INZERCE

Vlak ve stanici v Drážďanech. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Německo spouští měsíční jízdné za 49 euro, zájem je veliký. Podle kritiků ale mohou chybět autobusy i zaměstnanci

Po měsících diskusí a politických bojů mezi federálními a zemskými vládami v Německu se stává měsíční jízdenka v místní a regionální hromadné dopravě za 49 euro realitou. Předplatné lze pořídit od pondělí, informoval německý web o dopravě Bahnblogstelle. Ne všichni jsou ale přesvědčeni, že tento krok je správný. Mohou chybět autobusy nebo personál a naroste i riziko krádeží, poukazují. 

Předplatné má zatraktivnit a zlevnit regionální a místní veřejnou dopravu. Jízdenka za 49 eur, platná od května, je nástupcem té za 9 eur z loňského léta. Umožňuje celostátní cestování v autobusech i vlacích místní a regionální veřejné dopravy. V cestě schálení jízdnému stály ve velké míře finance – federální a zemská vláda se ale nakonec dohodly, že každá z nich ponese polovinu nákladů. Minulý pátek tak Spolkový sněm opatření schválil a tím padla i poslední politická překážka.

Jízdenka s názvem Deutschlandticket je k dispozici pouze jako měsíční předplatné a vydává se ve formě čipové karty nebo jízdenky do mobilního telefonu. Do konce roku je k dispozici i její papírová verze, která však musí být digitálně kontrolovatelná. Tato forma byla zavedena pro spolky, které ještě potřebují čas na digitalizaci.

„Velký úspěch paušálu pro místní dopravu pokračuje. Ráno jsme měli na našich digitálních prodejních kanálech dvakrát větší návštěvnost než v běžné pondělí,” okomentoval zájem v den spuštění předplatného mluvčí Deutsche Bahn pro web Bahnblogstelle. Jízdenku si mohou zájemci zakoupit také u všech ostatních regionálních dopravních podniků a sdružení, zpravidla v příslušných místních zákaznických centrech.

Měsíční jízdné může vyjít cestující ale ještě levněji – to pokud se k její úhradě připojí jejich zaměstnavatelé. V pracovní verzi pak stojí 34,30 eur případně ještě méně. Podmínkou je, aby zaměstnavatelé poskytli alespoň 25 procent ceny jako dotaci. A do konce roku 2024 pak bude existovat další pětiprocentní sleva od spolkové vlády.

Bude potřeba zřejmě více autobusů i policistů

Nové jízdné s atraktivní cenou se ale setkává i s kritikou. Svaz německých dopravních podniků očekává přibližně 5,6 milionu nových zákazníků a podle prognózy přejde na Deutschlandticket jedenáct milionů stávajících zákazníků předplacených jízdenek. To však může narážet na kapacitní hranice. Už v loňském roce totiž vysoká poptávka po jízdence za devět euro vytlačila systém veřejné dopravy na hranici možností i mimo ni.

Například člen výkonné rady Německé odborové konfederace DGB, která je největší zastřešující organizací jednotlivých odborových svazů v Německu, Stefan Körzell zdůraznil, že autobusy a tramvaje jsou přeplněné už teď, bez předplatného, zejména v dopravní špičce. „Služby ve venkovských oblastech jsou špatné a všude chybí personál,” uvedl s tím, že hlavní prioritou je proto zajistit dostatek peněz na místní veřejnou dopravu.

Policejní vozy na berlínském nádraží. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Sdružení cestujících, jako je například nezávislé a neziskové Pro Bahn, pak požadují především rozšíření infrastruktury a více vozidel i zaměstnanců, aby bylo možné uspokojit vysokou poptávku. Čestný předseda Pro Bahn Karl-Peter Naumann podotkl, že i bezplatná místní doprava bude jinak k ničemu, pokud se nezajistí odpovídající kvalita služeb.

„Aby se tato jízdenka stala pro lidí skutečnou alternativou k vlastnictví automobilu, potřebuje Německo ofenzívu na rozšíření autobusů a vlaků,” citoval web dále i odbornici na mobilitu z Greenpeace Marion Tiemannovou. 

Dalším faktorem je také bezpečnost. Více lidí na nádražích může totiž znamenat i více krádeží, obává se bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann. „Z mého pohledu je nutná výrazně viditelnější přítomnost spolkové policie ve vlacích a na nádražích,” řekl politik CSU deníku Münchner Merkur. Spolková ministryně vnitra Nancy Faeserová (SPD) se nad tím musí urychleně zamyslet, požaduje.

Podle ministra je potřeba tak hlavně zajistit, aby nová jízdenka v žádném případě nevedla ke zvýšení kriminality a k tomu, aby se cestující necítili bezpečně. „To by také masivně poškodilo cíl přesvědčit více lidí, aby používali veřejnou dopravu,” dodal. 

(mig)