. Foto: EVG

Němečtí dopravní odboráři varují před kolapsem železniční i autobusové dopravy

Dva předáci německého Odborového svazu železnic a dopravy EVG Cosima Ingenschay a Kristian Loroch varovali před hrozícím kolapsem autobusové a železniční dopravy v Německu. „Pokud se železničním společnostem nepodaří v příštích několika měsících doplnit dostatečný počet zaměstnanců, je zastavení dopravy nevyhnutelné,“ tvrdí odborářští předáci.

Již nyní se podle nich vlaky ruší stále častěji, protože už není dostatek personálu.

„Buď jsou pracovní místa neobsazená, a to i kvůli špatným platům, nebo jsou kolegové nemocní; zejména proto, že stres a napětí v práci se nyní vymykají kontrole,“ řekla odborářka EVG Cosima Ingenschay.

Tato situace se bude podle ní v nadcházejících týdnech a měsících dále zhoršovat. Aby se to změnilo, je, jak podotkla, třeba velmi rychle zlepšit rámcové podmínky.

„Od února 2023 budeme jako EVG vést kolektivní vyjednávání s přibližně 50 společnostmi v odvětví autobusové a železniční dopravy. Naším cílem bude výrazně zvýšit mzdy, a to jednotně v celém odvětví tím, že stanovíme stejné požadavky pro všechny podniky,“ zdůraznila Cosima Ingenschay.

Doplnila, že araktivní platové podmínky také zvyšují šanci na obsazení volných pracovních míst. Nakonec by z toho měli prospěch i cestující.

„Všechny personální ofenzívy budou odsouzeny k neúspěchu, pokud společnosti konečně nevyplatí odpovídající mzdy,“ dodal Kristian Loroch, vedoucí výboru pro kolektivní vyjednávání EVG.

Fluktuace roste

Na příkladu Deutsche Bahn pak jasně řekl: „Nestačí prohlásit, že chceme letos přijmout 25 000 nových zaměstnanců. Nejprve je třeba je najít a pak především zůstat. Současné rámcové podmínky k tomu nejsou vhodné.“

„Fluktuace zaměstnanců je vysoká a stále se zvyšuje,“ kritizuje dále Kristian Loroch. Zatímco v roce 2021 opustilo Deutsche Bahn přibližně 6 procent zaměstnanců (k listopadu 2022), v loňském roce to bylo již více než 7,3 procenta odchodů – z toho pouze 1,9 procent v souvislosti s věkem.

„Jsou oblasti, například v oblasti bezpečnosti, kde 80 až 90 procent uchazečů opět odejde, když vidí, kolik je železnice ochotna za tento důležitý úkol zaplatit. To vyvolává poplach,“ říká dále Kristian Loroch.

Vzhledem k velkému počtu volných pracovních míst se zvyšuje zátěž zbývajících zaměstnanců. Počet přesčasových hodin se neustále zvyšuje, stejně jako počet nemocných.

„Zatímco v roce 2021 byla míra nemocnosti stále na dobré úrovni 5,5 procent, v roce 2022 byl zaznamenán výrazný nárůst na 7,1 procento. V některých oblastech, jako je vlaková doprava, nádražní doprava, ale i autobusová doprava, je nyní tento podíl 10 procent a více,“ vysvětluje dále Kristian Loroch.

Vysoká nemocnost nakonec podle Lorocha vedla k prudkému nárůstu počtu přesčasových hodin: z 6,7 milionu hodin v roce 2021 na 7,1 milionu hodin v roce 2022. Kromě toho bylo proplaceno více než 1,5 milionu hodin. Kromě toho bylo na tzv. dlouhodobých účtech uloženo téměř 18 milionů hodin přesčasů. To odpovídá práci přibližně 8 700 zaměstnanců na plný úvazek.

„Tato čísla jasně ukazují, že naši kolegové dosáhli bodu zlomu. Mnozí z nich již překročili tuto hranici. To se týká všech společností v autobusovém a železničním sektoru a nebude to platit ještě dlouho,“ poznamenal předseda vyjednávací skupiny EVG Kristian Loroch.

Bez vyšších mezd zájem o práci nebude

Aby se na již tak vyčerpaném trhu práce našel dostatek nových zaměstnanců, musí jim být nabídnuty podstatně vyšší mzdy než v minulosti. Již dnes jsou noví zaměstnanci často placeni nad rámec kolektivní smlouvy, aby vůbec mohli obsadit volná pracovní místa.

„To ukazuje, že mzdy musí jít výrazně nahoru, a to nejen u Deutsche Bahn, ale u všech železničních dopravců i v autobusové dopravě. V opačném případě si budou společnosti navzájem přetahovat zaměstnance a cestující se dostanou na vedlejší kolej,“ doplnila předsedkyně vyjednávacího týmu EVG Cosima Ingenschay.

EVG proto bude v nadcházejícím kole kolektivního vyjednávání požadovat výrazné zvýšení mezd pro celé odvětví.

„Tentokrát jednáme s přibližně 50 společnostmi téměř současně, protože problémy v tomto odvětví jsou všude stejné. Naším cílem je dosáhnout stejného zvýšení mezd ve všech zúčastněných podnicích, protože jen to je spravedlivé. Práce našich kolegů má všude stejnou hodnotu,“ řekla Cosima Ingenscha.

Odboráři EVG rozhodnou o svém požadavku na mzdy v celém odvětví v úterý 7. února.

„V tento den se do Fuldy sjede asi 300 členů vyjednávacího výboru z celého Německa, aby společně rozhodli, kolik peněz budeme pro všechny požadovat navíc a jak dlouho by měla nová kolektivní smlouva platit,“ zdůraznili členové vyjednávacího výboru EVG Cosima Ingenschay a Kristian Loroch.

První kolo jednání bude zahájeno na konci února a potrvá do 24. března 2023.

„Pak budeme mít jednou vyjednáno se všemi zúčastněnými společnostmi. Očekáváme, že nám zaměstnavatelé rychle předloží rozumné nabídky, protože chceme v zájmu našich kolegů co nejdříve dosáhnout přesvědčivé dohody. Pokud se tak nestane, budeme muset velmi rychle přemýšlet o důsledcích,“ uvedli Cosima Ingenschay a Kristian Loroch.

Průzkum s rekordní účastí

Němečtí odboráři si kvůli v situaci v dopravě provedli průzkum, účast členů byla obrovská. Dosud bylo odevzdáno více než 35 000 hlasů.

„V příštích dnech budeme pečlivě analyzovat výsledky, zejména četné dopisy, které jsme obdrželi. Ty bude nyní nutné načíst. Základem pro rozhodnutí našich vyjednávacích komisí o našich hlavních požadavcích je průzkum mezi členy. Do té doby budou k dispozici výsledky. Jedna věc je již jasná: Chceme výrazně více peněz za co nejkratší dobu. A: chceme co nejdříve dosáhnout dohody,“ dodali němečtí dopravní odboráři.

(nik)